/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Løbetid...
Fra : 86999984
Vist : 1550 gange
50 point
Dato : 17-08-07 10:56

Hej.
Vi har to labrador hvoraf den ene er en han og den anden er en hun... Hannen er 2½ år og hunnen er 9 måneder, og hun er lige kommet i løbetid.
Er der nogen der har erfaring med, hvordan man bedst klarer sådan en situation så der ikke sker noget - vores hanhund skal ikke kastreres, for vi vil gerne have et kuld hvalpe når hun bliver gammel nok.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 11:14

Nu ved jeg ikke hvad du har af muligheder.
Men det simple er at holde dem adskilt fra hinanden i de 28 dage, den mest humane er at sende den ene på ferie hos familie, for du kan absolut ikke have dem gående sammen.
Ved adskillelse i eget hjem, skal dørene sikres så han og hun ikke kan lukke dem op fra hver sin side.
Har du mulighed for at sætte en netdør op så de kan se hinanden, men ikke nå hinanden er det da en løsning. Ellers må du have familie eller venner til at tage den ene i den periode.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-08-07 11:16

Giv hanhunden bukser på, eller også begge to bukser på til løbetiden er over.
MVH Akle

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 17-08-07 11:22

akle... tror du det er nok bare at give begge hunde busker på?? det vil simpelthen bare være den bedste løsning, men jeg har også hørt at man kan give hanhunden en medicinsk kastration uden det vil skade ham længere hen.. det skulle vist tage den største trang (hvis man kan sige sådan)

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 11:28

Man kan ikke lade en løbetidstæve gå ret op og ned af hanhunden i den periode det er uansvarligt en af hundene skal holdes i kort snor og der skal være opsyn med dem i 24 timer i døgnet, derfor er det lettere at den ene er f.eks i haven den halve dag og så byt rundt den næste halve dag.
og de skal sove hver for sig om natten da ingen sidder og vogter dem, på dette tidspunkt.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 17-08-07 11:32

Ja det er nok rigtig bevi54... jeg tror vi skal holde dem så meget adskilt som muligt. Det med at sove hver for sig er ikke noget problem, da hun kan sove i bryggerset (som hun er vant til) og han kan sove inde i huset (det har han været vant til)
Vi er i den heldige situation, at vi faktisk er sammen med dem 24 i døgnet, da de begge er med os på arbejde... det er en af fordelene ved at være selvstændig

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-08-07 11:38

Vi har også en tæve og en han. Vor tæve gik for første gang i løbetid for et par måneder siden.
Vi var spændt på, hvordan det gik - og det gjorde det slet ikke.
Vi prøvede at holde dem adskilt, men efter en uge havde han gnavet sig halvt igennem bryggersdøren og drevet naboerne til vanvid med sin hylen(tuden) 18 timer i døgnet.
Vi havde/har heldigvis en forstående hundepension, der midt i feriesæsonen skaffede ham plads i de midterste (kritiske) 14 dage af hendes løbetid.
I resten af løbetiden fik vi det råd at give hende klorofyltabletter, for at dæmpe de herlige dufte, og vi syntes, at det hjalp lidt.
Det er en dyr løsning, men af hensyn til vort gode naboskab, var der - for os - ingen anden løsning.

Sexualdriften er, efter sigende, den stærkeste af alle. - Det tror jeg på.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-08-07 11:41

Medicin er sikkert mulig. Forhør dig med dyrlægen. Jeg ved fra katte, at man der kan give hankatten p-piller for dér at give en ønskelig effekt (ikke relevant her), så som sagt, muligheden er der sikkert også ved hunde.
Der ud over synes jeg det er mest betryggende at adskille hundene, samt nok også at give dem - eller den ene bukser på.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 11:43

Ja så må i bare vedhæfte den ene til person 1 og den anden til person 2 og sørge for at de ikke mødes så tæt at han kan nå hende i den kritiske periode som varer fra ca. 8 til 10 dagen og frem til den 28 dag.
Det kan være enkelt, hvis i har en transportboks der er så stor at den kan stå oprejst i den og kan ligge helt udstrakt så i kan have frie hænder.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-08-07 11:46

Vedr. p-piller:

De har - helt sikkert - den ønskede virkning, men der har været utallige tilfælde af forskellige kræftformer, der menes at opstå som følge af brugen af p-piller.

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 17-08-07 11:47

Puha.... jeg er da godt nok spændt på hvordan det skal gå de næste mange dage, men vi må jo løse det stille og roligt hen ad vejen.
Vi bor på et nedlagt landbrug, så vi har ikke naboerne så tæt på, men jeg orker sgu næsten ikke hvis han skal hyle 18 timer i træk, men det skulle vi jo have tænkt på inden vi anskaffede os to hunde, og så oven i købet en af hver slags.

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 17-08-07 11:51

Jeg har rigtig dårlig erfaring med p-piller til hunhunde, så det skal min bestemt ikke have... vores nabo har haft 3 hunhunde som alle har fået p-piller og de er døde af kræft, så nej tak.... det holder jeg mig langt fra

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 11:51

Jeg ville ikke benytte bukser for jeg har set hvor fantasi fulde hunde er til at løse den forhindring.

Men selvfølgelig hvis i kan holde dem, så de ikke kan nå hinanden, så ja, kan det være en fordel, at benytte denne løsning til tæven, men aldrig uden opsyn på noget tidspunkt.

Der skal en masse energi til at lære specielt hanhunden, at den slet ikke skal interessere sig for tæven og det kan være ret anstrengende, men har man tiden til det, så er det nu at den træning skal sættes ind.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-08-07 11:54

Også vi bor på landet med 600 mtr til nærmeste nabo, men det forhindrede ham ikke i at "sætte gang" i 3 andre hanhunde i området.
Vor situation er den samme som din - vi ønsker at trække et kuld hvalpe på hende.
Der er således minimum 2 løbertider tilbage, før det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 17-08-07 12:01

Hej.
Allerførst så synes jeg at man skulle have gennemtænkt hele dette senarie grundigt inden man anskaffede sig både en han og en tæve.
Min ringe mening er at man omgående bør sende hannen i Pension det være sig hos familie, venner eller hundepension og så efter overstået løbetid se at få givet tæven en P-sprøje.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 12:02

I kan lade tæven blive hjemme, og tage han hunden med på job, og så må han være i et andet rum end hende når i er hjemme.
Så er det ikke så svært, det bedste er hvis han slet ikke opdager at hun er i løbetid, det kan lade sig gøre hvis i lader være med at sætte dem sammen, så han kan nå at lugte hende bag i,
og lufter dem hver for sig, mine hanner flytter i køkkenet når jeg har tæve i løbetid, for jeg kan kun lukke denne dør, og har så en børnesikringsdør sat op så de ikke lige kan løbe forbi mig når jeg lukker døren op.
På den måde har jeg mere kontrol over hvor hver især er når jeg skal igennem.
Og sikringsdøren bliver ikke lukket op den hopper jeg over.
Den er så høj som skridtlængden, men da i har så store hunde vil den uden at blinke springe over.
Hvis i ikke har styr på situationen.
Jeg håber i finder en løsning som falder bedst ind i jeres hverdag.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 12:12

Hvis i er gode hundeforældre, kan i også løse det her uden de store problemer,
men det kræver en del af jer i den periode og der skal opdragelse til og rolige
omgivelser for begge hunde og det med piller eller så galt som sprøjte er slet ikke den bedste løsning han hunden vil være forvirret alligevel.

Og der skal ikke påføres medicin hvis hunden skal bruges i avl.
For det første udsætter du brunsttiden og for det andet kan der opstå følge sygdomme, og det er jo ikke meningen i jeres tilfælde.

Har i mulighed for at oprette en stor løbegård vil det også være godt,
husk bare at der skal net over for at den ikke springer ud.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-08-07 12:18

Med hensyn til min kommentar om medicin og p-pille, så var det HANkatte og i det her forum HANHUNDEN, jeg hentydede til.
Det er jo kun en kort periode HANhunden skal have medicin (p-pille kur?) og dét kan vel ikke give kræft.
Fremdeles; spørg dyrlægen om hvilke muligheder der er.
MVH Akle

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-08-07 12:20

Citat
Allerførst så synes jeg at man skulle have gennemtænkt hele dette scenarie grundigt inden man anskaffede sig både en han og en tæve.

Det havde vi skam også, men som det fremgår af tråden, er det ikke altid lige problemfyldt.
Vor hanhund er normalt et roligt gemyt, men det "glemte" han.
Vi har ikke opgivet, men er blevet klogere undervejs - og det er vel ikke så ringe endda.
Citat
Så er det ikke så svært, det bedste er hvis han slet ikke opdager at hun er i løbetid

Det siges, at en velfungerende hanhund i sin bedste alder kan "spotte" en løbsk tæve på en afstand af op til 4 kilometer - Såååååååå

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-08-07 12:22

PS.
P-piller = P-sprøjter = kræftmulighed = nix, ikke her

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 12:26

Ja brokke44, men igen har du styr på den opdragende virkning så er det slet ikke et problem, det er det som jeg har beskæftiget mig med i 30 år så jeg ved at det kan lade sig gøre uden at få ødelagt døre og inventar og har heller ikke nogen støj fra hanhunden i den periode, så alfa omega så er det måden de bliver taget på når det brander på.
Jeg ved godt der er nogen der tænder fuldstændigt af, og er det sådan en type ville jeg vælge at sende den på ferie.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-08-07 12:40

Jeg har kun haft hunde i 20 år og er træner i DcH, så lidt ved jeg da.
Men som sagt kendes reaktionen ikke, før man har set/hørt den.

Citat
Jeg ved godt der er nogen der tænder fuldstændigt af, og er det sådan en type ville jeg vælge at sende den på ferie.

Netop.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 13:01

DCH er en god vej til en lydig hund er selv fungerende i DCH.

vi er bare så forskellige og godt for det, så kan der komme flere løsninger på banen.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-08-07 13:16

Da det kun er få dage af løbetiden, at tæven er modtaglig for hanhunden burde du ikke bekymrer dig om det, hvid din tæve er karakterfast kan hun godt holde ham på afstand, med lidt fast hjælp fra jer.

For og give lidt plade, ville jeg holde dem adskildt mellem 9 og 16 dag, så burde modtagelighedsperioden være overstået og de finder selv ud af det.

Det med bukser og hvert sit rum, glem det, i vil ikke få et øjebliks ro. Med bukserne på vil han prøve alligevel og trætte tæven meget. Holde dem adskildt i hvert sit rum, vil få hanhunden til og hyle hele dagen og natten med.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 13:58

Det kommer an på hvem man er og hvordan hundene hver især reagerer,
jeg har aldrig problemer så jeg taler ud fra den erfaring jeg har.
Jeg er opmærksom på at der er hunde der slet ikke kan slå hjernen fra og bliver hurtigt tændt på tæver i det tilfælde er det letteste at den ene part bliver passet i venner eller families skød de dage som er kritiske.
Men som før skrevet kan en hjemlig adskillelse godt lade sig gøre hvis man bærer sig rigtig ad.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-08-07 14:37

Ja, det er en ordentlig omgang...
Eller det KAN det være.

Men det, der er væsentligt er hvordan de tager det??? Hyler han? Prøver han på at bestige hende? Siger hun fra???

1) Bukser er udelukket. En falsk tryghed. De kan sagtens finde ud af det alligevel. Bukser kan bruges til tæven så hun ikke går og drypper. Det er IKKE!!! et præventionsmiddel.

2) P-piller til tæven er ikke nogen sund løsning, som du selv er inde på.

3) Medicinsk kastration... Ikke 100% sikker.
Problemet er, at virkningen først er fuldstændig efter 14 dage. Og så KAN tæven altså nå at blive højløbsk inden... Ved denne løbetid kan I i hvert fald ikke nå at bruge det. --Og jeg er ikke sikker på, at det er så meget sundere end p-piller.. Det kan gå en enkelt gang eller to.
Og I VED ikke, hvornår jeres tæve kommer i løbetid næste gang. Det kan være om ½ år eller der kan gå over et år...
Så hvis hanhunden får en sprøjte nu, så bliver han muligvis mindre ophidset når hun er højløbsk, -men virkningen holder kun ½ år, og for at kunne bruge det som sikker prævention, så vil I være nødt til at sprøjte ham igen hvert halve år... Jeg tror ikke, det er godt...
Men I kunne da snakke med dyrlægen om det... Om det er skadeligt for en hanhund at få hormondæmpende indsprøjtning som prævention i f.eks. 2 år. Om det overhovedet vil virke..

Jeg har haft en hanhund. Min veninde har en tæve. Vi gik tur sammen hver dag. Når tæven kom i løbetid, så var Ramses da godtnok interesseret. Men tæven satte ham på plads og viste klart, at hun ikke var interesseret endnu. ---Og det accepterede han. Så vi kunne stadig gå sammen.
Da hun så blev højløbsk, holdt vi dem fra hinanden. Ramses sad nogle dage og tuuuudede ude i haven. --Og så var det overstået. Vi kunne gå tur sammen igen, og tæven afviste igen Ramses.

Det, jeg siger er, at hvis de to hunde er sammen hver dag, så lærer hanhunden også at hun ikke er interesseret. De skal selvfølgelig ikke være alene, men det er de jo heller ikke. Hvis han prøver på noget, så skal I støtte tæven i at afvise ham.
Det er fint, at de er vant til at sove hver for sig.
Når så tæven bliver højløbsk, så må I finde en anden løsning. Jeg ville nok sende hanhunden væk, enten i pension eller til familie. Han vil være ulykkelig, men sådan er det bare. Det vil kun være i en uges tid. Så kan I prøve at lade dem komme sammen og se, om hun afviser ham igen.

Jeg ville ikke rigtig vove at sende min højløbske unge tæve væk hjemmefra...... Der kan ske så meget... Allevegne!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-08-07 15:02

Birgitta.

Dit indlæg er en sammenfatning af, hvad vi allerede har skrevet i tråden.

Og det var så Ramses og hans tæveveninde, og det gik godt, men som tidligere skrevet accepterer ikke alle hanhunde afvisninger, men kan være utroligt vedholdende - og det er synd, ikke mindst for tæven. Og ikke alle kan nøjes med et par dages hylen.

Der ligger en "fare" i at støtte tæven i afvisningen, hvis man senere er interesseret i et kuld hvalpe.
Hvis hanhunden er påvirkelig, lærer han, at han skal have lov først (af lederen). Det er derfor ikke sikkert, at naturen går sin gang, når avl kommer på tale.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 15:09

Du har helt ret brokke 44
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-08-07 15:18

Det er jo osse derfor jeg starter med at stille spørgsmålene:

Citat
Men det, der er væsentligt er hvordan de tager det??? Hyler han? Prøver han på at bestige hende? Siger hun fra???

For det ER forskel på hunde. Og lab-hanner er nok tit dem, der har sværest ved at forstå et nej...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-08-07 17:21

Birgitta skriver:

Når så tæven bliver højløbsk, så må I finde en anden løsning. Jeg ville nok sende hanhunden væk, enten i pension eller til familie. Han vil være ulykkelig, men sådan er det bare. Det vil kun være i en uges tid. Så kan I prøve at lade dem komme sammen og se, om hun afviser ham igen.

) Bukser er udelukket. En falsk tryghed. De kan sagtens finde ud af det alligevel. Bukser kan bruges til tæven så hun ikke går og drypper. Det er IKKE!!! et præventionsmiddel.

Jeg skriver:

For og give lidt plade, ville jeg holde dem adskildt mellem 9 og 16 dag, så burde modtagelighedsperioden være overstået og de finder selv ud af det.

Det med bukser og hvert sit rum, glem det, i vil ikke få et øjebliks ro. Med bukserne på vil han prøve alligevel og trætte tæven meget. Holde dem adskildt i hvert sit rum, vil få hanhunden til og hyle hele dagen og natten med.

Jeg giver brokke ret. Birgitta bruger ofte de svar der er skrevet, bare med en anden ordlyd... har lagt mærke til det gang på gang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-08-07 18:29

.....Knh... Det kan være, du har ret. Jeg synes, det er ligegyldigt.. Det viser da bare, at jeg læser tråden og funderer over hvad I andre brugere har skrevet.
Nogle ting er jeg enige i, og andre er jeg uenig i. Måske var trådopretter ikke helt klar over, at løbetidsbukser IKKE er beregnet til prævention, men til at undgå dryp.

Og jeg mener ikke, at man uden videre kan sætte dagsnummer på, hvornår der ingen "fare" er, som du siger.

Jeg har f.eks. i dag lige mødt en tæve, der STADIG var indladende selv om hun nu gik ind i 5. uge efter løbetidens start. Altså "dag 29".
Og jeg har hørt om en vellykket parring engang på "dag 3o"

Det er vigtigt først og fremmest at være opmærksom på hundenes signaler. Så længe HUN afviser HAM, så behøver man ikke altid at holde dem totalt adskilt. Hvis hun først bliver indladende på dag 21, så er det DER, de skal adskilles.

Men vi ER da enige i mange ting. Det ville da være underligt andet, eftersom jeg går ud fra, at flere af os er erfarne hundefolk.

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 17-08-07 20:28

Jeg syntes at I alle virker til at være ret enige, og så kan det jo ikke undgås at der engang imellem vil blive gentaget noget, men jeg er i hvert fald glad for at kunne dele det her med nogen, da det jo som sagt er første gang vi har haft en i løbetid. Indtil nu er det gået fint, men det er jo også den første dag. Jeg har købt løbetidsbukserne for at undgå at hun bløder rundt omkring i huset, ikke som prævention, for det ved jeg godt ikke er muligt. Vi laver en hundegård til hende nede på arbejde som hun kan stå i når de er udenfor, og så må vi jo bare være ekstra opmærksomme når vi er herhjemme.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-08-07 20:38

Det lyder til at i fundet frem til noget som i kan leve. God hygge med jeres hunde.
Og held og lykke fremover.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-08-07 20:48

Håber, at det virker for jer !
Lad os høre, hvordan det er gået.
Når det første kuld hvalpe engang til den tid kommer, har det været hele besværet værd.

God weekend

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 18-08-07 13:40

Jeg skal nok skrive hvordan det er gået når de her dage er overstået - indtil videre går det rigtig godt, men vi er jo heller ikke kommet til de kritiske dage endnu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-08-07 14:50

Ej... DET var godt at høre!

For der ER altså labber, der er så sexfixerede, at de hopper på hvemsomhelst hvis der er en tæve i løbetid.
Jeg kan dårligt gå tur med Silke i øjeblikket, for omegnens hanhunde kommer farende og forsøger at voldføre hende... Og hun ER altså IKKE spor i løbetid endnu. Men der er flere andre tæver i området, der er højløbske.
I morges var det to lab-hanner. En sort på 1½ år og en helt ung lys en på 8 mdr. Den sorte blev faktisk far til et kuld i foråret. Så han ved, hvad det drejer sig om.

Hun snerrer og snapper, men de er ligeglade. De undviger bare, og så hopper de på hende igen.
Og hver gang de forsøger at undvige hende, så er de ved at vælte mig fordi de drøner lige ind i mine ben.

Det lyder dejligt, at din han respekterer din tæve. Sådan skal det jo allerhelst være.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-08-07 15:36

Det var dog et mærkeligt indlæg - Birgitta.

Hvordan passer det i tråden ?

Ved gennemlæsning af dine andre indlæg, modsiger dit sidste indlæg i nogen grad sig selv.

Det er vel ikke alt om at gøre at få det sidste ord.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-08-07 17:54

Næ... Jeg siger det, jeg hele tiden har sagt: Hunde er forskellige. Observer din hund for at finde ud af, hvordan lige netop DIN hund er.

Min hund er atypisk.

Brokke, du TROR bare, at jeg modsiger mig selv. Det er fordi du læser mine indlæg som en vis fyr læser biblen.

Og så HEDDER du vel ikke "brokke44" for ingenting...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-08-07 18:13

Næh - som rimelig erfaren hundemand, læser jeg alle indlæg objektivt.

ALLE hunde er atypiske - spørg ejerne !!!

Jeg er ikke særlig religiøs, så tro kommer ikke på tale.

Mht. mit logonnavn: Der har du ret, jeg er af natur kritisk og brokker mig. når jeg synes, der er grund til det.

Og så vil jeg slutte dialogen, der ikke hører hjemme på denne tråd. Men jeg er altid til rådighed.

Kommentar
Fra : hamale

Dato : 22-09-07 22:15

ville afgjort vælge at sætte den ene af undene i pension.
arbejder selv i en hundepension og vi passer mange hunde for ejer med sammen problem.
vil nok vælge at sende han hunden afsted på "ferie"...
og se sådan på det.: det er en ferie for de fleste hunde...
de oplever en masse nyt og hvis det er god pension ved du at der blevet passet godt på ham...
og så det jo kun i en realtiv kort periode