/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Lys på monza
Fra : narhat
Vist : 592 gange
200 point
Dato : 07-08-07 18:10

hej jeg har et problem med lyset på min monza.
1. bremselyset virker næsten ikke (man kan lige se pæren gløde en lille smule)
2. forlyset er lidt svagt...

vil gerne have det til at virke da jeg er meget glad for den

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 19:03

Kabler, kontaktorer og stelforbindelser. Og du har naturligvis IKKE monteret nogen 12V pærer, vel?

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 07-08-07 19:05

kabler ok
kontakter ok
stel ok har målt det hele igennem
og det er 6v pærer som jeg lige har købt da de gamle jeg fik den med var 12 volts

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 19:09

Hvis du har et multimeter er det så bare at måle tilbage gennemsystemet. Så kan du ret hurtig se hvor du har spændingsfald. Husk på 6V skal bruge kraftigere kabler end 12V.

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 07-08-07 19:36

har målt og kablerne er de originale og ser ikke ud til at fejle noget og har som sagt målt det hele igennem

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 07-08-07 19:41

Hvor meget spænding har du på forlygten, hvor meget har du på bremselygten. Dernæst - hvor meget spænding har du tættere på spolen - eller hvad er spændingsfaldet. Du taber power et eller anden sted, eller du har en syg spole.

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 07-08-07 19:49

kunne godt forestille mig at spolen ikke har det så godt. har en monza kun en lysspole? jeg kan jo se 4 ledninger

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 20:21

MS, VZ Flagskib og Maxi havde kun een lysspole + en tændsplole

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 20:22

Men mål nu de spændinger + spændingsfald - så bliver vi meget klogere og er fri for at gætte!

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 07-08-07 21:20

ok det gør jeg (der går nok en eller to dage før jeg har tid og gider ikke lige nu), men tak på forhånd

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 21:46

Oki, men lad høre når du har pillet, ikk'?

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 09-08-07 12:15

så nu har jeg målt spændingerne der er ikke noget fald på vej ned mod spolen den er på konstant 2,4volt, så jeg har taget svinhhjulet af, og der sidder 1 lysspole, 1 tændspole og 2 hjælpespoler. ar tjeket dem og de ser fine ud så jeg prvede at samle det hele igen men når jeg skruer svinghjulet på så sidder det fast (det kan ikke dreje) hvad sker der????????????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-07 12:25

2,4V???????

Mellem stel og + på pæren skal der være godt 6V. Så skal der helst være det samme eller en anelse mere helt nede ved spolen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-07 12:25

Måles med belastning selvfølgelig.

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 09-08-07 20:34

har målt med belastning betyder det ikke at spolen er færdig?

p.s. har fået svinghjulet til at dreje frit (havde vendt to afstandstykker forkert).

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-08-07 21:40

Prøv at fjerne pæren og mål inde i lygten.
Hvor mange watt er din pære på?
Har du batteri på, så prøv at fjerne det også, eller fjern ensretteren.

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 09-08-07 23:13

den samme spænding i lygten som alle andre steder.
pærerne er dem der står på databladet (15/15w forand, 3w bagved og 5w bremse)
batt og det er afmonteret

Godkendelse af svar
Fra : narhat

Dato : 09-08-07 23:17

Tak for svaret 3773. jeg er 99,9% sikker på at det er spolen der er gået(det kan næsten ikke være andet), så den vil jeg skifte her engang