/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Lavprotein-foder
Fra : Sallus
Vist : 2081 gange
50 point
Dato : 14-08-07 09:59

Jeg er blevet rådet til at forsøge at give min hund et foder med reduceret protein-indhold p.g.a gentagende øregangsbetændelser, og har i 3 uger brugt Hills j/d. Det gik fint den første uge, men nu nægter han at spise det. Har hørt at der findes et produkt mere med lavt protein-indhold, men kan ikke finde ud af hvad det er for et.
Er der nogen der kender noget til det?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-08-07 10:26

Er det et råd fra din dyrlæge ?
Din hund skal jo have en vis % proteiner i sit foder.

Jeg har aldrig hørt, at større proteinmængder skulle give ørelidelser el.a., men man kan jo altid blive klogere.

At hunden nægter at spise tyder på, at han/hun får for meget foder. Alle SULTNE hunde spiser (næsten uanset hvad). Hvis den ikke spiser op, så fjern foderet indtil næste spisetid.

Ellers kan jeg anbefale dig at ringe til f.eks. Olivers Pet Food (find dem på nettet). De har hjulpet mig flere gange telefonisk og er flinke mennesker med et - i mine øjne - kvalitetsprodukt.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 14-08-07 10:33

Jeg kan anbefale Fromm som har en god virkning på allergihunde. De har et vedligeholdelsesfoder som ikke er så højt i protein. Det ligger på 21%. Se evt. http://www.hundeogkattefoder.dk/fromm_mature_adult.htm

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 11:06

-Jeg ved godt at han nok skal spise når han bliver sulten, men hvis der er et alternativ, så synes jeg det er synd, da han ellers ikke er kræsen. Vi andre spiser jo heller ikke alt.
-Ved ikke om det har nogen effekt, men vil da ikke lade det være uprøvet.
-Tak for rådet med Olivers.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 11:10

Jeg kunne da også godt tænke mig at prøve Fromm, det sælges bare, så vidt jeg kan se, kun i store portioner.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-07 12:06

Jeg har desværre ikke nogen gode råd - kun kan jeg også sige, at jeg er meget tilfreds med Olivers. Det er så ikke specielt lav-proteinfoder..

Og angående det - har lægen givet dig en forklaring på det?
Fra naturens side er hunden jo skabt til at fordøje langt mere protein end den får i almindelig tørkost.
Det, jeg kunne betragte som en begrundelse er, at meget af det protein, der er i tørkost er af elendig kvalitet og derfor svær at optage for hunden.
For mig vil det være logisk at sørge for et godt proteinindhold men sørge for, at det er af god kvalitet. (Olivers har ikke tilsat protiener fra biprodukter - de stammer udelukkende fra kød og er dermed letoptagelige for hunde)

Vaxen - der godt nok undrer sig...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-08-07 12:12

ps. Olivers sender dig garanteret gerne en lille prøvepakke på deres foder - hvis I ellers finder frem til et egnet produkt.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 12:16

Nej har ikke rådet fra dyrlægen, men fra en opdrætter, men da jeg gik over til Orijen som har et protein-indhold på 40 % var dyrlægen lidt betænkelig over det høje indhold. Jeg startede på Orijen da der ingen korn-produkter er i.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-08-07 12:24

Ja mange pruducenter af hundefoder, tilsætter soya-protein, det kan hunde bare ikke optage og det sætter sig så som affald i hundens organisme.
Det er sikkert derfor du har fået rådet.

Du kan jo prøve med kallun-ris og rå grøntsager, 1/3 del af hver.

Så ved du hvad din hund får. Gerne vitaminer oveni.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-07 12:28

Det er så svært med dyrlæger og foderspørgsmål fordi de ikke er uvildige. (og i øvrigt heller ikke uddannede i forhold til kost).

Der har før i tiden været en diagnose, gik på at hunden fik for meget protein, men den har man faktisk skrinlagt igen. Man mener ikke, en hund kan få for meget.
Nogle mener, at hunden ikke som det før er blevet sagt er omnivore (altædende), men derimod carnivore, som er 100% kødædere. Og er de det, så får de laaaangt over de 40% protein, der er i Orijen.

Så vidt jeg husker stammer protienerne i Orijen fra regulært kød og ikke fra biprodukter, så kvaliteten af dem skulle være i orden.

Havde hunden også øregangsbetændelse før du skiftede til Orijen?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-07 12:35

Mangorossa, man kan rigtig godt bruge kallun i en periode til sin hund, men på langt sigt har den brug for mere varieret kost.
Proteinet i kallun er ikke så god kvalitet som i regulært kød og hunden kan få mangelsymptomer. Man bruger det ofte i overgangen fra tørkost til råfodring fordi det er skånsomt for maven.

Ris er i mine øjne ikke hundemad - men findes i rigtig mange typer tørkost. Her er Orijen en undtagelse, da det kun består af kød, grønt og frugt..

Vaxen

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 13:13

Ja han har haft øregangsbetændelse flere gange, derfor blev han testet, og man fandt frem til at han har allergi overfor støv- og lagermider. Derfor gik jeg over til Orijen for at undgå korn-produkter. Synes bare ikke det har hjulpet optimalt. Men selvfølgelig skal han da ha` det der er bedst for ham. Har prøvet med hjemmelavet mad med 1/3 kød, 1/3 grønt og 1/3 kartofler, men han tabte sig 3 kg. på 6 uger, og det til trods for at han fik 1,8 kg. dagligt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-08-07 13:16

Citat
Det er så svært med dyrlæger og foderspørgsmål fordi de ikke er uvildige

Det er da rigtigt - og det er opdrættere nok heller ikke.
Og det er vi andre nok slet ikke - vi kan kun anbefale produkter, som vi synes, at vi har haft succes med, og det er jo slet ikke sikkert, at det "virker" for andre.
Der har - i de senere år - været advaret mod soyaproteiner i store mængder, bl.a. fordi, som tidligere skrevet i tråden, at det ikke kan fordøjes helt, og derfor oplagres i organismen. Hvorvidt dette er medicinsk korrekt, skal jeg ikke gøre mig klog på, men det lyder da meget rigtigt.
Der har endog været talt om proteinforgiftninger. Alene ordet er skræmmende.
Det har i hvert fald fået mig til at holde mig langt væk fra lavprisprodukter, som vist nok var "synderne".
MEN det er en jungle, hvad ofte skrevne tråde her på Kandu bekræfter.

Som sagt kig på www.olivers.dk, hvor der er udførlige varedeklarationer og tag så en snak med dem for yderligere spørgsmål.

Jeg har været en yderst tilfreds kunde efter utallige forsøg med andre produkter.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-08-07 13:20

HOV - der sneg sig et komma ind i hyperlinken.

Det skal selvfølgelig være www.olivers.dk

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-07 13:21

Den hjemmelavede kost - er du blevet anbefalet den også, med den konkrete sammesætning? Som jeg kan se det, er der for meget kulhydrat og for lidt kød til at hunden netop ikke taber sig

Jeg kan se, at du er villig til at prøve en masse ting med foder, og derfor kan jeg da ikke lade være med at nævne Barf, som mange hunde med allergi har haft lindring af.

Det er en sammensætning som i Orijen, men man fodrer bare med råt kød og grønt. Du kan læse en masse om det på nettet og/eller kontakte barfcenteret, der har erfaring i råfodring til allergihunde.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 13:53

Barf har jeg overvejet. Kan bare ikke rigtig finde ud af det der med at han både skal ha` kød og indmad ved siden af de rå og kødfulde ben???
Det var dyrlægen der anbefalede hjemmetlavet mad og sagde at jeg skulle gi` ham portioner som jeg ville gi` til en voksen mand. Det var også hende der sagde hvordan det skulle fordeles med 1/3 k
af kød, kartofler og grønsager. Hvordan ville i andre fordele det?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-08-07 14:13

Det er beundringsværdigt. at du vil stå og lave hjemmelavet mad, og jeg kender flere, der gør det.

MIN dyrlæge siger til gengæld, at du umuligt kan sammensætte et måltid mad, så det 100% dækker hundens behov mht proteiner, vitaminer m.m.

Og så er JEG ikke den store kok, så jeg tror nok at mine hunde ville betakke sig og løbe hylende bort.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-07 14:20

Jeg ville skære kartoflerne meget ned og erstatte det med kød i stedet. Grøntmængden er helt fin i mine øjne.

De skal have både kød, ben og indmad - og så selvfølgelig noget grønt. Alt kød - også det der sidder på de kødfulde ben tæller i kødpuljen - det handler om at variere og give lidt af hvert, hvor fordelingen over eksempelvis en uge giver det rigtige forhold mellem kød, ben, indmad og grønt

Men der skal nogle lidt klogere end mig til at vejlede dig i dette - kontakt www.barfcenteret.dk og tag en snak med dem.
Og er du til litteratur og kan lide at læse engelsk, så kan du læse Billinghurst, Give your dog af bone... så bliver du meget klogere..
Ydermere findes der rigtig mange gode hjemmesider, der forklarer detaljeret, hvordan de har valgt at råfodre.

En af de gode er: www.kiplers.dk

Vaxen - der dog vil understrege, at du næppe får en dyrlæge til at anbefale denne kost...

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 14:35

Men skal de have kød og indmad hver dag, eller er det kød en dag og indmad den næste. Jeg må prøve endnu en gang om jeg kan få det ind i hovedet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-07 14:38

Jeg synes, du skal prøve hjemmelavet mad igen.
Og så lige tænke på, at hunde tåler fedtstoffer bedre end mennesker. Der SKAL være en vis mængde fedt i maden. Det er nok fordi der ikke var fedt nok i kosten, at han tabte sig så meget.

Olivers er et godt produkt, og de vil helt sikkert gerne hjælpe dig med gratis vareprøver.
Men hvis din hund reagerer på den mindste smule støv-lagermider, så ER tørfoder ingen løsning, for der vil hurtigt kunne komme mider i, efter posen er blevet åbnet. Og det gælder så al tørfoder.

Lige nu drejer det sig først og fremmest om at få allergien under kontrol. Derfor kan du roligt give en kost med så få bestanddele som muligt. Senere kan du føje andre fødevarer til. Og måske også vitamintilskud. Men lige nu er det bedst med få ting. Det tager en voksen hund ikke skade af i en periode.

Min egen allergi-hund levede stort set af kylling og ris i en lang periode. Risene blev skyllet grundigt 3 gange inden de blev kogt. Og han fik også fedtet fra kyllingen..

Men du kan også erstatte fedtet med planteolie.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-07 14:44

Nej, de skal ikke have kød og indmad hver dag...
De skal bare gennemsnitligt over tid have en god fordeling af alle typerne. Eksempelvis en uges tid.
Så kan de få kød den ene dag, kødfulde ben eller bare ben en anden dag. Så kan de få noget hakket indmad med grønt i tredjedag og måske noget kallun en helt fjerde..

Sådan finder man ud af det over tid, hvad der fungerer bedst for en selv og for ens hund..

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-07 14:46

Vær opmærksom må, at der også kan være lagermider i ris

Eller rettere ekskrementer fra dem - det er dem, de bliver allergiske overfor. Kogning hjælper ikke.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-07 14:53

Næ, vaxen, det er jo derfor, at risene skal skylles 3 gange inden kogning..
Lagermiderne sidder jo på ydersiden af risene.

Altså, man kommer risene i en gryde og fylder gryden op med koldt vand. Pladrer godt rundt i vand og ris.
Sier vandet fra med en sigte.
Og det gør man så 3 gange inden man kommer vand på og koger risene.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 14:56

Hej Vaxen.
Jeg får helt lyst til at prøve. Men grønsager skal han vel have hver dag? Hvis jeg så erstatter kartoflerne med kød og så giver ham 2/3 kød og 1/3 grønsager. Tror du det kan gå an?

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 50 point
Dato : 14-08-07 15:08

Sallus, prøv at læse denne side:

http://www.kiplers.dk/raafodring.html

Her synes jeg du får en god vejledning.

Jeg er langt fra ekspert på dette område - jeg råfodrer ikke selv.

Jeg vil lige nævne, at du skal være opmærksom på grøntsagdelen - hunden fordøjer ikke rå grøntsager særlig godt, så de skal blendes meget meget fint. Helst i en safcentrifuge.
Alternativt findes der nogle grøntmix, så man slipper lidt lettere henover grøntdelen...

Grøntsager skal den heller ikke have hver dag - procentsatserne kan du se på den side, jeg har linket til. Den procent skal opnås over en uges tid.

Vaxen - der anbefaler lidt læsning inden du går i gang med det. Der er nogle ting, man lige skal have på plads

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-07 15:09

Birgitta, personligt ville jeg ikke give ris til en hund, der har konstateret en lagermideallergi... Om de så blev skyllet 70 gange

Det er så let at undgå...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-07 15:26

Nå... Det gik nu godt med Ramses. Og han var meget allergisk.

Det er også noget med at kunne få en hverdag til at fungere. Det må ikke være alt for besværligt for så kører man træt.
Hvis man kun skal give hunden FÅ forskellige madvarer mens man forsøger at få allergien under kontrol, så SKAL det være til at give HVER dag. Det nytter ikke noget, at man står og mangler kartofler en dag og lige giver pasta eller brød i stedet.
Ris har man bare i huset. Og så valgte min dyrlæge og jeg kylling fordi det er billigt og altid til at få fat på.
Jeg kogte ca. en kylling hver anden dag. Og kyllingesuppen var jo fin til at koge (skyllede) ris i bagefter.

Når så allergien er under kontrol, så kan man vælge en mere alsidig kost. Enten et specialtørfoder eller barf eller andet hjemme-sammensat mad.

Jeg ved ikke, om en allergihund nogensinde vil blive rask nok til at kunne spise almindeligt tørfoder... Ramses levede ikke længe nok..
Men han blev helt fri for sine allergi-symptomer.

Godkendelse af svar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 19:41

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 19:48

Jeg har besluttet at prøve med hjemmelavet foder igen. Vil dog erstatte kartoffel/ris-delen med kød. Så må jeg blive dygtigere hen ad vejen, for det er jo rigtigt hvad Birgitta skriver, at det ikke må blive en videnskab, for så kører man træt. Det var det der skete for mig sidst. Nu tror jeg trods alt at jeg ved i nogenlunde hvad retning jeg skal.
Tak til alle for de gode råd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-07 21:18

...Som der også står i vaxens link: Hunde er altædende...
Du skal bare tage hensyn til allergien.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-08-07 14:59

Vores den gamle hund havde samme problem. Hun fik opereret øregangene meget store, så der kunne komme luft ind i øregangen. Det hjalp helt enormt. Derefter fik hun kun betændelse en gang. Ulempen er så, at arvævet også klør.

Du ved godt, at det gælder om at støve af og tørre gulvene over med en fugtig klud så tit som muligt, ikke? Vi smed vores gulvtæpper ud og lagde Pergo gulv på i stedet.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 15-08-07 20:22

Jo jeg ved godt det med rengøring. Prøver også efter bedste evne. Har også godt hørt det med at opr. øregangene større, vil dog lige se om hyposensibiliserings-kuren virker, og så håber jeg jo også lidt på foderet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-07 21:13

AF med gulvtæpperne hvis I ikke allerede HAR taget dem af!!!!!

Jeg lagde plasticposer på alle løse hynder og madrasser i huset og lagde vaskbart betræk udenpå.
Og så var det ellers bare at vaske og vaske og vaske...
Hyndebetræk, rullemadrasser, gardiner, hundetæpper osvosv. Når jeg var færdig kunne jeg begynde forfra.....
Men Ramses fik det godt. --Indtil han blev syg på grund af den medicin han havde fået tidligere i sit liv.....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-08-07 21:53

Jeg ville vente lidt med at hive gulvtæpperne af..

Helt ny forskning viser, at det gulvtæpper faktisk er bedre for støvallergikere end rene gulve.
Det skulle angiveligt være fordi, skidtet bliver siddende i gulvtæppet hvorimod det hele tiden hvirvler rundt fra de bare gulve....

Det bliver spændende at se, hvad fremtiden viser på det felt...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-08-07 13:43

EJ, altså!! Den undersøgelse er garanteret lavet af et tæppefirma!!

Jeg har nu godt hørt om den.

Men nu er der også forskel på en allergifamilie og en familie med en allergihund..

Hvis det var et barn i familien, der havde støvmideallergi, så ville første råd være: Ud med hunden..

En hund "griser" mere med hår og skæl, og er på den måde med til at forøge antallet af støvmider.

HVIS man skulle have tæppe på gulvet i en allergifamilie, så skulle man nok anskaffe et specielt tæppe. Jeg tror ikke, at f.eks. en tyk helulden berber er sagen for en allergiker.. (-det var sådan en, jeg skilte mig af med... endda ret ny...)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-08-07 13:55

Vi er heldigvis i vores fulde ret til at tro alt det vi vil

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-08-07 00:36

Hvis man har Pergogulve og tørrer dem over med en fugtig klud/moppe hver dag, er det ikke særlig besværligt. Og så er det helt støvfrit (de første fem sekunder )

Vores fik også en sensibiliseringskur. Den hjalp ikke, men den havde nær slået hende ihjel, da vi nåede de høje doser. Jeg fandt hende næsten bevidstløs. Derefter fik hun dosen fordelt på to gange med et par dages mellemrum.

Hilsen Jette