/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Mangler lyd på bærbar
Fra : idaw
Vist : 590 gange
200 point
Dato : 10-08-07 19:54

Hej.

Jeg har lige opdaget at der er sket et eller andet med min lyd på com. Den er ikke så høj som før.
Jeg har selvf forsøgt at skrue op osv, men alt står i toppen...

Hvad gør jeg? Sender den til rep? FOrslag? Ville være MEGET ked af at den skulle væk fra mig i længere tid, da jeg bruger den døgnet rundt.

Computeren er en Fjitsu siemens mrk amilo, under 6 mnd gammel...
Den blir desuden så varm at man brænder fingrene på bagsiden, så der er os noget galt der...

Ny Computer?

Mvh Ida

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-07 20:07

Selvfølgelig er der noget galt hvis du bruger den døgnet rundt......

Den trænger til at hvile af og til.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-08-07 20:13

Blæseren er sikkert fuld af støv. Få det renset ud.
CPU kører sikkert på kogepunktet og langsom p.g.a.
varmen.

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 10-08-07 20:16

Altså, nu overfortolker du vist mine ord, jeg mente blot at jeg bruger den MEGET,om dagen, og om natten, men indimellem er den selvf tit slukket.
Men egentligt, hvad er den optimale hviletid på sådan en com? hvor mange timer om dagen skal den være slukket?
Er der nogen der har et Forslag??

Mvhh Ida

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-07 20:21

Tja....

Batteriet holder jo ikke strøm meget mere end 4 timer, sååååååå

Hvis du bruger den som stationær komputer på strøm og den kører dagen lang så er det for meget.....

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 10-08-07 20:28

Du mener altså det kan ødelægge com hvis jeg lader den køre i løbet af en dag, måske lige har slukket den i 2-3 timer i løbet af dagen også slukket for den natten igennem, og tændes så næste morgen kl 10...

Vildt, det var jeg ikke klar over...

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 10-08-07 20:29

Jeg vil lige med det samme sige at jeg er BLOND når det drejer sig om com, så snak bare baby sprog til mig

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 10-08-07 20:30

Teil, det vil jeg få kigget på. Tusinde tak for rådet:=)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-07 20:36

En notebook får slet ikke så meget køling som en stationær......

Og alt efter hvad den laver kører blæser måske dagen lang......

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-08-07 20:39

Når du bruger den så meget, så er der jo også en større behov for afkøling. D.v.s. luft der cirkulere igennem maskinen.
Hvis du så bruger den så meget, så får du nok ikke støvet af på dit domisil, altså er der meget støv i luften, som vil følge med luftstrømmen igennem du "putter".

Sørg for at sænke støvniveauet, og hold luft indtag og udtagene frie for alskens ting og sager der forhindre en effektiv afkøling.
Negotin i luften er som klister, som får støvet til at blive siddende inde i din "putter".

Med hensyn til lyden: Bruger du de indbyggede "skrattere" eller har du externe højttalere?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 10-08-07 21:17

bare for interesse hvad er det for en model?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-07 21:26

Der hvor den står (helst på et plant underlag) skal der være mulighed for luftcirkulation.

Men du kunne lige hente dette lille gratis program som kan kigge på temperaturer.
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
(tag dig ikke af den sprøjse fyr)

Når du så har hentet programmet og derefter installeret det.

Tryk på + ud for PC
tryk så på sensorer
Nu bør du kunne se temperaturen på din PC

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-07 22:38

Du kan ikke ødelægge din computer ved at lade den køre længe, men hvis den bliver for varm af lang tids brug, så kan varmen ødelægge den, sørg for at computeren er ren både ind og udvendig, og at den står på en jævn overflade, så der er fri adgang for luft under den, hvis min bærbare bliver rigelig varm, lægger jeg lidt under den ene ende, en lineal for eksempel, så kan der komme mere køleluft ind under. Der kan være flere årsager til den manglende lyd, måske skal lyddriveren opdateres, eller fjernes og geninstaleres, før vi kan komme med noget brugbar, skal komme med mange flere oplysninger om computeren, hvilken lydkort har du ? Du har heller ikke svaret på om det er de indbyggede højtalere du bruger ? Hvis du henter og instalerer Everest som e.c foreslår, finder den alle oplysninger om det indvendige i computeren, fortæl så meget som mulig, og spørg om hjælp til at finde resten

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 20-08-07 12:29

Det er både hvis jeg bruger indbyggede højtalere og externe højtalere... Jeg er o som sagtt Blond, når det drejer sig om com så jeg ved ikke hvad lydkort jeg har i,, desværre.... hvordan finder jeg ud af det? Det er bare en af de der billige modeller til 5000 i Bilka/Føtex...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-08-07 13:25

Uanset pris skal computeren kunne spille, min er en billig fra Aldi, begynd med at hente og installere Everest, link til download i indlægget fra e.c ovenover, med får du oplysning om stort set alt det indvendige i computeren, åben Everest og klik + ud for Multimedie så får du at se hvilken lyddriver du har, eksempel fra min her: http://peecee.dk/?id=63750
fortæl hvad der står hos dig, for at vi kan hjælpe dig videre

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-08-07 14:32

Jeg så lige at O.V.N. har det der hedder (AC 97) lydsystem, og hvis der på comp. sidder et stik foran på computeren, kan der også sidde en automatisk afbryder som virker når man sætter et stik ind forfra.
Men kun hvis du har AC 97 lydsystem.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 24-08-07 16:56

Kunne det tænkes at du har mere end ét program der håndtere lyden på din PC???
Jeg har selv været udst for dette problem, så jeg måtte ind og skrue op for lyden begge steder så den blev normal igen!

Godkendelse af svar
Fra : idaw

Dato : 08-10-07 16:25

Tak for svaret severino.

Det hjælper ihvertfald hvis jeg skruer op for lyden i både musik og derefter video afspilleren.

Mvh Ida.