/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskine lækker vand
Fra : Vatos
Vist : 5006 gange
100 point
Dato : 27-08-07 19:54

Min vaskemaskine lækker vand under centrifugering, og fra tid til anden slår hfi-relæet fra.

Jeg går ud fra det er fordi noget af det vand den lækker kommer i kontakt med vand og kortslutter strømmen.

Hvad skal man gøre? Jeg vil ikke bruge vaskemaskinen før fejlen er fundet.

Den er 4,5 år gammel, Whirlpool topbetjent.

Kan det betale sig at reparere på den?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-08-07 20:07

Træls fejl. Skiftede for nyligt lejer og alt mulig andet i en 5 år gammel maskine. Måtte efter fem seks syv adskilninger og forsøg erkende, at har apparatet ikke været alt for dyrt, så lad være. Købte en ny og kylede den gamle i containeren. En klog hvidevareelektriker kunne så efterfølgende fortælle mig at jeg aldrig skulle være startet med at skrue. Men vi var så kloge. Først meldte den fejl på motoren, det plejer at være kul. Så støjede den for meget, det pjer at være lejer. Så skulle den svejses lidt. Og til sidst røg den altså ud.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-08-07 20:08

Hvad har den kostet Vatos?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-08-07 20:18

hvis du selv kan skille den ad, eller bare få bagbeklædningen af, kan du jo kaste et blik ind og se om der er nogen umiddelbar fejl at se. det kan jo være det bare er et spændebånd eller en slange der er defekt. der er også en mulighed for, at det er pakdåsen ved tromleakslen. den er faktisk slet ikke så svær at skifte selv. så bare spring ud i det. hvis det går til helvede og du alligevel skal have fat ien montør, skal han jo da ikke døje med at skille det ad du selv har gjort.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 27-08-07 21:18

Snedig: Vi har fået den af mine svigerforældre, så jeg ved det ikke helt.

Trimare46: Jeg har kigget på den, men kan ikke se nogle fejl. Jeg tror at det måske er en pakning der er utæt inde ved tromlen.

Hvad koster det at få en mand ud og se på den??

En ny koster jo måske 3000 kr?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-08-07 21:42

Hvis det er pakdåsen der er utæt, sansynligvis er det der fejlen er, som tidligere skrevet, så er det næsten sikkert at lejet også er ødelagt af vand. De top betjente modeller er tit svære at makke med

- Anden

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 28-08-07 02:11

Hvis det er en 3000 kr maskine skal man ikke forsøge noget som helst, en 6000 kr maskine forsøger man at lave, groft sagt. www.hvidevaredele.dk kan levere stumperne hvis du lokalisrerer fejlen.

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 28-08-07 07:36

HM! Jeg havde en Siemens den var dyr , den ville ikke noget som helst/helst ikke. Kørte så en max. vask = 90 gr. tom med en god håndfuld HEXAFOSFAT i ( fåes i Matas) og vupti så kørte dyret igen upåklageligt. Du kunne prøve. en stor pose koster omkring en 50'er. Problemet var kalk, huske at rense filteret i bunden.MVH B&S

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 28-08-07 14:18

Hvis man så skal ud og købe en ny hvad skal man så vælge......

i 3-3500 kr klassen??

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 28-08-07 15:51

Sværger til Siemens, men de er dyrere hvis de skal være de gode. Min egen har foreløbig kørt i 12 år. Har fået nye kul en enkelt gang.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-09-07 22:38

Det tyder på / er vandpumpen der er blevet utæt, den får kun spænding (230V) før og under centrifugeringen, for at pumpe vandet ud af maskinen, og vand sammen med 230V får HFI relæ til at slå fra, tag bagpladen af maskinen, start maskinen, hav en lygte, så du kan lyse ind på vandpumpen så du kan se om der kommer vand ud når den køre, er den utæt, skal den skiftes, da de sjældent kan repareres. Pris på en ny ca. 200-400 kr.

Kommentar
Fra : brianrenenielse

Dato : 10-11-07 16:52

har haft samme problem med en lignende maskine,hvor vandet løb ind i motoren,med det resultat at det var for dyrt at lave