/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Ang Liggesår
Fra : engparken
Vist : 4469 gange
100 point
Dato : 22-08-07 09:04

Hejsa

Ang liggesår

Jeg har hørt at der findes en pude,men kan ikke finde en på nettet,er der nogen som kender en hjemmeside hvor man kan købe sådanne en pude,eller hvis man selv kan lave den ?
Med venlig hilsen og forsat en god dag til alle på kandu. Engparken ...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 09:20
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 11:30

kommunens hjælpemiddelcemtral.
Ring til hjemmeplejen i kommunen, De leverer hjælpemidler af alle slags og til alle behov.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 22-08-07 15:04

Liggesår, HVOR??
Lyder som en sygeplejeopgave- Ring til hjemmesygeplejerskerne i din kommune. Som Valde skriver kan du formodentlig få puden i Hjælpemiddelcentralen.
Bedste behandling er hyppig vending- Ca. hver 2. time, men det kommer igen an på patientens egenmobilitet, så... Hjemmesygeplejerskerne, og en visitator på besøg, er mit bedste forslag.

KH Mette

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-08-07 00:17

Der findes rigtig mange gode puder til forebyggelse og heeling af ligge/siddesår. Som skrevet før, er det bedste at kontakte din kommune og få rådgivning der.
Hvad handler det spesifickt om? Måske jeg kan rådgive.
Jeg har stor erfaring på det område.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 23-08-07 05:59

Hejsa
Det drejer sig om min mor som ligger meget i sengen og derved får liggesår bag til
Jeg mener kommunen er blevet kontagte,men den som de kunne tilbyde kunne ikke bruges
Jeg mener det var en ring,men den hjalp ikke ? Mvh.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 23-08-07 09:17

Hej
Har du prøvet at kontakte kommunens ang. en anden madras - gerne med luft. De kaldes bl.a. tryksårs aflastene madrasser.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-08-07 11:25

Ja, du må kontakte komunen igen. Der findes flere puder/hjælpemidler.
Måske skal hun have daglig besøg af en sygeplejerske, indtil det er i orden. Der findes da midler der kan hele og lindre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-08-07 13:49

Der findes altså en elektrisk luftmadras, som er MEGET god til liggesår!!! Det er en madras med en masse kanaler på langs. Og og disse kanaler fyldes på skift med luft. Så trykket på den liggende skifter hele tiden.
Madrassen summer lidt, men det tager man altså gladeligt med, hvis man kan sove uden smerter.

Min mor havde sådan en (indkøbt af kommunen) i den sidste tid hun levede.
Og hun var LYKKELIG for den.

Her er lidt om forskellige typer:

http://www.artikelbasen.hmi.dk/soeg_adm/pdf/541/5_s8_13.pdf

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 23-08-07 14:26

Jeg er lige nødt til at vide om I modtager hjemmehjælp eller hjemmesygepleje?

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 23-08-07 22:13

Ja, jeg har god erfaring med netop denne madras. Den med kanaler på langs. Den kaldes i øvrigt en vekselluft madras.
Den lånes fra kommunens hjælpemiddelcentral, så du er under alle omstændigheder nødt til at kontakte kommunens senior service og visitation.
Mhp. liggesår kræver de særdeles god pleje. Husk - et liggesår ser uskyldig ud på overfladen, men er faktisk meget stor indadtil,- og de kommer ikke kun på bagen - så hvis hun ikke modtager hjemmesygepleje vil jeg anbefale at tage lægekontakt. Han kan så henvise til hjemmesygepleje og dermed også de trykaflastende hjælpemidler, der måtte være brug for. Det koster ikke noget.
(Har hørt om, men ikke været med til at afprøve, at en ganske almindelig badering er god at sidde på (ikke ligge) Men også her kan man få special puder, men igen kontakt kommunes senior service - visitationen.
HELD OG LYKKE

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-09-07 23:00

Det bedste er at forebygge.
Der er blevet skrevet en del om decubitus hjælpemidler her, men der mangler den enkle detalje at hvis din mor skifter stilling hver halve time så får hun ikke liggesår. Det er ekstremt dårligt sygepleje, da ingen ansatte idag kan mangle viden herom.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-09-07 23:47

Hver halve time er ikke nødvendigvis..hver anden time er som regel nok..men kommer sæføli an på den enkeltes hud og stand..om man må sige.
Men hyppig vending og en god madras er et absolut must.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-09-07 23:57

det er en skrøne og sådan bliver det ofte udførst, men absolut ikke korrekt.
Og liggesår kan forebygges 100%, men foregår på adskellige plejehjem aligevel fordi 2 timer er nemmere end 30min.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-09-07 09:59

Jeg siger også at det er individuelt, der er jo stor forskel på folks hud ikke sandt? Jeg er selv kørestolsbruger og ved hvor meget man skal passe på. Jeg er så heldig at have en rigtig god hud..jeg ved også godt at jo ældre man bliver, desto mere skrøbelig bliver huden også.

Så du har sikkert ret når du siger at man som ældre skal vendes meget oftere.

Og ja, liggesår kan så absolut forebygges...men igen er der jo som regel ikke personale nok

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-07 13:40

Det ER jo heller ikke i den gamles tarv at blive vendt hvert 30. minut....... Døgnet rundt!!
Derfor er det meget mere skånsomt med en madras, der hvert MINUT kan ændre på understøttelsen af den gamles krop. Så er vendingerne helt overflødige.

Man skal jo også tænke på, at mange gamle mennesker har sygdomme i bevægeapparatet så selve vendingen af dem kan være anstrengende og smertefuld for den gamle. Og yderst forstyrrende for søvnen.

Mennesker med bare begyndende liggesårsproblemer burde have ret til en elektrisk vekselluftsmadras.

Hvordan går det, Engpark? Har I fået løst din mors problem??

Kommentar
Fra : wallemom

Dato : 22-10-07 19:28

Behandling af liggesår er meget individuelt.Bla skal det vurderes om din mor får sufficient kost.. det vil bla sige får hun nok proteiner?Hvordan ser hendes hud ud? Er din mor så klar og orienteret at hun selv kan gøre noget og samarbejde?

Dernæst må du få hendes læge ind i billedet.Han kan visitere både til sårambulatorier og hjemmeplejen.Selvfølgelig skal din mor have hjælp og det kan ikke være meningen at du skal lede på håb og fremme..........Er det akut opgave eller et permanent problem?? Hvorfor har hun fået såret?? Har hun smerter?