/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
kallun/barf
Fra : breezy
Vist : 886 gange
50 point
Dato : 28-08-07 18:12

hej
jeg er lige begyndt at barfe min cavalierhan på 16 måneder.
han er vild med kallun, kan han leve på det og grøntsager fra barfbutikken

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-08-07 18:51

Citat
barfe
= GØ ?

Har en kat der siger ØV, kun kattemælk.

Ment som

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-08-07 23:06

Nej, det vil jeg ikke anbefale..

kaliumindholdet i kallun er ikke optimalt, proteinerne er ikke så let optagelige og der er selvklart ingen ben i - og det bør der være...
Det er rigtig godt til opstart for at vænne hundens mave til råfodring, men variation er et must i denne forbindelse...

Vaxen

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 29-08-07 15:37

Disken.... "barf" betyder ikke at "gø". Det står for Bones And Raw Food.
Du må tænke på ordet "bark", som betyder "gø" på engelsk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-08-07 17:01

næ... "to barf" betyder "at brække sig" på engelsk..

Når der er tale om en hvalp, så er det vigtigt, at du følger autoriserede anbefalinger...

--Der er MASSER af hjemmesider om BARF. Og der er MASSER af kostråd angående sammensætningen.

Sund fornuft:
En hvalp skal ikke have for ensidig kost.
Så du skal i hvert fald variere kødet.
Og der skal jo også være noget med ben? Han har jo brug for kalk til at udvikle sit skelet..

Hvis det var MIN hvalp, så ville jeg nok også tage min dyrlæge med på råd...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-08-07 10:38

Det er de færreste dyrlæger, der vil anbefale andet end deres eget tørkost til hunde

Og så er de ikke specielt velkvalificerede når det kommer til ernæring.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-07 15:52

Ej, altså... Jeg taler ikke om at dyrlægen skal "anbefale" barffodring ved at rose den i høje toner...

Ligesom almindelige (menneske)læger efterhånden har været nødt til at acceptere, at mennesker OGSÅ følger alternative råd, så har de fleste (duelige) dyrlæger da forhåbentlig også indset, at de gavner ikke hundene ved kun at holde fast i gamle principper.

Jeg har godtnok ikke snakket BARF med min dyrlæge, men hun har da aldrig anbefalet SIT tørfoder til mig. Selv om vi selvfølgelig har diskuteret Silkes mad.

Dyrlægen har kun sagt, at Silkes mad er helt o.k. (Olivers).
Og jeg fortæller da også dyrlægen om hvad Silke får af vitaminer eller kosttilskud eller lignende...

Hvis der skulle dukke sygdom op, så er det da MIN pengepung og MIN hund det går ud over hvis dyrlægen ikke hurtigt kan finde ud af, hvad årsagen er.

De fleste dyrlæger må da have hørt om BARF, og de må da også kunne råde ud fra barf-principperne om derer noget man specielt skal være opmærksom på...

Det er jo alt for sent at ændre kosten når der først ER dukket alvorlige udviklingsproblemer op.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-08-07 17:02

Jo, det fleste dyrlæger har hørt om Barf og råfodring og hvis du spørger rundt omkring hos de råfodrende, så er dyrlægerne IKKE begejstrede for den løsning.
Langt de fleste får lidt himmelvendte øjne og ikke en rådgivning, der går på at at få råfodringen til at fungere optimalt.
Kun ved slem allergi, hvor alt er prøvet synes jeg man oplever en lille opblødning i forhold til råfodring.

Derfor er dette folk enten henladt til sig selv, eller til de firmaer, der lever af at sælge produkter til de råfodrende.

Personligt ville jeg altid spørge min dyrlæge angående foder, men jeg husker også på, at vedkommende hverken er uddannet i hundens ernæring (med undtagelse af eventuelle kurser hos foderproducenterne) og heller ikke er uvildig i sagen.
Derfor ville jeg personligt heller ikke været tryg ved at opfostre en hund på råt - dertil ved jeg for lidt om hundens behov i den retning.
Jeg ville dog ikke have betænkeligheder ved at skifte hos en voksen.

Vejledningen ville jeg søge hos dem, der råfodrer - de er de eneste, der er forholdsvis uvildige. Tjener ikke noget på hverken det ene eller det andet

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-07 18:06

temmelig enig, vaxen, mht. opfodring af en hvalp...

Men uanset om dyrlægen synes det er en god ide eller ej, så ville jeg ALLIGEVEL nævne det for hende hvis jeg tog det skridt. Også selv om det kun førte til en debat om "for" og "imod".

Jeg er nu også overbevist om at jeg har en af de fornuftigste dyrlæger i lille Dannevang..

Jeg tror på, at hvis jeg sagde, at det var DET jeg ville, -på trods af hendes advarsler, så ville hun også komme med nogle foderråd ud fra de givne rammer.

Men jeg ville IKKE turde eksperimentere med en hvalp. OG SLET ikke på egen hånd..

Hvis jeg havde haft flere voksne hunde, som havde fået barf i årevis med et godt resultat, SÅ ville jeg måske turde prøve med en hvalp også..... Men under nøje overvågning...

Nå, men vi mangler vist, at breezy skal blande sig lidt i debatten...

Kommentar
Fra : breezy

Dato : 30-08-07 21:17

hej
tak for alle svarende , min han er jo ikke hvalp mere 17 måneder og opfostret på barf i england hvor jeg købte ham. jeg har fundet ud af han elsker kallun og råt oksekød, med grønsager, nu vil jeg bestillle tid hos barfklinikken og høre lidt om hvad han skal have.opdrættteren i england havde 20 cavalier som kun blev fodret på barf metoden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-08-07 13:33

nåeh, undskyld, jeg læste det som 16 UGER...

Men han er knapt fuldt udviklet. Så sammensætningen er ikke ligegyldig.

Jeg synes du skulle kontakte opdrætteren i England, evt pr. mail og fortælle hvordan han har det. Og samtidig spørge dem om hvad de mener om hans nuværende kost.

Opdrættere er næsten altid glade for at høre fra deres bortrejste "børn".

Som andre har påpeget, så har barf-klinikken en interesse i at sælge produkter til dig. Det kan være negativt.
Men jeg har kikket på deres side... Det VIRKER meget seriøst, og Merete Prior, der er eneejer af hele virksomheden, samarbejder også med Dansk Kennelklub om kurser af forskellig slags.

Du skal være opmærksom på, at Merete Prior har en ideologi, som hun ikke er helt enig med udenlandske barf-tilhængere i.
---Det er altså om at "holde tungen lige i munden" og søge information fra flere steder. Og det er svært herhjemme, fordi der ikke rigtig ER andre end "Barf Center" ved Merete Prior.

Det lyder helt fornuftigt og spændende at du bestiller tid på barf-klinikken. -Bagefter kunne du jo så kontakte opdrætteren..