/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ratlås på Puch Monza
Fra : narhat
Vist : 2899 gange
200 point
Dato : 05-08-07 23:30

Hej med jer

Hvordan fjerner jeg ratlåscylinderen på min dejlige puch monza (UDEN at ødelægge noget!)
Je kan ikke se nogen split, skrue, svejsning eller noget...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 23:32

Bor låsen ud. Ny bagefter.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-08-07 23:48

Lås den op med din tændingsnøgle.
Eller aflever den tilbage til ejeren.

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 06-08-07 19:51

kan ikke låse den / låse den op (den er ikke låst nu) med tændingsnøglen da det er en uninøgle og den til låsen er en normal (ligesom i hængelåse).

det med at bore den ud tror jeg ikke er en god ide da det ville tage timer at skære i det hærdede metal...

P.S. det ER min knallert

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-08-07 20:30

Jeg mener den er omtrent som på Maxi, og den skulle være rimelig nem at få ud når knallerten er låst op.
Hvis du kan se den lille skrue og skrue den ud, så mener jeg det er alt, eller må den havde et slag med en dorn fra bagsiden.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1148533744&n=-2039304983&pn=-2039727310
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1148533744&n=-2039304983&pn=-2039727308
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-08-07 22:45

Hvis det er som på MS og VZ er låsen af messing og kan nemt bores ud

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-08-07 00:04

Nej palen indeni er hærdet stål.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 07-08-07 17:28

det er desværre ikke så nemt, jeg fandt et billede på en østrisk hjemmeside og der er ingen skrue eller noget... kan det eventuelt være at jeg skal fjerne forgaffelen for at skubbe den ud fra indersiden af kronrøret?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 18:01

Hærdet eller ikke hærdet. På VZ og MS har vi bare boret selve låsetøjet væk og banket resten ud.

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 07-08-07 18:11

jeg er meget sikker på at denne er hærdet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-08-07 19:33

http://puch.dk
http://rinab.jetshop.se/pub_docs/pdf/moped/97-106.pdf

På denne side står der 2 metoder:
http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?p=380&sid=ed4c10bcc4f7ad565cb09d113848b7b1

http://www.addemoto.se/kataloger/mopedkat.pdf
På denne side, hvor du også kan købe ny lås, står der: Gamle ulåste låse slåes ud ved først at fjerne stopnitten.
Låse som allerede er låst til stellet, må bores ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 07-08-07 19:47

ok tror forklaringen er god men fatter kun halvdelen (er ikke god til svensk) kan du eventuelt oversætte???

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 07-08-07 22:18

Med bormetoden:
(SE TEGNING HVOR LÅSEN LIGGER OVEN PÅ EN KAPSEL FRA FAXE)
http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?p=380&sid=ed4c10bcc4f7ad565cb09d113848b7b1
Bor med et 3 mm bor ovenfor nøglehullet som vist på tegningen.
Bor ca 20mm ned, og stop når du er igennem messingen, pas på boret ikke knækker lige idet du er igennem.
Du behøver ikke bore det store hul ovenover i firkanttappen.
Slå en skruetrækker i låsen, og lås op.
Skruetrækkeren kan rotere cylindern ca: 20-25° til venstre. Så passer stiften med frigangen i låseholderen, og man kan trække låsen ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 08-08-07 00:37

hvad med den anden metode? kan du ikke lige oversætte den også?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-08-07 01:10

Den hvor man skal tage hele stryr og forgaffel af? Og slå låsen ud bagfra.
Har du mod på det?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 08-08-07 10:16

ja hellere det end at bore den ud...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-08-07 14:48

Jamen hvor svært kan det være at bore i messing, der findes da ikke lettere materiale?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 15:04

Øhhhbøhhhh, skrev du ikke selv: Nej palen indeni er hærdet stål.
VH Palle Hansen

Jeg har boret sådan nogle ud, godt nok for længe siden, vha min fars gamle Black & Deecker + nogle bor der uden tvivl var temmelig ringe.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-08-07 15:54

Palen er hærdet og kan næsten ikke bores ud, men at bore et bestemt sted i messinget udenom kan lige nøjagtig klare den lås.
Og så tror jeg det er nemmere end skille forgaflen ad.

Godkendelse af svar
Fra : narhat

Dato : 09-08-07 12:10

ok tak for det pallebhansen, jeg borer den ud som du beskriver