/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilken race skulle det være?
Fra : madeleen
Vist : 992 gange
60 point
Dato : 15-08-07 13:05

Jeg søger hjælp i håb om at få råd og vejledning.
Jeg er en pige på 21 år. Jeg bor i lejlighed med min kæreste. Vi har begge job. Jeg studerer dog ved siden af. Vi vil gerne have hund. Vi er begge vokset op med hund, så pasning m.m. af dyret er ikke ukendt for os. Spørgsmålet er blot, hvilken race?
Som sagt bor vi i lejlighed, så det skal være en lille hund, vi også kan have med overalt. Vi ved godt, at hunde selvfølgelig gøer. Det er klart, men en vagthund skal det ikke være. Vi ønsker ikke en hunderace, som ikke skal klippes/trimmes, evt. blot børstes.
Håber I kender sådan en race.
På forhånd tak for hjælpen!

Mvh. Madde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 13:07

Hvor mange timer skal den være alene?

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 15-08-07 13:10

Den vil komme til at være alene 5-6 timer i hverdagen til jeg kommer hjem fra skole. Selvfølgelig ikke fra hvalp!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 13:12

Hvad er det, I vil tage den med til?

Kommer den med på arbejde, eller er det bare med på besøg hos venner og familie?

Eller har I specielle planer om, hvad I vil foretage jer sammen med hunden i jeres fritid?

Det er spørgsmål, der er afgørende for, hvilken hund I skal have.

OG er I indstillede på at betale mellem 6 og 10 tusinde kr. for en hvalp?

For ellers er det ikke en "race" I skal kikke efter.
Men snarere finde en "genbrugshund" Så ved I mere hvad I får. Og om hunden er god til at være alene.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 13:15

5-6 timer er fint. Det kan de fleste hunde godt klare. Hvis man har givet sig tid til en langsom og forsigtig "alene hjemme-træning".

Jeg vil foreslå jer at melde jer til DKK's "før du køber hund-kursus".

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1000

I skal jo nok ikke have hund før til sommer 2008.

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 15-08-07 13:18

Ja, med til familie og venner. Mads har egen butik, så han vil sandsynligvis tage den med nogle gange. Vi har snakket om at gå til hundetræning med den, men ellers skal det bare være en dejlig familiehund :)

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 15-08-07 13:20

Nej, det haster skam slet ikke. Vi forsøger at samle viden, så vi er helt parate! Har også kigget på kursuset, men jeg synes ikke, jeg kan se, der afholdes et i Jylland?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-08-07 13:24

Begge er vokset op med hund, så kurser er vel ikke nødvendige, måske er det en ide med en genbrugshund i stedet for at starte med en hvalp, en sådan lille en kan godt være ked af at være alene, den er vant til de andre hvalpe og moderen, og så pludselig helt alene i verden går i er taget på arbejde hvilken race i skal vælge, ingen diskution: LABRADOR en meget rolig og familiær hund, ved godt at der skal god vilje til at kalde den lille, men den er altså ikke stor

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 15-08-07 13:28

Ja, og kunne jeg helt selv vælge, så var der ingen tvivl, en golden retriever
Mht. at være alene, så vil den selvfølgelig blive vænnet til det. Vi har talt om at købe den i en ferie, hvor vi begge er hjemme

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 13:30

Næ, det ser du ud til at have ret i...

Men har du set, at der er en DVD som gennemgår en masse -specielt for folk, der går i hundekøbstanker?

http://www.dansk-kennel-klub.dk/999

Du kan også se DVD'en på siden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 13:34

ej, I skal nok ikke have en jagtrace hvis ikke I har specielle planer, -jagt eller lydighed eller agility eller sådan noget..

Men du har da ret, Silke er den dejligste og smukkeste hund i verden...
Men hun var hyperaktiv de første 3 år af hendes liv. En ferie havde ikke været nok til at lære hende at være alene...

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 15-08-07 13:34

Nej, det har jeg ikke. Men det vil jeg lige gøre
Du skal have mange tak for hjælpen indtil videre!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 13:39

Hvor meget tid har I til specielt at tage jer af hunden? Altså tid til træning, opdragelse og gåture.

MÅ I have hund? Må I have ALLE racer? Det kan der være forskel på..

Og hvor højt oppe bor I?
Eller har I have til lejligheden? (Det har jeg)

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 15-08-07 13:52

Gåture? Jamen, i vores familie er hunden altid blevet gået med tre gange i løbet af dagen: Inden man tager afsted om morgenen, når man kommer hjem og efter aftensmad.
Og så er der den resterende tid, vi tilbringer sammen med den på sofaen eller ovre på den store græsplæne med en bold. Hvad vi nu kan finde på. Hunden vil også komme meget med ud til hesten, når den kan det.

Ja, vi må gerne have hund. Vi bor i stuen. Og kender godt til hunde og trapper, så det er vi self. også obs på

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 14:07

Det lyder jo godt. Særlig det med hesten. Der er mange hunde, der har glæde af at lære at løbe ved en hest. Det kræver selvfølgelig noget tilvænning og træning. Men det er jo bare med til at skabe et godt hundeliv.

Men giv dig tid til at se DKK's DVD. Der ER faktisk gode ting på også. (jeg har den kørende i baggrunden nu )

Det er bestemt ikke nogen ulempe at bo i lejlighed. For så er man NØDT TIL at tage sig tid til at gå tur med den. Nogle mennesker med stor have forventer, at hunden til dels kan klare sig selv i haven. Det er ikke alle husejere, der lufter deres hund hver dag.

Men de første 1-2 år skal der være tid til at gå til træning. ISÆR hvis I bor et sted, hvor der er andre hunde. Den sociale kontakt hundene imellem er med til at give et godt hundeliv.

DKK har også træning på alle niveauer. Også i Jylland.

Denneher side fortæller lidt om de forskellige racers specielle styrker og svagheder:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

I skal nok især være opmærksomme på aktivitetsniveauet, ejererfaring og dominans i forhold til andre hunde..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 14:30

Kik evt på en West Highland White terrier. Den er lille, -har ikke så stort aktivitetsbehov, er god til at omgås andre hunde.
Den har godtnok pels, men det er en klippe- eller trimmepels, så man slipper for at have hår over det hele i fældeperioderne.

Det er en rigtig sød og charmerende lille hund.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 16:36

Jamen jamen, jeg har jo svaret på hvilken hunderace i skal vælge, i skal da have en yorkshire terrier

Den er noget af det nemmeste, sød, kærlig.fræk, trofast, udholdende, doven, nem at dresserer.

Racen skal ikke klippes, men vi vælger at få det gjort, så ligner han en hvalp og der er ikke noget arbede med at han skal børstes.

Han kan komme med alle de steder hvor folk vil have besøg af en hund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 16:51

Det kan osse være et godt valg...

Men er de ikke hidsige overfor andre hunde?
Og hvordan med en god travetur? Kan de også lide det? Den ER jo meget lille..
Nordsted, går du tur 3 gange om dagen med din hund?

Det pokkers er jo, at når man vælger én race, så vælger man også nogle ting fra..

Men hvis det ikke er vigtigt med traveture og socialt samvær med andre hunde, så er det måske den race, de skal vælge.

I sidste ende må det jo blive et personligt valg.
Det handler jo om HVORFOR de unge mennesker vil have hund...

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 15-08-07 16:51

Hej

Yorkshire terrier var også noget af det, som jeg havde tænkt på.

Men gør de ikke meget? Især hvis det er i et lejlighedskompleks?

Venlig hilsen MissXX

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 17:06

IIh altså Birgitta, nu er mig der bliver hidsig hunden kan lyde hidsig, men prøv næste gang du ser sådan en york at se på dens hale, den logrer som en hel propel.

Hvis man træner hunden op til at gå lange ture, så har jeg prøvet, jeg stod af efter 17 km, da vi kom hjem ville han lege

Nej jeg går ikke tur tre gange om dagen, jeg går når vi har lyst, og øsregner det, så vælger hunden altså en lun kurv, men vil jeg have ham ud, så okay, så kommer han da med, og glemmer også at det regner.

Han kan sagtens væres sammen med andre hunde, det lærte han da jeg gik på lydighedskursus, der blev jeg forøvrigt hidsig skal jeg sige dig. Træneren stillede sig op, og kikkede på hunden, og sagde sådan meget overbærnede, du kan få pengene tilbage hvis det ikke du'r for din hund... Jeg kan godt indrømme her, at bare fordi han sagde sådan, så smugtrænede vi i løbet af ugen, så han blev en af de bedst på holdet, han var/er super til kloarkrør, løbe op og ned af leghustage og gå på det der brædt der hænger i kæder, det var der ikke ret mange af de andre der kunne li'

Inden han blev klippet, var han også på udstilling, hvor han blev præmieret, og fik en guldgaffel så kom ikke her og bliv væk, han spiser skam med maner

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 17:25

Hihi, sådan en guldgaffel har jeg osse liggende et sted. Men det var vist ikke min guldhund, der fik den. Hun har kun fået et guldskjold i lydighed..

Men man bliver da stolt...

Og det er noget alle hunde labber i sig. En lykkelig hund er en hund med en stolt ejer..

Det er utroligt, hvad de fleste hunde kan lære. Men det kræver jo en større eller mindre indsats fra deres mennesker.
Hvis en hund lyder hidsig, så er det jo så meget mere vigtigt, at den omgås andre hunde lige fra den er helt lille. For den skal have lært en anden slags hundesprog. Det gælder vist mange af de små racer.
En lille hund er ilde stedt, hvis andre hunde opfatter den som aggressiv..

Masser af mennesker samler bare deres hvalp op når de møder andre hunde...
Og så fatter de ikke, at hunden på et tidspunkt får knækket nakken fordi den udfordrer en hund, der er 10 gange så stor..

Men noget andet er, at selv en lille hund kan være en plage for naboerne hvis den er ulykkelig og alene i 6 timer...

Nordsted, har det ikke været et agility-kursus, I har gået på? Det lyder som et noget avanceret "lydighedskursus".

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 17:32

Det var et lydighedskursus gennem FOF, så da han skulle udstilles, må vi lærer om igen

På kurset ved FOF lærte han at sidde ved venstre fod, men det du'r jo ikke til en udstilling, der skulle han stå foran, han skulle også lærer at stå på et bord - han har så udviklet den der balancegang til også at omfatte sofaryggen herhjemme

Men helt sikkert han ville ha elsket acility.

Ehm, jeg tror godt andre hunde kan se at han ikke er hidsig/gal, men glad og vil lege/hilse på??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 17:44

Jaa, hvis han har været vant til at kommunikere med andre hunde fra han var lille af, så laver han andet sprog end "vovvov". Du siger jo osse, at rumpetten roterer..

Men hvis han altid var blevet hevet op når andre hunde nærmede sig, så ville han tro, at de var farlige.

--Slet, slet ingen grund til at blive hidsig, Nordsted. Jeg tror skam på, at han er verdens næststørste vidunder..

Det er bare umuligt at sige, hvordan han var blevet i et andet hjem..

Lige netop Silke ville aldrig være blevet en harmonisk voksen hund, hvis hun var kommet i en familie, der ikke havde haft tid nok til hende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-07 18:05

Altså nu tror Nikki han er det største vidunder

Vi forældre kan jo også få vores vovser til at tro at store hunde er farlige, min gå tur veninde, har to gravhunde, hvor den ene engang blev overfaldet af en stor hund, den forskrækkelse sidder stadig i mor'en, hvilket medfører at når der kommer en stor hund forbi, går Nikki forrest, så de andre tøzehunde (og mor'en)kan se, at der ikke sker noget, han er sådan en slags forsøgshund, når han så overlever, kommer de andre bagefter.

Men prøv at spørge kandubrugeren IPM, om hans to york'ier så er jeg sikker på han siger som jeg

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 15-08-07 18:22

jeg vil anbefale en blandingshund, vi har en blanding af West white highland, Cain terrier og mini collie.. den er ca 30 cm høj og utrolig nem at have med at gøre. Jeg vil af erfaring sige at blandingshunde har det med at være knap så sarte med mange forskellige ting og de er egentlig også mere charmerende pga den store forskellighed fra renracede hundes væremåde og udseende.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 15-08-07 19:28

Jeg har en Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Den kan med lidt god vilje godt ligne en lille rød golden.

Det er en glad, livlig, rolig, let, uartig og meget mere hund.

Den er utrolig sjov og finder på mange sjove ting selv, hvad han også skal iflg racestandarden, men går aldrig over vores grænser, måske lige lidt med snuden.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-08-07 20:07

Min erfaring siger så at man bør holde sig fra blandingshunde, idet man ikke aner, hvad der ligger bag af arvelige sygdomme.

Madeleen, jeg har whippet, en lille elegant mynde, en nem race. Og Shetland sheepdog, også en god race, der dog kan være løs i munden, hvis den ikke lærer at holde mund fra start.

Du kunne kigge på mops, boston terrier, fransk bulldog, langhåret dværggravhund, corgierne se her: http://www.hundegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=12730

han er da lækker, ikke?

Se på bull terrier miniature, shiba, cavalier king charles spaniel, papillon, du har jo mange at vælge mellem.

Husk nu at din nye ven for de næste mange år bør være med en DKK stambog.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-08-07 20:19

Må jeg forslå jer en tøjhund.
Du har hverken tid eller forhold til at få en hund nu. Hvis du både arbejder og går i skole. Vent til du er blevet lidt ældre og har fået en stabil livssituation.

Det at være opvokset med en hund giver ikke en reel erfaring i at have hund. Du har jo heller ikke erfaring at have børn, fordi du har en bror eller søster. Der er meget stor forskel på at være sammen med et individ og at have ansvaret for det.

Du kan ligeledes få svært ved at finde en seriøs opdrætter, som vil sælge til dig pga. ovennævnte.

Men søg endelig informationer, besøg udstillinger, markprøver og lignende for at blive klogere på den eller de racer der tiltaler dig. Snak med nogle opdrættere, besøg deres hunde, og måske kunne du blive "besøgsven" til en golden fra en kennel indtil du selv har rammer til at få en.
Selv har jeg haft kennelhunde, som ikke længere var aktiv på udstilling og prøve siden, og som opdrætter har man altid en lidt dårlig samvittighed overfor de hunde, som ikke længere står først i køen når man skal ud til en aktivitet. Her ville mange blive glade for at andre kunne være med til at give hunden en ekstra oplevelse.

Må I blive klogere og tage de rigtige beslutninger.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 21:08

nåeh, jeg er til dels enig, qfha.....
Men jeg var selv 22, da jeg fik min første hund...
-Blev gift kort tid efter og var gift i 22 år.

I dag gifter man sig måske ikke så tidligt... Men jeg ved ikke rigtig, hvornår forholdet er stabilt nok til at anskaffe en hund...

Hvis man er fælles om boligen, måske...
Det er jo heller ikke alle, der VIL have børn, eller kan få dem..
Men man kan ikke få hundeerfaring uden at anskaffe en hund.

Der er ikke noget i tråden indtil nu, der tyder på umodenhed hos de unge mennesker..

Det skal da bare være en "nem" race. Derfor foreslår jeg en lille selskabshund. --
IKKE en "kamphunderace", og IKKE en af de helt små modehunde..
Og ikke en større hund eller en arbejdshund(jagt- vagt- eller hyrdehunderacer).

Faktisk er det nok nemmere at sortere de hunde fra som det IKKE skal være, og så vælge imellem resten..

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 15-08-07 23:26

Jeg vil mene at man skal vurdere hvor vidt man er interesseret i at give mellem 2 og ? 10 tusinde mere for en hund, for at få papirer på den. Hvis et dyr og i dette tilfælde en hund er mere værd for en familie, som skal bruge det som en hyggehund, hvis man kan læse dens stamtræ, så køber man for mig at se hunden på et forkert grundlag. Jeg spørger ikke om man hunden er stambogsført, hvis det er "hunden" jeg gerne vil have, for så har man allerede taget et skridt i en ret så ubetydelig retning.. men selvfølgelig er der mange kvaliteter ved stambogen, det ses til gengæld også på prisen.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 16-08-07 07:00

Solmyr, når du ved så meget om hundeavl, så ved du vel også hvor stort og dyrt et arbejde, der er og avle en sund og rask hund.... stamtavle = et salgs garantibevis.

Garantibevis på at, opdrætteren har fulgt racens krav om sundhed, mentalitet og standard. Så kan ejeren med god samvittighed sælge hunden til mennesker, der sætter pris på det arbejde der er gået forud.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-08-07 09:32

Solmyr, du er på galt spor, mine ER hyggehunde og med stambog. Hvorfor?

Fordi jeg vil have sikkerhed for at de præcis er den race, jeg har forelsket mig i, at der ikke er indavl bag, at forældredyr, søskende og andre familiemedlemmer er sunde og raske.

Prisen? Hvad betyder prisen for et elsket medlem af familien, der gerne skulle holde i mange år.

Bevares, jeg kunne da godt købe en shetland sheepdog uden bog og måske spare 3000, men garantien for at min hund så er en sheltie, den er væk.

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 16-08-07 11:06

Rhm! Tak Birgitta!

Må jeg forslå jer en tøjhund.
Du har hverken tid eller forhold til at få en hund nu. Hvis du både arbejder og går i skole. Vent til du er blevet lidt ældre og har fået en stabil livssituation.

Det at være opvokset med en hund giver ikke en reel erfaring i at have hund. Du har jo heller ikke erfaring at have børn, fordi du har en bror eller søster. Der er meget stor forskel på at være sammen med et individ og at have ansvaret for det.
Af qfha

Jeg er ked af at sige det, men det synes jeg ikke, er fair. Jeg har haft hest i 6 år nu, og ved hvad det vil sige at have ansvar!! Et stort ansvar! Tid og forhold? Jeg har haft min kæreste i 2 år nu. Vi er flyttet sammen, og det går ganske udemærket! Jeg arbejder 1-2 gange om ugen, og der vil hunden IKKE være alene, idet Mads er hjemme!
Jeg behøver ikke vente til, jeg bliver ældre. Det skulle da være den sidste grund til ikke at anskaffe mig en hund, for jeg ved, hvad det indebærer!
Undskyld, men jeg ville have lov til at forsvare mig, da jeg synes, det var helt hen i vejret, det du kommenterede. Tak.

Mvh. Madeleen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 16-08-07 11:26

Hop op og fald ned på det, med at du er for ung og så videre.

Selvfølgelig er du ansvarlig, ellers havde du ikke søgt råd og erfaringer herinde.

Der er desværre nogle der tror, at de har eneret til og have hund, men sådan er det bare ikke.

Jeg tror en hund får det godt hos jer, den kommer jo heller ikke til og være så meget alene og der er sikkert en masse der kommer og klør den bag øret, når din kæreste har den med på job, så på den måde bliver det jo også alletideres sociale hund.

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 16-08-07 11:47

Tusind tak! Det er jeg rigtig glad for at høre! Det gør lidt "ondt" at blive dømt sådan, når man kæmper en kamp for at dyrerne skal have det godt

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 60 point
Dato : 16-08-07 14:07

Det, jeg var enig med qfha i, det var, at mange 21-årige var bedre tjent med at anskaffe en tøjhund.
Lige netop de unge, der går efter en modehund fordi de "er så søøøøde", --"MÅ bare eje sådan en.." og hvad ved jeg... Det ER virkelig, hvad vi kan opleve her på kandu...

Så bær over, madeleen. Vi ved jo ikke andet om dig og din forlovede end hvad du selv har fortalt.

Og i det oprindelige spørgsmål var det jo ikke ret meget.
Men jeg har fået et indtryk af, at I er ansvarsbevidste unge, der sætter jer ind i tingene inden I går videre med sagen..
Meget mere modne, end jeg selv var i den alder.

En af kandus styrker er netop dialogen, hvor vil efterhånden får mere at vide, og dermed er i stand til at råde bedre.
En anden styrke er, at hvis en bruger kommer med et svar, som andre brugere er uenige i, så bliver svaret modsagt.
Ethvert emne bliver belyst fra flere forskellige sider.

Nå, men tilbage til emnet: Hvilken race?

Jeg vil foreslå, at du kikker på siden http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Du klikker på ordet "størrelse" der står lige under alfabetet.

Så får du en lang liste over hunderacer ordnet alfabetisk. Klik på dem, der har en passende størrelse, -blå eller lysegrøn kugle.
Dels får du lidt at vide om pels, aggressivitet, sværhedsgrad osv, men du får også et par links til sider med den race.

Når du har fundet en race, I måske kan lide, så vender du tilbage til kandu og fortæller hvad du har fundet frem til. Og så får du garanteret en masse nye kommentarer.

Bare husk, at i sidste ende så er valget dit. Så tag det ikke for tungt med negative kommentarer.

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 16-08-07 14:21

Det er selvfølgelig rigtig. Jeg er selv imod alle de unge, som render rundt med de små hunde idag, for at se godt ud. På den måde kan jeg godt forstå qfha's "bekymring".
Men endnu engang, så ønsker vi hund, fordi vi elsker dyret og savner en i "familien"

I skal alle have mange tak for hjælpen. Nu har jeg fået det, jeg behøver for at få mere vejledning til hvilken race. I hører fra mig igen, når jeg undrer mig Ha' det så længe!

Mvh. Madeleen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-08-07 14:24

Rigtig god fornøjelse.

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 16-08-07 14:24

Hej Madeleene

Ja Nordsted1
Den bedste og sødeste hunderace er en Yorky.
Altid glad og med på den værste.
Har haft Yorkyer siden 1975 og har aldrig fortrudt dette valg.
Du kan se vores Nicki på følgende link der var han 5 måneder kan du stå for sådan en sød lille en.

http://www.tholo.dk/

IPM

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-08-07 16:44

Madde> Tænk dig nu om, for inderst inde tror jeg du ved, at jeg har ret. Din livssituation er IKKE stabil. Du er under uddannelse, og hvad laver du om et par år, måske har du også fået børn.

At have hund er netop ikke det samme som at have f.eks. hest, hvor den er opstaldet og du i stort omfang har din frihed, en hund har du hjemme 24 timer i døgnet.

Jeg har enkelte gange sagt nej til at sælge hvalp til personer i samme situation som din. Selvfølgelig kan man tage fejl. Vi ser da aktive og engagerede unge mennesker på træningspladserne, som også holder ved.
Men lige så ofte bliver hvalpen sorteper, og sendes væk når der kommer forandringer og eks. børn i familien. Så er der lige pludselig en eller anden der er allergisk. Det er faktisk en klassisker.

Jeg var venlig i min tilgang til dit spørgsmål. I stedet for at tage det til overvejelse, synes jeg faktisk, at du reagerer umodent, og som en teenager ville reagere, hvis forældrene havde nægte denne et eller andet.

mvh

qfha

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-08-07 20:37

qfha, hvis alle skulle tænke sig så godt om, som du lige nu påpeger, så havde ingen hund.

Jeg fik min første hund, da jeg var 17 år, er i dag 50 og har stadig hunde, der er kommet 4 børn til, skiftet bopæl og sådan er livet jo.

Jeg kan blive syg i morgen, så jeg ikke kan passe mine hunde, få et allergisk barnebarn, måske en allergisk mand, mit hus kan brænde, hvad så med 4 hunde o.s.v.

Livet giver altså ingen garantier.

Kommentar
Fra : madeleen

Dato : 16-08-07 23:41

Okay. Som Birgitta skriver; emnet bliver belyst fra fl. sider. Fint. Jeg accepterer, det er din holdning. Mit spg. var blot, hvilken race, I vil anbefale. Udfra jeres svar kan jeg se, om det matcher med det, som vi selv har set på

Godkendelse af svar
Fra : madeleen

Dato : 16-08-07 23:50

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-08-07 13:57

Nåeh, du havde ikke behøvet at lukke spørgsmålet endnu...
Men tak for accepten af mit svar.

Skriv og fortæl hvad I finder ud af .