/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-instal. af opvaskemaske
Fra : LoneG
Vist : 1230 gange
300 point
Dato : 08-08-07 12:46

Vi har købt en ny opvaskemaskine, som er til 220V og altså besidder et alm. stik med to ben og et hul til jord. Udtaget i væggen er 2-faset med følgende ledninger: Blå, gul/grøn, sort og brun.

Hvordan kringler vi dette på smartest vis?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 12:49

Sætter stikket i

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 310 point
Dato : 08-08-07 12:49

Du kipper stikket af og tilslutter den blå ledning tl den blå. den gul grønne til den gulgrønne og den sidste ledning brun eller sort til brun eller sort. Brun og sort er faser. Du skal kun bruge en når det er 220 v.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-07 12:50

Refi dog

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 12:50

Er der ingen kontakt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 12:52

Citat
Du kipper stikket af og tilslutter den blå ledning tl den blå. den gul grønne til den gulgrønne og den sidste ledning brun eller sort til brun eller sort

Og så håber du på at farverne går de rigtige steder hen

Du kan ikke være sikker på farverne passer - der skal måles......

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 12:53

Så vi klipper ledningen over på opvaskeren og sætter dem sammen med dem, der stikker ud fra væggen? Så vidt jeg ved er gul/grøn ALTID jord - men hvad hvis blå ikke er jord, men fase og f.eks den sorte er jord............ kan det så gå galt? Burde jeg måle dem først for at være sikker?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 12:55

nej ingen stik så havde vi da brugt det (lyder jeg så dum )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 13:00

Citat
Burde jeg måle dem først for at være sikker

JA

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 13:02

Altid mål, og ret beset burde du få en elektriker til det. Herom har der været meget på kandu.

NORMALEN er som Stig siger. MEN i ældre huse behøver det ikke være sådan med farver.

Stikket der er på opvaskeren er et schuko-stik og anvendes normalt ikke i DK. Du KAN få en adaptor, men mig bekendt er den vist ikke godkendt. Det kan så også være ligegyldigt når du ingen stikdåse har.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-08-07 13:02

Hej LoneG

Jeg ser at du har lukket dette spørgsmål

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=107623

Køb et "vaskenet", så risikerer du ikke at småting sætter sig i klemme.

Bare et godt råd, som ikke har noget med dette spørgsmål at gøre

Lader eksperterne om installation af opvaskemaskine , men jeg ville nok kontakte en eletriker, for at være sikker på at installationen bliver korrekt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-07 13:02

Citat
Så vi klipper ledningen over på opvaskeren og sætter dem sammen med dem, der stikker ud fra væggen?

Så mister i garantien på maskinen.
Monter et stik på vægen i stedet.
D.v.s. det skal en fagmand gøre.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 13:06

Citat
Burde jeg måle dem først for at være sikker

JA

OK.

Det jeg så forventer er:
Blå til gul/grøn = 0V
blå til sort = ca. 230V
blå til brun = ca. 230V

og så kan jeg stole på, at gul/grøn er jord?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 13:09

...og Teil, finder du liiige en elektriker der har schuko-stikkontakter?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-07 13:11

Ja det kan jeg sagtens, vi bruger ikke andet.
De danske stik er på vej ud i EU kulden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 13:12

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/samling/20042/spoergsmaal/s537/index.htm

Har aldrig hørt om at udskiftning af et stik på et apparat har medført tab af garanti.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-07 13:13

det vil sige vi køber netledninger med påmonteret schukokontakt.
Vægkontakt findes også i handelen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-07 13:15

Citat
Har aldrig hørt om at udskiftning af et stik på et apparat har medført tab af garanti.

Jo en krakilst sælger kan finde på det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 13:17
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 13:18

Så spørg inden du klipper den af!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-07 13:18

Da vi købte vaskemaskine og monterede selv.
Blev det nøje noteret af sælger, med en eller
anden skummel bagtanke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-07 13:20

Citat
Det jeg så forventer er:
Blå til gul/grøn = 0V
blå til sort = ca. 230V
blå til brun = ca. 230V

og så kan jeg stole på, at gul/grøn er jord?

Nemlig, sådan skal det gøres. Du mister ingen garant.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-07 13:20

tak 3773
jeg kender sik.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 13:20

Du kan købe mange ting, men iflg hvad jeg lige kan finde må du ikke anvende schuko-stikkontakter i DK. Jeg ka' skam også købe dem.

LoneG

Ring og spørg om det er iorden du klipper stikket af.

Mål efter.

Monter iht Stig's anvisning (se evt det linkl jeg har lagt)

Voila

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-07 13:24

Citat
Du kan købe mange ting, men iflg hvad jeg lige kan finde må du ikke anvende schuko-stikkontakter i DK. Jeg ka' skam også købe dem.

Jo det er ok. Masser af apparater sælges med den kontakt.
Demko godkender også dansk producerede apparater med
det stik.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-08-07 13:24

Få en autoriseret til at lave det, du kan komme til at miste garantien på maskinen, hvis det er en hjemmelavet installation.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-07 13:25

Undskyld LoneG
Det interesserer næppe dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 13:30

Problemet med disse elspørgsmål er....

Alle ved hvordan det laves, men alligevel slutter det hele som regel med: Ring til El-installatøren, du må ikke selv.....

Og det er vel egentlig også det eneste rigtige

Livet er skønt - behold det.....

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 13:41

(sikke en masse snak )

Måske vi skulle montere et "hun el-stik" til ledningerne fra væggen i stedet for at klippe ledningen på maskinen? Heri kan vi så sætte han-stikket fra maskinen - er det en vej frem?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 13:41

for jeg mener......... det skal jo laves på samme måde alligevel.........

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 13:43

Eneste "rigtige" løsning

Du har vundet.....

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 13:55

Hvis man køber en opvaskemaskine incl. montage og den bruger 230V - hvad gør montøren så? Skal han så til at lave et nyt hul i væggen til dette stik eller?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 14:14

Citat
Hvis man køber en opvaskemaskine incl. montage

Så er det i 99% betinget af at en "lovlig" tilslutningsmulighed forefindes.......

Chaufføren er menlig IKKE el-installatør

Så de tjener gode penge på at "sætte" stikket i

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 14:28

Jeg har set en"Leasy-installation"

Der knoklede med hele balladen i en flex-dåse (og samlede det forkert tilmed), men Peter går heller ikke før det virker.

...og ja, jeg ville sætte en jordet stikdåse op. Hvis vi skal efterleve garantibestemmelserne fuldt ud, købe en adaptor mellem det jordede stik og schuko-stikket (eller bedre), ringe og spørge om det er ok man skifter til et almindelig jordet dansk stik.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 14:33

kan du finde et link til en jordet stikdåse? Ledningen fra maskinen har to ben + et hul, så stikdåsen skal vel have to huller og et ben (m. jord) eller behøves den at have benet?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 14:33

Er der noget farligt ved denne installation mht. eventuel vanddamp fra maskinen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 14:39
Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 14:51

ok, god læsning!

Såvidt jeg forstår, behøves opvaskemaskinen så ikke jord, når vi har et HFI relæ?
Er der noget farligt ved denne installation (stikdåse) mht. eventuel vanddamp fra maskinen?

Følgende ledninger går til stikdåse: blå og brun (el. sort)?
Gul/grøn afskærmes og benyttes ikke?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 15:00

NEJ....

Den er BEREGNET til at sætte i stikkontakten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 15:07

Spurgte lige en el-installatør: Han s anbefaling er lig min. Monter en stikdåse, klip stikket af, monter en dansk stikprop - jordet. Han havde ALDRIG hørt om bortfald af garanti, som følge af udskiftning af stik.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 15:18

tak, "3773" men:

Er der noget farligt ved denne installation (stikdåse) mht. eventuel vanddamp fra maskinen?
Stikproppen fra opvaskeren har to ben + et hul - kan man så få en stikdåse med to huller + et ben, så man ikke skal klippe i ledningen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 15:20

Glem det ben - det skal ikke bruges HER.......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 15:21

Det er jo også det du selv har læst - ikke ?????

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 15:25

Citat
Det er jo også det du selv har læst - ikke ?????

SÅ, så refi!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 15:26

Nix, intet farligt idet. Den stikdåse du efterspørger hedder en schuko-stikdåse og må kunne bruges maritimt i dk, efter hvad jeg kan finde om emnet. Apparater må dog gerne leveres med disse stik, omend de ikke passer til danske dåser (åndsvagt). Derfor pil stikket af sæt et nyt på. Så kører det.

brug f. eks sådan een http://www.lavprisvvs.dk/shop/fuga-stikkontakt-u-209717p.html + almindelig jordet dansk stik (husk underlag + ramme for stikkontakten)

Umiddelbart kan jeg se at de danske regler åbenbart ophæves pr 1. juli 2008 (og så må du bruge schuko, åbenbart)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 15:26

Meget enkelt fortalt er reglerne således.

1. Alle nye huse efter 1993 skal have jord og HPFI-relæ.
2. Huse som er opført imellem 1993 og 1975 skal have HFI-relæ og i vådrum (køkken, bad, og bryggers) skal der være jord.
3. Huse hvor ydermurerne er fra før 1975 skal have HFI-relæ men ingen krav om jord.

(kilde:elrådet)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 15:28
Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 15:29

Citat
SÅ, så refi!

Det var fordi du selv havde svaret på længere oppe

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 15:38

Ved ikke om I er helt med (ikke jeres skyld hvis...) men:

På væggen er der en firkantet box, hvorfra der stikker fire ledninger ud. Vores plan er ikke at udskifte denne med en stikkontakt, men derimod montere og ophænge en stikdåse, dvs.: ledningerne fra boksen/væggen går til stikdåsen og heri kan vi så sætte stikproppen fra maskinen.

Er dette en ok løsning?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 15:38
Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 15:40

Citat
Er dette en ok løsning?

NEJ....

Sæt nu stikkontakten i det hul der i forvejen....

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 15:56

Det bliver en større operation at udskifte "den firkantede boks" med en stikkontakt, som kun er 1/3 af boksens størrelse!?!!! Tror snart jeg bliver sindssyg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 16:20

Hvis det er en "autoriseret dåse" hvorfor så ikke samle inde i den - altså ingen stik??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 16:30

Citat
OK.

Det jeg så forventer er:
Blå til gul/grøn = 0V
blå til sort = ca. 230V
blå til brun = ca. 230V

og så kan jeg stole på, at gul/grøn er jord?

gul/grøn = 99,9 % jord
Da alle de gamle farver ikke er tilstede vil jeg ud fra din måling tilslutte sådan:

Gul/grøn til gul/grøn
Blå til blå
husets sorte til den farve som er til overs i din nye maskines ledning.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-07 16:37

Klip nu det stik af og monter det inde i dåsen.
På et køleskab hvor stikkontakten sidder i skabet ved siden borer man jo heller ikke et kæmpe hul til stikket, nej man klipper det af borer et lille hul til ledningen og monterer et nyt stik.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 16:40

Back to square one

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 19:06

Citat
Jo det er ok. Masser af apparater sælges med den kontakt.
Demko godkender også dansk producerede apparater med
det stik.

Men ej til brug i Danske alm. stikontakter med jord.

Shukostik / tobenede stik med hul i stedet for det 3. ben er ikke lovligt at bruge i DK stikkontakter men lovlige at sælge/monteret på Danske (Gram køl) og udenlandske apparater.
(For at undgå konkurenceforvridning i EU)

I DK skal disse stikpropper udskiftes eller der skal monteres de store klossede stikkontakter med to huller og et ben.

Det du vil gøre er at montere et lille kabel med et hunstik (3 huller) som forbindes inde i dåsen i væggen.
Og så et 3 benet stik på ledningen til vaskemaskinen.
Alle i DK må skifte det "udenlandske" stik med et Dansk...............og det berører ikke garantien.

Dog skal det monteres korrekt til fase nul og jord.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 19:07

Refi - prøv at hjælpe lidt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 19:22

Med hvad.... ?????

Det hele er jo egentlig rigtigt.....

Så det er jo bare at vedtage hvilken løsning LoneG vil bruge - og så bruge den.....

Det korte af det lange er - Der SKAL ikke være jord når der er hfi-relæ (men det er nu rart)

Citat
Gul/grøn afskærmes og benyttes ikke?

Den er muligvis slet ikke forbundet i maskinen (og har demed INGEN virkning)

MEN MEN MEN.....

Da der ikke er stikkontakt i køkkenet hvor den skal bruges (går jeg ud fra) - ja så skal en NY kontakt være med jord - det forlanger loven....
At den jord så måske ikke bruges alligevel - tja...

Er De forvirret - se næste afsnit

Jeg får på puklen i tide og utide over at min første bemærkning som regel er - BESTIL EN FAGMAND - DET FORLANGER LOVEN..

Folk køber maskiner til det ene og det andet for tusindvis af kroner, men vil absolut spare 4-500 kr på en fagmand med deraf diverse problemer.....

Er livet ikke mere værd

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 19:29

Hvor i stærkstrømsbekendtgørelsen står, at der ikke skal vær jord (udligning).

.............................. Det vil jeg meget gerne se på tryk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 19:44

Citat
3. Huse hvor ydermurerne er fra før 1975 skal have HFI-relæ men ingen krav om jord.

(kilde:elrådet)

Aner det ikke - jeg henholder mig til dette....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 19:45

Citat
1. Alle nye huse efter 1993 skal have jord og HPFI-relæ.
2. Huse som er opført imellem 1993 og 1975 skal have HFI-ralæ og i vådrum (køkken, bad, og bryggers) skal der være jord.
3. Huse hvor ydermurerne er fra før 1975 skal have HFI-relæ men ingen krav om jord.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 19:50

Det var montering af / oliefyr / vaskemaskiner / opvaskemaskiner / tørretumblere / osv. vi talte om.
Det kan godt være at husene ikke har disse krav..........indtil diverse apparater monteres.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 20:04

Vi havde også opvaskemaskine før 75

Hvorvidt den var jordet eller ej aner jeg ikke....

Men jeg kunne da aldrig drømme om at montere noget som helst af den slags UDEN jord....

Derfor elektrikkeren til en plovmand

Det var kun fordi LoneG sagde den ikke var forbundet - og det må vel være i maskinen, for hvis det er i stikket er det jo allerede klippet af....

Så monterer hun da bare et nyt.....

Min bemærkning om jord var på installationen...... (fra før 1975)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 20:06

Bortset fra det har der vel siddet et eller andet på de ledninger tidligere - de stikker vel ikke bare ud af væggen uden grund.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 20:14

Fjerner lige fluen inden mail boksen springer i luften.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 20:15

Citat
Min bemærkning om jord var på installationen...... (fra før 1975)

Ja det var jeg klar over - men det er ikke så godt hvis nogen misforstår, og begynder at montere diverse apparater uden jord.

Det kan da godt være, at det bedste er en el-installatør til dette arbejde.
Men hvis folk absolut selv vil, bør de så vidt mulig have en forklaring på hvordan.

"vi" hjælper jo også knallertkører til at opnå høje farlige hastigheder.

Så hvor er så grænsen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-08-07 20:17

LoneG

Hvis du havde ringet efter en eletriker, så havde maskinen sikkert været i brug nu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 20:21

Citat
"vi" hjælper jo også knallertkører til at opnå høje farlige hastigheder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 20:23

Citat
Hvis du havde ringet efter en eletriker, så havde maskinen sikkert været i brug nu

Op til flere gange

Og LoneG havde siddet i sofaen med et glas rødvin.....(fremfor at stå og vaske op)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 20:42

Nå - men med den nye opvaskemaskine.

Hvis du vil vide mere, kan du bare benytte dette Kandu-forum for vidensdeling.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-07 20:47

Fluen er fløjet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 20:53

Hun vasker da op

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 20:56

Opvask er et hyggeprojekt. Det hører til et samtalekøkken - nemlig.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 21:52

Har I virkeligt siddet og svaret på denne tråd hele dagen Tak for det

Men summa summarum er vel at det letteste, såfremt garantien bibeholdes, er at kappe stikproppen og montere ledningerne direkte i "kraft-kassen"?
Refi nævner at maskinen måske slet ikke har jord - hvis den ikke har det, er det vel ulovligt at slæge den i DK?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 21:54

og vi har IKKE vasket op! Fandme nej, når den ¤%"!¤% maskine står lige ved siden af os.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 22:09

Citat
Refi nævner at maskinen måske slet ikke har jord

Det var pga. din EGEN udtalelse.....

Citat
Gul/grøn afskærmes og benyttes ikke?

Men ja - skal det være - klip stikket - påmonter et nyt m. jord - sæt kontakt op med jord.....

Så er alt lavet "lovligt".......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 22:14

Det allermest spændende er nu, hvis svar der accepteres. Ikke så få har afgivet varianter af korrekte svar!

PS Good luck med dyret (opvask er kun for mennesker med for meget fritid)

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 22:16

Point? Kan man ikke give dem til sig selv?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 22:19

Kun hvis du har en dobbeltprofil

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-08-07 22:25

Citat
(opvask er kun for mennesker med for meget fritid)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 22:26

Hvordan laver man en dobbeltprofil?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 22:49

Uhhaaaaa det må (bør) man sandelig ikke gøre!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 22:55

LoneG.....

Nu har vi været såååå søde - så frist os nu ikke i "afskedens time"

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 23:01

Jeg skal lige sove inden jeg giver point - så må I se om I kan falde i søvn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 23:22

Sov godt - vi dirrer i spænding

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-08-07 06:51

El-instal. af opvaskemaske
Fra : LoneG

100 point til stig54, 100 point til Refi og 100 point til dig selv, det lader til at være en rimelig fordeling.

1. Mål spændingen imellem ledningerne, som du selv har skrevet.
2. Test din jordledning og dit fejlstrømsrelæ med en installationstester.
3. Monter ledningen direkte i dåsen farveret, hvis din måling bekræftede at farverne var monteret korrekt og din jordledning og fejlstrømsrelæ virkede.
4. Start din opvaskemaskine og gå ud og tænd op i grillen
5. Åben en flaske rødvin og smag på denne.
6. Når grillen er varm lægges dne bøffer på i ca. 5 min. på hver side(det er jo store bøffer)

Med venlig hilsen
Aut. El-installatør
Michael Holm-Christensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 12:03

Ja - de fagfolk.....

De kan bare det der.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-07 20:15

Sker der noget i køkkenet, eller skete der noget

Har "elektrikeren" ordnet det !!!!

Er det hele gået i sort

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 20:17

Opvasken hober sig op.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-08-07 20:34

Opvasken på traileren og kør til nærmeste autovask.

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 12-08-07 21:28

Tak for svaret alle sammen. Det er blevet foreslået at stig, refi og jeg selv deler pointene, men refi er for fræk til at få point, så de går til stig

Min mand lever endnu og opvaskemaskinen kørte i døgndrift de første par dage. Tak igen alle sammen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-07 21:43

Citat
men refi er for fræk til at få point

Det burde da give dobbelt