/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Rep. af el-kedel?
Fra : Axelise
Vist : 4710 gange
200 point
Dato : 19-08-07 08:47

Jeg har en utrolig flot el-kedel fra Philips, som desværre ikke kan købes længere. Den kostede for nogle år siden omkring 1200 kr så vidt jeg husker, så det er en halvdyr sag.
Nu er den desværre gået i stykker i forbindelse med at jeg afkalkede den, idet der kom lidt vand ind forneden ved tænd/sluk kontakten, da jeg vaskede den udvendig.
Men mon ikke man kan få sådan en el-kedel repareret? Hvis der er gået en sikring eller gået overgang i noget på grund af vandet (og det er helt sikkert på grund af vandet, der kom ind det forkerte sted), så må der vel kunne gøres noget?
Spørgsmålet er, om jeg bør kontakte Philips eller om en almindelig el-reperatør kan ordne problemet? Eller kan jeg mon selv begive mig ud i det??
Min mand mener, at det vil blive for dyrt at få den repareret, men jeg nægter at give op for aldrig har jeg været så glad for nogen kedel som for den!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-08-07 09:46

Din mand har desværre nok ret, men VIL du have den repareret, så tag den med til din lokale el-mand og lad ham se på den. Husk at få et overslag over prisen.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-08-07 09:50

Prøv at kontakte Philips.
Hvis det kun er afbryderen der er gået til, koster sikkert ikke ret meget at lave den.
Det er sikkert ret nemt at skifte div. dele i den, da en el-kedel er ret simpel (normalt). Du skal nok lige have fat i et multimeter, for at finde fejlen. Det bliver hurtigt for dyrt, bare at begynde at skifte delene, i håb om at det var det ene eller det andet, man troede var galt.

Philips kan evt. henvise dig til en reperatør i nærheden af dig.

MVH

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-08-07 09:55

Gået i stykker ?
Springer den sikringene ? Får den HFI-relæet til at slå fra ? Virker den bare ikke ?

Er der noget elektronik i den ?
(Timer, ur, etc.)

Elektronik kan være brændt af, med den behandling den fik.
Men hvis der ingen elektronik er i den, plejer sår'n nogle at virke igen, når de får lov til at tørre ud.
Selv afbryderen KAN selvfølgelig ha' taget skade og der sidder normalt en eller anden termosikring der kan være sprunget. Termosikringen vil dog ikke springe p.g.a. lidt vand.

Rep. hos Philips ????? Hos el-installlatør ???
I min tid som lærling gjorde vi det, meeennn min mester var også meget gammeldags.
I dag vil det nok være rigtig dyrt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-08-07 10:12

Åååååhhhh... skidt pyt. (Gambrinus dit fjols !)
Jeg kan ikke stå for ægte kjjæææærrrrlighed.
Slet ikke når det drejer sig om forhold til maski'me'kaniske ting.

Ssssåååååååå....
Hvis alt andet glipper og det ikke gør noget, at det ta' lidt tid,
ku' du jo tale til mit gode hjerte og sende den til mig med returporto.
Så kunne jeg jo nok finde på at kikke på den.

Men så skal du også overbevise mig om, at et virkelig er ægte kjæærlighed.
Gambrinus
(Jeg håber ikke, at din mand ka' blive jaloux på en el-kedel)

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 19-08-07 10:14
Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-08-07 10:18

En dygtig reperatør burde kunne lave den. Du må prøve dig rundt hos de lokale elektrikkere. Nogle er gode til den slags, andre dyre og dårlige, og så er det mere ærligt at undslå sig , og henvise til en anden. Se evt i telefonbogen efter en som reklamere med reperation af hvidevarer.

Problemet er at det er blevet svært at få reservedele hos Philips.
De har et væld af under leverandører, som de har fået sat Philips mærke på, og efter et par år siger de. Det er ikke os mere ?.

Vand kan føre til korrosion og til tracking med efterfølgende afbrydelse eller kortslutning.

Næste gang du kommer vand i noget elektrisk får du det tørret effektivt inden du slutter spænding til.

Tør det evt i en bageovn ved 60° C , helst med åbnet kapsling, hvis du kan komme til det. Helst en varmluftovn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-08-07 10:55

Der er sgu da INTET i sådan en der kan gå i stykker....

En kortslutning kan måske gøre en lodning så varm at den slipper....men det er da også alt...

Hvad sker der når du sætter strøm til ???????

Den skal da ikke til en elektrikker - enten griner han dig ud af butikken eller også venter han med grinet til han skal skrive regningen....

Næh....
En handymand du kender - fixer den......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-08-07 13:49

Hvis den har stået en dag og tørret ud, så virker den sikkert fint igen, for vandet i kontakten er da væk nu.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-08-07 19:23

Citat
en dag og tørret ud

Det ville også være mit første bud. Jeg ville dog vente mere end een dag.

Fx lyder vaskevejledning til pc-tastaturer: En tur i opvaskemaskinen og minimum 14 dage ovenpå radiatoren før den tilsluttes.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-08-07 21:10

Jeg har prøvet dette problem før med el-kedelen. Da var jeg også lidt uforsigtig med vandet, og el-kedelen duede ikke i flere uger, men pludselig havde den repareret sig selv til min store overraskelse! Nu venter jeg på at det samme skal ske denne gang, - jeg har endda haft kedelen både liggende og stående på køkkenbordet, nu står den bare på den "dims", der er tilsluttet elektricitet, men kedelen vil efter nu 3-4 ugers "tørring" stadigvæk ikke fungere. Måske jeg bare skal afvente og håbe, men det er altså kun få dråber vand, der er kommet ind i systemet, så hvor galt kan det gå, tænker jeg??
Ingen propper springer, ingen gnister eller lyde......der er bare ikke lys i el-kedelen, når man tænder for den, og den varmer ikke vandet op.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om problemet sidder i selve kedelen eller i den "dims", som tilfører kedelen strøm, og som jeg sætter kedelen på, men jeg vil næsten gætte på, at problemet sidder i selve kedelen, eftersom det var dér der kom lidt vand ind.
Jeg har det lidt sådan at jeg nægter at give op, jeg elsker den kedel og der MÅ da være noget, man kan gøre!
Gambrinus, du er en sød og generøs mand at du tilbyder at reparere, men jeg kan da ikke besvære dig med mine problemer Der MÅ være noget, jeg selv kan gøre!
Man kan åbne kedelen i bunden, hvis man løsner nogle skruer, problemet er bare, hvad jeg skal kigge efter?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-08-07 21:41

En ledning/lodning der er faldt af..,,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-08-07 21:44

Hvis den slet ikke har været tændt siden vandet kom ind (sprunget sikringer o. lign) så er det jo ikke vandet der er årsagen nu.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-08-07 21:50

Er der ikke en rød knap(Automatsikring), i bundstykket, der bare skal trykkes ind ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-08-07 00:42

Jep !
Jeg ER bare sød.
Tilbuddet står ved magt.
Så hvis du gi'r op, så sender du den bare til mig, før din mand smider den ud.
Du sender mig bare en privat meddelelse.
Jeg æææælsker at få pakker !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-08-07 07:03

Okay, jeg prøver lige at kigge på den selv senere i dag, - Jeg skal afsted til dyrlægen i Roskilde om lidt med min hund, så jeg må kigge på kedelen, når jeg kommer tilbage.
Gambrinus, det kan godt være at det ender med at du får en "julegave"

Annuller spørgsmålet
Fra : Axelise

Dato : 15-11-07 10:56

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål