/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Afstå eller opsige et lejemål
Fra : Tulletine
Vist : 2081 gange
200 point
Dato : 20-08-07 10:58

Hjælp
Jeg havde et erhvervslejemål og valgte at afstå lejemålet for at den nye lejer kunne beholde de fordele jeg havde forhandlet på plads. Nu er der gået ca. 6 mdr. og udlejer har netop kontaktet mig da den nye lejer hverken har betalt indskud eller husleje. Udlejer mener at jeg nu hænger på lejemålet igen da jeg afstod og ikke opsagde lejemålet .....?
Er det korrekt ?
Kan jeg gøres ansvarlig for den husleje der ikke er betalt og er jeg tvunget til at indbetale indskud igen og forsætte lejemålet til der er fundet en ny lejer ?
Den nye lejer valgte at rive en væg ned iflg. aftale med udlejer men den nye lejer væltede den kun og dermed er der nu murbrokker og støv i det ene lokale - skal jeg istandsætte det ?

Jeg er SÅ nervøs så jeg håber at en der har erfaring med dette vil skrive til mig.

På forhånd tak.

Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-07 11:07

Det kommer du til at hænge på - du er jo lejer.....

Bortset fra det fatter jeg ikke en selvstændig erhvervsdrivende der "opererer UDEN advokat.....

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 20-08-07 11:15

Citat
Den nye lejer valgte at rive en væg ned iflg. aftale med udlejer

Er det ikke ansvarspådragene??

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 20-08-07 11:16

For udlejer

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 20-08-07 12:10

Hej Refi

Jeg er jo ikke lejer mere .... vel ? Hvis jeg har afstået lejemålet ?

Jeg havde en advokat da jeg var selvstændig men vil gerne undgå at kontakte ham nu hvor pengene ikke dagligt ruller ind længere - forstås ikk ?

TulleTine

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-08-07 12:34

Hvad skulle forskellen mellem 'afstå' og 'opsige' være?

Hvis du og udlejer var enige om at jeres indbyrdes aftale var ophørt, så var den vel ophørt, uanset hvad der evt måtte have været aftalt i lejekontrakt om opsigelse etc.

At udlejer har tilbagebetalt dig indskud og/eller opkrævet indskud fra ny lejer er efter min opfattelse bevis på at han betragtede dit lejemål som ophørt.

Mit forslag: Afvis alle krav og kontakt advokat - evt 'advokatvagten' eller lign.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-07 12:39

Citat
Jeg er jo ikke lejer mere .... vel ? Hvis jeg har afstået lejemålet ?

Nej ikke hvis der er lavet en ny lejekontrakt.....

Men det er der jo tilsyneladende ikke...... Siden han henvender sig til dig......

Og har betingelserne for afståelsen været at du slipper for opsigelse, er der sikkert også indført at du hænger på opsigelsesfristen......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-07 13:39

Hvem har fået opkrævning af leje og depositum ????

Citat
En lejer har ret til at afstå lejemålet til en anden lejer, hvis det ikke af lejekontrakten fremgår, at lejer ikke har ret til afståelse. En afståelse er at lejer sætter en anden lejer i sit sted i den eksisterende lejeaftale. Afstående lejer udtræder således af lejeforholdet i forhold til udlejer og den nye lejer indtræder i hans sted i lejeforholdet i forhold til udlejer. Den nye lejer må kun drive den form fra virksomhed fra lejemålet, som er tilladt i lejeaftalen, medmindre udlejer (skriftligt) giver tilladelse til en udviddet eller en anden anvendelse.

http://www.m-mentz.dk/leje.htm

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 20-08-07 15:00

Ja der er lavet en ny lejekontrakt mellem den nye lejer og udlejer og alle efterfølgende opkrævninger, så som indskud, husleje, vand og varme mm er sendt til den nye lejer. Jeg valgte ikke at opsige lejemålet da det var et af mine salgsparameter at jeg havde fået forhandlet en attraktiv lejekontrakt på plads og det skulle den nye lejer selv til hvis ikke jeg afstod men opsagde. Udlejer er dog af den opfattelse at lejemålet falder tilbage på mig men når man nærlæser kontrakten så står der at jeg efter ønske kan KRÆVE lejemålet tilbage men der står ikke noget om at udlejer kan "befale" mig tilbage.

ANS: 1000 tak for dit link - jeg er lidt beroliget nu.

Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-07 16:37

Hvis der er indgået en lejeaftale mellem udlejer og den nye lejer, så kan du ikke hæfte for manglende indbetaling.

Men kontakt den gratis advokathjælp i kommunen, der kan du få et råd om hvad du skal gøre.

Udlejer vil jo gerne have sine penge, men det skal indkræves hos den nye lejer.

Du har vel ikke selv brugt lokalerne efter du afstod lejemålet !

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 20-08-07 20:12

Nixen-bixen jeg har ikke været der siden den nye udlejer fik nøglen.
- Desværre har jeg nogle ting stående i butikken som den nye lejer skulle låne til han var kommet ordentligt igang og dem kan jeg ikke få nu ØV.
KH
TulleTine

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-07 16:46

Hvordan går det med dit afståedede lejemål ????

Er der kommet en løsning eller står det stadig hen i det uvisse !!!!

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 07-09-07 09:15

Jeg har endnu engagn sendt udlejers advokat de bilag som alle 3 parter underskrev og har ikke hørt mere efterfølgende. Jeg tør ikke ringe og høre om sagen er slut - ja jeg er en chicken

Kh
TulleTine

Accepteret svar
Fra : hjortby

Modtaget 200 point
Dato : 16-09-07 00:51

Hej Tulletine,

Øv en kedelig en - de tidl. udlejer virker ualmindelig usympatisk. Jvf. nedenstående, direkte kopieret fra lejeloven, har du bestemt ikke pligt til at genindtræde i lejekontrakten. Næ du har ret til det, hvis du vil - men det er jo noget ganske andet.

Når udlejer ikke har modsat sig afståelsen, så har han accepteret at en anden lejer er trådt i dit sted, og det er denne, der har alle forpligtelserne.

§ 74 a. Lejeren af lokaler, der udelukkende anvendes til andet end beboelse, har ret til at lade en anden lejer inden for samme branche fortsætte lejemålet på uændrede lejevilkår (afståelsesret), medmindre udlejeren har vægtige grunde, herunder den indtrædende lejers økonomi eller branchekendskab, til at modsætte sig dette.

Stk. 2. Den oprindelige lejer har ret til at genindtræde i lejemålet, såfremt lejemålet med den lejer, der er afstået til, er ophørt på grund af misligholdelse. Genindtrædelsesretten er dog betinget af, at den oprindelige lejer inden 14 dage efter udlejerens påkrav godtgør udlejeren alle dokumenterede omkostninger til dækning af lejerestancer, omkostninger ved udsættelse og udlejers øvrige udgifter i forbindelse med lejemålets ophør.

Stk. 3. Lejeren må dog ikke uden sin ægtefælles samtykke afstå lejemål om lokaler, hvortil ægtefællernes eller den anden ægtefælles virksomhed er knyttet. § 72, 2. og 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse.

Her kommer lidt på mere almindeligt dansk.

En lejer har ret til at afstå lejemålet til en anden lejer, hvis det ikke af lejekontrakten fremgår, at lejer ikke har ret til afståelse. En afståelse er at lejer sætter en anden lejer i sit sted i den eksisterende lejeaftale. [B]Afstående lejer udtræder således af lejeforholdet i forhold til udlejer og den nye lejer indtræder i hans sted i lejeforholdet i forhold til udlejer.[/B] Den nye lejer må kun drive den form fra virksomhed fra lejemålet, som er tilladt i lejeaftalen, medmindre udlejer (skriftligt) giver tilladelse til en udviddet eller en anden anvendelse.

Hvis lejer har ret til fremleje, afståelse eller bortforpagtning, skal han (skriftligt) orientere udlejer derom, inden fremlejetager eller ny lejer overtager lejemålet og inden forpagter begynder at drive virksomheden i lokalerne. Det er vigtigt, at alle forhold i forhold til udlejer er afklaret inden en anden begynder at bruge de lejede lokaler.

Jeg vil råde dig til at kontakte advokaten - ved godt det altid er lige rart, særligt ikke hvis han er uelskværdig. Men det kan jo tænkes, at du ikke har hørt videre, fordi advokaten godt ved, at den holder ikke i retten.

Selvom man i princippet har aftalefrihed i Danmark, kan altså ikke stille en lejer dårligere end loven foreskriver. Som lejer er du den lille, og loven er uformet det formål at beskytte den lille mod overgreb fra den grusomme udlejer.

Gi' advokaten en på frakken.

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 16-09-07 06:59

Tak for svaret hjortby. Jeg trækker vejret dybt og prøver.
Kh. TulleTine