/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpetræning
Fra : hjr
Vist : 2900 gange
100 point
Dato : 13-09-01 09:24

Hej

Er der nogen der ved, hvor man kan gå til hvalpetræning, i nærheden af Vejle/Horsens/Hedensted, min hund er 10 uger og en dejlig mild labrador (uden papir)

med venlig hilsen
hjr

Accepteret svar
Fra : mallebrok

Modtaget 110 point
Dato : 13-09-01 10:22

Hej hjr.

Hvad skal du bruge din hund til, og hvilken type træning er det du søger ???

Det lyder måske som et lidt tåbeligt spørgsmål, når det "bare" er hvalpetræning du spørger efter, men der er dog en anelse forskel på træningen i de forskellige foreninger - og mange nye hundeejere bliver også bidt af træningen, og så er det jo fint at have valgt rigtigt fra start

Jeg træner selv i DcH, der står for Danmarks civile Hundeførerforening. Det er en stor landsdækkende hundeforening med ca. 14.000 medlemmer på landsplan. I DcH træner man almindelige lydighedsøvelser som lineføring, stå, sid. dæk, indkald og lignende. Desuden trænes eftersøgningsarbejde som sporsøg og feltsøg. I nogle foreninger tilbydes også agility og brugsprøveprogrammet IPO, ligesom man kan deltage i nordisk program og sporhundeprøver. DcH har bla. træningssteder i Vejle og Horsens. I DcH er man ligeglad med om der er stamtavle på hunden eller ej

Du kan også træne i DKK, der står for Dansk kennelklub. DKK er også en stor landsdækkende forening. Her trænes hovedsageligt lydighedsøvelser, og også ikke stambogsførte hunde kan deltage - der er sikkert andre her i gruppen der kan hjælpe med telefonnumre og henvisning til træningspladser ...

En anden mulighed er PH (politihundeforeningen) - her trænes de øvelser en politihund har brug for - dvs. lydighed, eftersøgning og bidearbejde. Så vidt jeg ved kan du ikke deltage i officielle prøver med en ikke stambogsført hund

Der er også DRK (Dansk retrieverklub) - men her tror jeg ikke du kan træne, hvis din hund ikke er DKK stambogsført

Sidst men ikke mindst findes der måske også nogle lokale træningspladser i dit område .... nogle af dem plejer at være ganske udemærket

Håber dette gav et lille overblik over hvad og hvor man kan træne med sin hund. Mit bedste råd vil nok være at du besøger min. 2 forskellige træningspladser inden du bestemmer dig. Prøv at snakke med trænerne, og spørg dig selv om det er nogle du har tillid til at kunne hjælpe dig med opdragelsen af hvalpen. Hvilke metoder bruger man på træningspladsen. Hvordan opfører hundene sig på træningsplasen - og er det sådan du også gerne vil have din hund skal blive osv. osv. osv. ???

Du kan selvfølgelig også vælge at træne i hjemmeværnet eller beredskabet (redningshund), men det er noget mere krævende end ovennævnte foreninger, da det kræver en psykisk og fysisk stærk hund. Jeg træner selv i beredskabet, og skal sammen med to andre fra Aalborg til redningshundeprøve her i oktober ...... det er en vældig sjov og spændende uddannelse - og jo også noget der kan bruges i praksis. Desuden er der også konkurrencer for redningshunde - i sidste weekend var der f.eks. landstævne i Horsens , og i sommer var der VM i Tjekkiet, så det er også et program med mange muligheder ...

Hilsen
Carina Graversen

---
Billeder af min hund:
http://malinois.homepage.dk

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 13-09-01 10:31

hej Mallebrok

jeg skal bruge træningen til at få en velopdraget hvalp/hund ud af det, og så har hun jo også godt af at få rørt sig. (og mig) jeg vil gerne gå både til hvalpetræning og når den bliver større

hjr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-09-01 16:42

Hej hjr.

Hvad skal du bruge din hund til, og hvilken type træning er det du søger ???

Det lyder måske som et lidt tåbeligt spørgsmål, når det "bare" er
hvalpetræning du spørger efter, men der er dog en anelse forskel på
træningen i de forskellige foreninger - og mange nye hundeejere bliver
også bidt af træningen, og så er det jo fint at have valgt rigtigt fra start

Jeg træner selv i DcH, der står for Danmarks civile Hundeførerforening. Det
er en stor landsdækkende hundeforening med ca. 14.000 medlemmer på
landsplan. I DcH træner man almindelige lydighedsøvelser som lineføring,
stå, sid. dæk, indkald og lignende. Desuden trænes eftersøgningsarbejde som
sporsøg og feltsøg. I nogle foreninger tilbydes også agility og
brugsprøveprogrammet IPO, ligesom man kan deltage i nordisk program og
sporhundeprøver. DcH har bla. træningssteder i Vejle og Horsens. I DcH er
man ligeglad med om der er stamtavle på hunden eller ej

Du kan også træne i DKK, der står for Dansk kennelklub. DKK er også en stor
landsdækkende forening. Her trænes hovedsageligt lydighedsøvelser, og også
ikke stambogsførte hunde kan deltage - der er sikkert andre her i
gruppen der kan hjælpe med telefonnumre og henvisning til træningspladser
....

En anden mulighed er PH (politihundeforeningen) - her trænes de øvelser en
politihund har brug for - dvs. lydighed, eftersøgning og bidearbejde. Så
vidt jeg ved kan du ikke deltage i officielle prøver med en ikke
stambogsført hund

Der er også DRK (Dansk retrieverklub) - men her tror jeg ikke du kan
træne, hvis din hund ikke er DKK stambogsført

Sidst men ikke mindst findes der måske også nogle lokale træningspladser i
dit område .... nogle af dem plejer at være ganske udemærket

Håber dette gav et lille overblik over hvad og hvor man kan træne med sin
hund. Mit bedste råd vil nok være at du besøger min. 2 forskellige
træningspladser inden du bestemmer dig. Prøv at snakke med trænerne, og
spørg dig selv om det er nogle du har tillid til at kunne hjælpe dig med
opdragelsen af hvalpen. Hvilke metoder bruger man på træningspladsen.
Hvordan opfører hundene sig på træningsplasen - og er det sådan du også
gerne vil have din hund skal blive osv. osv. osv. ???

Du kan selvfølgelig også vælge at træne i hjemmeværnet eller beredskabet
(redningshund), men det er noget mere krævende end ovennævnte foreninger, da
det kræver en psykisk og fysisk stærk hund. Jeg træner selv i beredskabet,
og skal sammen med to andre fra Aalborg til redningshundeprøve her i oktober
....... det er en vældig sjov og spændende uddannelse - og jo også
noget der kan bruges i praksis. Desuden er der også konkurrencer for
redningshunde - i sidste weekend var der f.eks. landstævne i Horsens ,
og i sommer var der VM i Tjekkiet - så det er også et program med mange
muligheder ....

Hilsen
Carina Graversen

---
Billeder af min hund:
http://malinois.homepage.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-01 19:48

"Carina Graversen" <carina.graversen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9nqgfg$12n$1@sunsite.dk...
> Hej hjr.
>
> Hvad skal du bruge din hund til, og hvilken type træning er det du søger
???
>
> Det lyder måske som et lidt tåbeligt spørgsmål, når det "bare" er
> hvalpetræning du spørger efter, men der er dog en anelse forskel på
> træningen i de forskellige foreninger - og mange nye hundeejere bliver
> også bidt af træningen, og så er det jo fint at have valgt rigtigt fra
start
>
> Jeg træner selv i DcH, der står for Danmarks civile Hundeførerforening.
Det
> er en stor landsdækkende hundeforening med ca. 14.000 medlemmer på
> landsplan. I DcH træner man almindelige lydighedsøvelser som lineføring,
> stå, sid. dæk, indkald og lignende. Desuden trænes eftersøgningsarbejde
som
> sporsøg og feltsøg. I nogle foreninger tilbydes også agility og
> brugsprøveprogrammet IPO, ligesom man kan deltage i nordisk program og
> sporhundeprøver. DcH har bla. træningssteder i Vejle og Horsens. I DcH er
> man ligeglad med om der er stamtavle på hunden eller ej
>
> Du kan også træne i DKK, der står for Dansk kennelklub. DKK er også en
stor
> landsdækkende forening. Her trænes hovedsageligt lydighedsøvelser, og også
> ikke stambogsførte hunde kan deltage - der er sikkert andre her i
> gruppen der kan hjælpe med telefonnumre og henvisning til træningspladser
> ...
>
<> Vil bare lige sige at man i DKK ikke kan nå særligt langt ( konkurencer
osv. ) uden DKK stambog, og man skal være medlem af DKK ( ca. 300kr om året
+ trænings kontigent ). mit råd til ikke stambogs ført hund DCH der kan du
hvis du bliver bidt af det , nå langt. Træner selv med 2 stambogsførte
hunde, nægter DKK pga det snobberi jeg har oplevet. :)

Hilsen Myr, Dali og Dixie

> En anden mulighed er PH (politihundeforeningen) - her trænes de øvelser
en
> politihund har brug for - dvs. lydighed, eftersøgning og bidearbejde. Så
> vidt jeg ved kan du ikke deltage i officielle prøver med en ikke
> stambogsført hund
>
> Der er også DRK (Dansk retrieverklub) - men her tror jeg ikke du kan
> træne, hvis din hund ikke er DKK stambogsført
>
> Sidst men ikke mindst findes der måske også nogle lokale træningspladser i
> dit område .... nogle af dem plejer at være ganske udemærket
>
> Håber dette gav et lille overblik over hvad og hvor man kan træne med sin
> hund. Mit bedste råd vil nok være at du besøger min. 2 forskellige
> træningspladser inden du bestemmer dig. Prøv at snakke med trænerne, og
> spørg dig selv om det er nogle du har tillid til at kunne hjælpe dig med
> opdragelsen af hvalpen. Hvilke metoder bruger man på træningspladsen.
> Hvordan opfører hundene sig på træningsplasen - og er det sådan du også
> gerne vil have din hund skal blive osv. osv. osv. ???
>
> Du kan selvfølgelig også vælge at træne i hjemmeværnet eller beredskabet
> (redningshund), men det er noget mere krævende end ovennævnte foreninger,
da
> det kræver en psykisk og fysisk stærk hund. Jeg træner selv i beredskabet,
> og skal sammen med to andre fra Aalborg til redningshundeprøve her i
oktober
> ...... det er en vældig sjov og spændende uddannelse - og jo også
> noget der kan bruges i praksis. Desuden er der også konkurrencer for
> redningshunde - i sidste weekend var der f.eks. landstævne i Horsens
,
> og i sommer var der VM i Tjekkiet - så det er også et program med mange
> muligheder ....
>
> Hilsen
> Carina Graversen
>
> ---
> Billeder af min hund:
> http://malinois.homepage.dk
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-09-01 21:28

Hejsa ...

> Vil bare lige sige at man i DKK ikke kan nå særligt langt ( konkurencer
> osv. ) uden DKK stambog, og man skal være medlem af DKK ( ca. 300kr om
året
> + trænings kontigent ). mit råd til ikke stambogs ført hund DCH der kan du
> hvis du bliver bidt af det , nå langt. Træner selv med 2 stambogsførte
> hunde, nægter DKK pga det snobberi jeg har oplevet. :)

Tak for svar.

Jeg troede egentlig den eneste forskel var at en DKK stambogsført hund kunne
blive lydighedschampion, mens det vist hed noget andet for en ikke
stambogsført hund (lydigheds-mester ?!?).

Jeg trænede lidt i DKK med min gamle labradorX, da han ikke længere kunne
holde til DcH-programmet, og dengang var der ingen forskel. Men jeg nåede nu
heller ikke ret langt, da jeg personligt synes DKK programmet er alt for
ensformigt og slet ikke udfordrer min hund på den måde jeg godt kan lide at
arbejde med hunde....

Hvor træner du iøvrigt henne med dine vovser ???

Hilsen
Carina

- - -
Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-09-01 21:11

For at få en hund kåret i Politihundeforeningen så skal den være
stambogsført i DKK. Hvorfor ved jeg ikke, men det er noget med nogle gamle
aftaler der er lavet engang. Er der nogle der kender den oprindelige grund,
der er jo andre muligheder for stambogsføring end lige DKK...?

Vh. Winther

Godkendelse af svar
Fra : hjr

Dato : 16-09-01 11:49

Tak for svaret mallebrok. Jeg fik en meget god snak og gode råde ved første samtale med DCH og har besluttet at der vil vi starte

hjr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-09-01 21:56

Hvis du vil din hund, det bedste.

Trænerne hos DKK har et rigtig godt uddannelses program bag sig, og der med
en
mægtig god viden.
Hvalpekontakt i Horsens er Sussi Frederiksen 75648804.
Held og lykke med din hund.
Med venlig hilsen Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-01 01:32

Tjae - ikke fordi jeg vil starte en diskussion om hvor det er bedst at træne
sine hunde, meeeeen........

Jeg har kun trænet i DCH, og jeg synes bestemt også at "undervisningen" har
været kyndig hér. Man kan sige, at hos DKK har man mulighed for at gå ind og
arbejde mere målrettet på den enkelte race's instinkter. Selvom jeg havde en
hund med stamtavle, så ville jeg nok også vælge at træne i DCH - jeg har
simpelthen kun gode erfaringer herfra. Men jeg ved godt at det er
individuelt, så den står helt for egen regning. Det var bare for at fortælle
at der er flere lige så gode steder som DKK (og jeg skriver ikke at det er
bedre, det er jo individuelt fra sted til sted). Jeg reagerede bare lige på
din start-sætning: "Hvis du vil din hund, det bedste."

Mvh.
Søren Petersen

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 17-09-01 11:41

ja ups man kan da vist hurtigt komme ud i en diskussion hvor det er bedst, men det er som med så meget andet nogen kan lide konen og andre kan lide datteren, med det vil jeg bare sige at jeg kun søgte informationer om hvor der var hvalpekursus i mit område, jeg har valgt DCH på grund af den udemærkede "behandling" jeg fik hende jeg talte med tog så bare så god tid til at svare på alle mine spørgsmål og det var inden jeg egentlig havde betalt noget. Jeg vælger altså ud fra det og det kan da være at jeg vælger forkert men så må jeg vælge om igen, dog tak for indlæggene

mvh
hjr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-01 13:54

Fint indlæg.

Det er nemlig ikke hvor man træner, men hvem som er træner, der findes
nogle trænere i alle organisationer, som simpelthen aldrig burde have været
instruktører. Så den bedste reklame er mund til mund.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-09-01 10:44

"Carina Graversen" <carina.graversen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ba25995$0$51401$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa ...
>
> > Vil bare lige sige at man i DKK ikke kan nå særligt langt ( konkurencer
> > osv. ) uden DKK stambog, og man skal være medlem af DKK ( ca. 300kr om
> året
> > + trænings kontigent ). mit råd til ikke stambogs ført hund DCH der kan
du
> > hvis du bliver bidt af det , nå langt. Træner selv med 2 stambogsførte
> > hunde, nægter DKK pga det snobberi jeg har oplevet. :)
>
> Tak for svar.
>
> Jeg troede egentlig den eneste forskel var at en DKK stambogsført hund
kunne
> blive lydighedschampion, mens det vist hed noget andet for en ikke
> stambogsført hund (lydigheds-mester ?!?).
>
> Jeg trænede lidt i DKK med min gamle labradorX, da han ikke længere kunne
> holde til DcH-programmet, og dengang var der ingen forskel. Men jeg nåede
nu
> heller ikke ret langt, da jeg personligt synes DKK programmet er alt for
> ensformigt og slet ikke udfordrer min hund på den måde jeg godt kan lide
at
> arbejde med hunde....
>
> Hvor træner du iøvrigt henne med dine vovser ???
>
<> I DCH Næstved ( NCH ) med en Cavalier king charles spaniel ( agility ) og
en Boston terrier ( hvalpe hold ).

Hilsen Myr, Dali og Dixie

> Hilsen
> Carina
>
> - - -
> Min hund:
> http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-09-01 10:54

"Søren Petersen" <spet98@musik.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:9o3gan$h5h$1@sunsite.dk...
> Tjae - ikke fordi jeg vil starte en diskussion om hvor det er bedst at
træne
> sine hunde, meeeeen........
>
> Jeg har kun trænet i DCH, og jeg synes bestemt også at "undervisningen"
har
> været kyndig hér. Man kan sige, at hos DKK har man mulighed for at gå ind
og
> arbejde mere målrettet på den enkelte race's instinkter. Selvom jeg havde
en
> hund med stamtavle, så ville jeg nok også vælge at træne i DCH - jeg har
> simpelthen kun gode erfaringer herfra. Men jeg ved godt at det er
> individuelt, så den står helt for egen regning. Det var bare for at
fortælle
> at der er flere lige så gode steder som DKK (og jeg skriver ikke at det er
> bedre, det er jo individuelt fra sted til sted). Jeg reagerede bare lige

> din start-sætning: "Hvis du vil din hund, det bedste."
>
> Mvh.
> Søren Petersen
>
> Jepper så sandt så sandt :), jeg kan kun sige at her i byen har jeg mødt
flere som er gået fra DKK til DCH, har bla. snakket med en som kom nord fra
( byen her er Næstved ) for at træne sin Hovawart, hun startede i DKK på sin
hjem egn, men de ødelagde hunden mere end de gavnede den ( hun valgte DKK
fordi hun mente de havde bedst racekendskab, men nej :)......) så hørte hun
fra andre om NCH og hvalpe anviseren er træner her så hun kørte trofast hver
uge, og har ikke tænkt sig at træne i DKK mere.
Jeg ved også fra svigerfar som træner i DKK og synes at det er det bedste,
at hans træner bruger metal apportbuk hvis hunden bider i apporten i stedet
for at aflevere, jeg gad altså ikke bide i et stykke metal og derfor går det
mod min overbevisning.
Men igen alt er relativt, og det kommer an på hvem som fortæller, hvilken
klub som foretrækkes :).

Hilsen Myr, Dali og Dixie