/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund i varm bil
Fra : pewpewlaz0rz
Vist : 1129 gange
100 point
Dato : 08-08-07 08:36

hejsa .

lige i øjeblikket holder der en bil på parkeringspladsen, midt i den stegende sol. Og inde i den sidder der en stor hund.

Kan man slå ruden ind og redde den hvis den har siddet der i noget tid?

hvad er loven omkring dette?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-08-07 08:42

Ring med det samme til politiet. Det er forbudt og efterlade en hund på sådan en måde. Så skynd dig og ring, så ejeren kan få en hæftig bøde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 08:42

Det er dyremishandling at lade en hund sidde der, forleden døde en hund netop på grund af en varm bil, tal med politiet om hvad du kan gøre, så du ikke får en anmeldelse af hærværk på halsen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-08-07 08:42

Du må ikke selv gøre noget, da du så kan blive tiltalt for forsøg på røveri af bilen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 08:57

Citat
Du må ikke selv gøre noget, da du så kan blive tiltalt for forsøg på røveri af bilen

Røveri kan der næppe være tale om når det blot er en bil der er involveret, med mindre du truer den, og du vil heller ikke blive sigtet for tyveri forsøg, men det vil under alle omstændigheder være hærværk, så lad du bare politiet tage sig af den sag.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 08:58

ps.. Hvor meget er det lige solen steger klokken 9 om morgenen?

Hvor længe har den holdt der?

Er der åbne vinduer?

Har hunden vand hos sig?

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 08-08-07 08:59

Bilen holdt lige i solen fra kl. 8 af. (det er varmt)

Ingen vand. kun en lille sprække i vinduet.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 09:00

Er det blevet løst?

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 08-08-07 09:01

Nej ikke endnu

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 09:02

Men du har selvfølgelig ringet til politiet ikke????

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-08-07 09:03

pewpewlaz0rz Godt du tager ansvar og ikke er ligeglad.

Citat
ps.. Hvor meget er det lige solen steger klokken 9 om morgenen?

Her hvor jeg er, er det ret varmt og så tænke på og sidde i en bil. pyhaaaaa

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 08-08-07 09:04

Jo vi har ringet .. men deres system var nede sagde han. Vi prøver at ringe igen kl. 10

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 09:05

Står bilen et sted, hvor der om lidt bliver skygge??

Hvis ikke så er det stadig min mening som kl. 8.42

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 09:06

???Deres system var nede????

Hvad fanden betyder det? det passer jo ikke.

Hvor i landet er det så skal jeg nok få deres system op at køre, så giv lige de relevante oplysninger.

Medmindre du altså ikke har ringet?? alle patruljevogne er udstyret med såvel radio som en mobiltelefon, så den der med at deres system er nede holder altså ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 09:06

At systemet er nede, kan vel ikke betyde at man er helt handlingslammet Det er godt nok for dårligt.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-08-07 09:07

Kl. 10.00 har hunden måske fået hedeslag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 09:09

Det er slemt nok at en hund sidder i en varm bil, men at man ikke kan hjælpe det fatter jeg ikke, hvad hvis det havde været noget alvorligere

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 09:10

Det kan man ogsså.... historien holder ikke vand, tænk jer dog om, hvor mange af jer har nogensinde prøvet at ringe til politiet og fået at vide at deres system var nede, så de kan ike rykke ud til assistance......... Det er enten en meget dårlig joke, eller også er spørgeren for genert til at ringe til politiet og vil ikke indrømme det

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-08-07 09:12

Så ring til Falck

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 09:13

De kan bare sende regningen til mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 09:14

Du risikerer at kunne læse om hunden i avisen lige som denne, hvis du ikke reagerer,

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article325243.ece

med mindre der kommer skygge på bilen om lidt, men alligevel mangler den vand

Kommentar
Fra : Echz

Dato : 08-08-07 09:15

"Kontorverden"
.. Jeg kan 100% støtter spørgeren pewpewlaz0rz, da jeg selv var tilstedeværende da opkaldet til politiet blev foretaget, deres system skulle som sagt efter sigende være nede, men I kan da selv se om I kan finde ejeren af bilen. Nummerpladen lyder følgende TX 57 805

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 09:15

Iøvrigt er det strafbart at være vidne til den slags uden at kontakte de relevante myndigheder

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 08-08-07 09:16

Det har vi jo gjort >_______<

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 09:17

Hvor i landet er det??

Der er jo ingen der kan få oplysninger ud fra en nummerplade,. og den der historie med at deres system er nede er simpelthen løgn, så bryd samme nog tilstå, et par børn der synes det kunne være sjovt at lave lidt rod på debatten

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 09:18

Hmm, sjovt at blive støttet af en HELT NY profil

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 08-08-07 09:18

Tillad mig at sige. Luk røven kortoververden.

Vi sidder på teknisk skole i Aalborg, og på parkeringspladsen midt i solen holder der en bil med en hund, hunden kan få minimalt luft, har intet vand. Og sidder der endnu.

En fra klassen ringede til politiet, men de sagde at systemet var nede så de kunne ikke se nummerpladen. De ville se på det senere.

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 08-08-07 09:19

"Hmm, sjovt at blive støttet af en HELT NY profil"

Ja, fordi en anden fra klassen prøver at hjælpe med at sige hvad der er sket, og at overbevise dig at det faktisk sker.

Kommentar
Fra : Echz

Dato : 08-08-07 09:19

Det hele foregår på Aalborg tekniske skole, bilen er en VW Golf 3...
Hvis du ikke tror på indlægget, kan du blot undlade at svare?
.. Og vi kan kun fortælle hvad der er blevet sagt i telefonen af myndigheden.

Kommentar
Fra : Eagle3ye

Dato : 08-08-07 09:21

Kortoververden, nu synes jeg lige at du skal prøve at se alvoren i det her. Det kan godt være, at vores profiler er nye, men du mener jo åbenbart, at det kun er din mening og holdning som tæller.. Vi sidder på Aalborg Tekniske Skole, og du er mere end velkommen til at ringe herud.. Jeg kan endda gå ned og tag et billede med min mobiltelefon, hvis du ønsker at se det, og ikke tror på nogle af os.

Start med selv at blive voksen, inden du kalder andre for børn!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 09:21

Ring op til politiet igen, og bed dem om at hjælpe jer med at få hunden ud,(det kan være lige meget med ejeren i denne situation) eller måske det er en fra skolen der ejer hunden, kan man ikke fra kontorets side kalde alle klasser, så ejeren hører det??

Kommentar
Fra : Eagle3ye

Dato : 08-08-07 09:24

Nordsted1 Vi er desværre ikke i besiddelse af et kaldeanlæg her på skolen, men vi prøver alt vi kan for at få den stakkels hund ud af bilen.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-08-07 09:25

Har i ikke et højtaleranlæg på skolen, så ejeren af bilen kan blive efterlyst over det.

Kommentar
Fra : Eagle3ye

Dato : 08-08-07 09:26

knh15 som sagt har vi desværre ikke et højtaleranlæg på skolen..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 09:30

jeres klasse må dele jer og spørge i alle klasselokalerne,

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 08-08-07 09:34

ring til dyrenes beskyttelse i jeres område - hovednummeret henviser til nærmeste afdeling hvis i er i tvivl - de kan både rekvirere politi og dyreambulance hvis det skulle gå galt - og sørge for det bliver en dyreværns sag (det kommer til at koste ejeren dyrt)

I kan også ringe til dyreværnet

arghhhh - nogle folk skal bare ikke have dyr !!!!!!!!!!

http://www.dyrevaernet.dk/

http://www.forbrug.dk/klage/instans/naevn/250/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 09:42

Citat
Jeg kan endda gå ned og tag et billede med min mobiltelefon, hvis du ønsker at se det, og ikke tror på nogle af os.
gør detog tag en lærer med som vidne - husk klokkeslet og dato - den idiot der ejer den hund skal ikke slippe - sådan er billede har ingen interesse for brugerne her på kandu - men kan have det for politi - dyreværn osv .

Kommentar
Fra : Eagle3ye

Dato : 08-08-07 09:42

Hvis du ikke tror på os, er du velkommen til at følge følgende link:

http://img128.imageshack.us/my.php?image=fb42de011ac3402f85672c1ah1.jpg

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 09:44

nup et billede af nummerpladen også!

Kommentar
Fra : Echz

Dato : 08-08-07 09:45

nummerpladen er TX 57 805 ,, vi vil fikse et billede i de følgende minutter..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 08-08-07 09:49

Prøv at koncentrerer jer om det I skal på skolen og ikke gå i selvsving.

På denne tid er der ikke problematisk varmt i bilen. Det er Ålborg delvist skyet, så slap lige af. Hold lidt øje med hunden, dvs om et hvarter en halv time, og se hvordan den har det (hvis den stadig er der) skulle det blive galt, kan man slå en rude ind.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 09:53

http://www.dyrevaernet.dk/blad/dv538.pdf i kan finde nærmeste dyreværns konsulent her

gfha - i en bil bliver varmen u-udholdelig og kan være farlig for dyret ! Hunde dør faktisk i større omfang af samme grund - desværre er det ikke alt der bliver offentliggjort

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-07 09:56

Citat
hvor mange af jer har nogensinde prøvet at ringe til politiet og fået at vide at deres system var nede, så de kan ike rykke ud til assistance.......

Det sker skam oftere end du tror Kortoververden.

Og ikke bare hos politiet, men også hos Falck, hvis det eks. var en ambulance der var brug for, kunne man let risikere, at få at vide at der enten er tekniske problemer eller at ingen køretøjer er til rådighed, så jeg synes det er meget langt ude, direkte at beskylde nogen for at lyve.

Men ang. spørgsmålet.......I må ikke smadre ruden, det er selvtægt, men på den anden side lader man jo heller ikke en hund dø af hedeslag....så hvis hunden begynder at vise tegn på sløvhed så ville jeg nok også foretage mig noget.

Men lav nogen skilte , bare en stak A4 f.eks. hvor I med tydelige bogstaver skriver noget om dyremishandler, og at I har meldt vedkommende til politiet og gå ned og klistre dem på bilen......

Det tager bilen ikke skade af og måske får det ejeren til at tænke sig lidt om en anden gang.

Sørgeligt at folk aldrig bliver klogere end at flere hunde hvert år skal dø på den bekostning.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 09:56

ps kig under page 6 - jer der tvivler

btw - hvordan det her end forholder sig - er det så ikke bedre at give en hjælpende hånd en gang for meget - end en gang for lidt ????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 09:58

dova den hundeejer skal ikke blot tænke sig om - vedkommende skal mærke det via de kanaler der er tilgængelige

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 10:21

Træk dog vejret og løs problemet, hvor svært at kan det være at få åbnet den bil, og det er muligt at politiet ikke kan se hvem der ejer bilen lige nu, men de kan få hunden ud...

Nu må i fandeme tørre øjnene og opføre jer som voksne mennesker, jeg har tilbudt at betale regningen så få Falck til at åbne bilen

Kommentar
Fra : Echz

Dato : 08-08-07 10:28

"Desværre" er ejeren nu kørt væk med både bil og hund.
Heldigt for hunden da den forhåbenligt slipper ud af bilen, men endnu heldigere for ejeren da han nu slipper for straf.

Kontorverden har du ikke også et arbejde der skal passes, eller er du bare en selvfed bums der er alt for snæversynet ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-08-07 10:30

Tal pænt, og sæt dig ind i hvem du har med at gøre inden du flasher dine egne mangler

Kommentar
Fra : Echz

Dato : 08-08-07 10:30

Kortoververden*

Kommentar
Fra : Eagle3ye

Dato : 08-08-07 10:31

Kortoververden du opfører dig ikke just som en voksen..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 10:31

sukker af lettelse over vovsen stadig er i live trods den dumme situation

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 10:33

hmpffff den har trods alt siddet der i to timers tid - det i sig selv er utilgiveligt under alle omstændigheder

Godkendelse af svar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 08-08-07 10:33

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 10:37

velbekomme - dejligt at se I er så opmærksomme og gør noget ved tingene (også selvom idioten ikke blev nuppet)

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 08-08-07 11:35

Hej pewpewlaz0rz.
Her er en beskrivelse på hvad man kan og må gøre i en sådan situation
http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/1302
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-08-07 13:23

har lige siddet og læst det hele igennem, jeg har selv været ude for situationen ved city2 i tåstrup hvor der sad 3 hvalpe i en bil uden vand og med lukkede vinduer i 30 graders varme, jeg ringede til politiet og de kunne ikke lige tage sig af det der ville nok gå et par timer sagde de........nå sagde jeg så til dem så smadrer jeg sgu ruden for ud skal de 3 hunde. som sagt så gjort der var en tømmer i nærheden jeg lånte hans hammer og ødelagde den ene rude så vi kunne få døren op, inde fra en af forretningerne fik hvalpene vand og de blev taget med over i skygge. der sad vi så nogle stykker med disse hvalpe til ejeren kom og vi sagde som vi havde gjort og han undskyldte mange gange på hundenes vegne og var vist også lidt flov. han var nu glad for politiet ikke var nået at komme og han ville selv dække regningen for den smadrede rude, han sagde han kunne godt forstå vores reaktion.
det skal lige siges at inden vi så hundene i bilen havde de siddet der i ca. 3 timer så de havde det ikke godt.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 13:42

Bravo for en handlekrafig person - det er desværre sjældent (også fordi mange ikke ved hvad man må og ikke må - eller er bange for repressalier)

way to go chicapigen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-08-07 13:58

ja sådan en beslutning skal jo også tages med det samme når dem der normalt bør gøre det ikke har tid jeg ville aldrig kunne gå fra et levende individ der er i nød, så jeg ville 100 % gøre det igen og igen og så tage straffen hvis der skulle komme en

venlig hilsen chicapigen

og nyd denne dejlige solskinsdag allesammen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-07 14:04

Gudfader.....

Kik dog på billedet af hunden i bilen. Vinduet står da temmelig åbent i den bil. Og hunden ligger på bagsædet med lukket mund. Den ser ikke ud til at lide nogen nød. De unge mennesker kunne evt. have tilbudt dyret en potte vand, hvis de ville gøre noget.
Men sandsynligvis ville hunden bare være i fred.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 14:09

birgitta - gudfader... selv - uanset hvad så gav det her en lille debat om noget der er relevant !

chicapigen - selv og ilm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-07 14:23

Jamen, man skal jo heller ikke overreagere.
Hvis jeg selv oplevede en hund, som jeg seriøst troede var ved at dø, så ville jeg smadre ruden og tage evt. konsekvenser med oprejst pande.

Men en hund, som ligger vågen og opmærksom på et bagsæde -med et åbent vindue... Der ville jeg bare overvåge situationen. For selvfølgelig kan forholdene skifte. Der er jo også forskel på, hvor meget den enkelte hund kan tåle.
Hvis hunden virkede plaget og med langvarig halsen, så ville jeg også gribe ind, uanset om et vindue stod åbent eller ej.

---Men jeg forstår god de unge mennesker. Og det rigtige ville for dem nok være at tilkalde en hundekyndig, der kunne kikke til hunden. Evt. ved at de henvendte sig til skolens kontor. Der måtte de da også vide, hvis bil/hund, det var.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-08-07 14:51

Jeg ved ikke hvordan din Silke gør hvis hun halser, Birgitta, og pludselig bliver forstyrret.

Men Sigurd og andre hunde jeg kender, lukker munden mens de lytter til hvad der sker og halser så videre bagefter. Det er sikkert derfor hunden på billedet har lukket munden i det øjeblik.

Kære unge mennesker, set med mine øjne har i reageret helt forsvarligt og godt. I har bedt om hjælp og fået både venlige, uvenlige og mistroiske reaktioner.

I har fortjent en rose istedet for og lades som ingenting. Om lidt kan i risikerer og læse sætningen, unge mennesker nu om dage, kan ikke handle forsvarligt, i en anden tråd.

Nu har i handlet og gud hjælpe mig om der ikke sidder voksne mennesker og hagler jer ned.

Jeg sad selv i dag og ventede i en bil, på en veninde, bare i ca 2-3 min. pyha siger jeg bare. Jeg tænkte meget på ovennævnte hund imedens jeg sad der.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-07 15:51

Silke halser kun hvis hun har motioneret kraftigt. Så ligger hun med lukkede øjne og åben mund og puster hurtigt.

Hvis hunden kan afledes ved at man går hen til bilen, så ER det ikke så galt.

Men det er umuligt at sige, reelt hvor galt det stod til i den pågældende bil, udelukkende ud fra de unge menneskers oplysninger.

Det, jeg hæfter mig ved er, at de unge mennesker er usikre på, om det er forsvarligt. Og de er usikre på, hvad de skal gøre.
Det er da 100% helt fint.

Og løsningen er så at få fat i nogen med større hundeerfaring til at vurdere situationen. Enten en lærer der er hundeejer eller de kunne henvende sig til skolens kontor, der måske kunne finde ejeren.

ELLER hvis der ikke er nogen lærere eller andre voksne til at opdrive i miles omkreds, så kan man ringe til politiet eller Falck eller en af dyreorganisationerne. Problemet er bare tit, at unge mennesker måske ikke med det samme bliver taget alvorligt. Det kan der så komme en ny diskussion ud af, om det er rimeligt at det er sådan-- men det kan jo koste hundeliv hvis der virkelig ER fare på færde..

---Hvis hunden IKKE reagerer på forsøg på kontakt udefra, så skal man selv gribe ind, -synes jeg-- uanset hvad der står i lovgivningen. Man skal ikke vente på hjælp fra politi eller Falck.

---På en teknisk skole må der også være mulighed for at skaffe et termometer og måle den aktuelle temperatur helt inde i bilen. Vinduet var åbent nok til at man kunne stikke en arm derind.

MEN hvis hunden alligevel har det godtnok, så risikerer man jo altså et haps i armen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-08-07 10:13

Citat
Kontorverden har du ikke også et arbejde der skal passes, eller er du bare en selvfed bums der er alt for snæversynet ?

Det fag som hedder" alm. ordentlig opførsel", har I vist været meget fraværende i.

Ud fra billedet at dømme, så er den hund på ingen måde i fare. Vinduet står jo på det nærmeste piv åbent. I har sgu da siddet og gejlet hinanden op, for at vise hvor "goe" drengebørn I er

Hvad skulle for øvrigt forhindre politiet i at køre til adressen uden oplysninger på bilens ejer. For det første er det ikke sikkert, at det er ejeren der fører bilen. For det andet, har de ikke noget at bruge førerens navn og adresse til nu, men først når de skal retsforfølge ham / hende..... hvis de overhovedet skal retsforfølges

Nu har I brugt 1 time på ingenting, så det er på tide at I skrubber ind og passer jeres skole, så i med alderen lærer at blive lidt mere handlekraftige, i stedet for alt det spørgeri........

FLOT at kortoververden tilbød at betale regningen