/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
aktivering af hund
Fra : solveig
Vist : 535 gange
100 point
Dato : 30-01-03 21:16

Hej.
Jeg har en meget livlig cairnterrier, som vi er utrolig glade for alle sammen. Hun får to lange gåture hver dag, bliver kælet for mange gange daglig, øvet med mange gange daglig, og alligevel synes jeg ikke hun virker som om det er nok for hende. Er der nogen der har gode ideer til øvelser hvor hun bliver lidt mere træt, sådan at vi andre (som er trætte om aftenen) kan slappe af. Det skal lige siges at hun lærer meget hurtig, hvilket betyder at hun ikke når at blive træt når der skal læres noget nyt.
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 30-01-03 21:26

Du kan lære hende at spore. Prøv at få hende til at finde nogle godbidder, som I har gemt. Det er nok bedst at starte indendørs - for at der ikke er for mange fremmede dufte som distraherer hende. Senere kan I flytte aktiviteten udendørs - og senere igen få hende til at spore ting, fx. nøgler, bolde osv.

Det har hjulpet meget på vores hunde.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 30-01-03 21:38

Ja, den er også god - sådan en Buster Cube.

Her er et link:

http://www.bustercube.dk/

Accepteret svar
Fra : jytteras

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-03 00:04

Kære Solveig

Jeg kan se at du har fået rigtig mange gode råd om at aktivere din hund med at lede efter foder, eller at den skal løse en opgave for at få fat i foderet og jeg kan da lige komme med en enkelt tilføjelse til den;

Fyld en papkasse med aviskonfetti og lad så noget foder blive blandet rundt i den - pak evt. et par stykker lidt ind så der virkelig skal arbejdes .............. mange hunde finder dette sjovt, men det giver selvfølgelig lidt oprydning bagefter (men avisen kan dog genbruges)

Jeg leger gemmeleg med mine hunde på følgende måde;
Hundene lukkes væk fra området (kan foregå i haven, eller i stuen og når de er mere trænede også på fremmede områder) og viser dem hvilken genstand jeg har.

Derefter gemmer jeg genstanden et sted og går lidt mere rundt for at hunden hverken skal kunne følge mit spor eller lytte sig til hvor den mon blev gemt - derefter går jeg tilbage og sender hunden afsted med "søøøøge finde mors ting".
De elsker den leg .............. og den kræver så lidt aktivitet af mig, men til gengæld en masse af dem og efterhånden er det svært at finde nye gemmesteder herhjemme.

Jeg er ikke specielt kendt med cairnterrier, men sporarbejde er en utrolig god aktivitet som gør dem dejligt velstimulerede mentalt.
Om det skal være foderspor, eller du har lyst til at forsøge noget i stil med DCH´s sporarbejde ved du nok bedst selv.

Men motion gør ikke en hund træt det gør derimod hjernearbejde ............... og de elsker det.

Godkendelse af svar
Fra : solveig

Dato : 01-02-03 13:46

Tak for svaret jytteras.
Spor er hun også god til, men kun når det er godbidder, bolde og lign. gider hun ikke bruge sin tid på at finde:). Men hun er utrolig hurtig til at finde godbidderne, så hun når ikke rigtig at blive "hjernetræt".
Jeg vil prøve den med papkassen med aviskonfetti, det lyder sjovt og forhåbentlig er hun lidt længere tid om at finde godbidderne mellem aviserne.

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 01-02-03 17:45

Hej Solveig

Det glæder mig at du kunne bruge min ide, men jeg synes nu ikke du skal undlade sporarbejdet - det er nok en af de bedste måder for en hund at bruge sin hjerne fornuftigt på og når din hund tilmed er god til det, så vil det da være en oplagt måde at lade hende finde noget af sit foder på.

Jeg ved ikke hvordan du træner sporarbejde, men hvis det kun er for sjov, så kunne du jo tabe godbidder mens I går igennem et tærren og så lade hende finde dem selv bagefter enten i line eller uden, alt efter om du skal bruge det til nogen prøver eller kun for sjov.

Held og lykke med aktiveringen og håber I alle er dejlig trætte om aftenen ;-D