/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan med ekstern harddisk?
Fra : rosekamp
Vist : 713 gange
300 point
Dato : 05-08-07 12:25

Hej alle I kloge hoveder

Jeg har problemer med min pc, som jeg simpelthen ikke orker at bruge mere tid på. Derfor vil jeg gerne formatere den, men det tager jo altid en krig at brænde diverse ting og sager og lægge det ind bagefter. Kan jeg købe en ekstern harddisk (og er der i den forbindelse noget jeg skal være opmærksom på), lægge mine ting og sager over på den, formatere min interne hd (i øjeblikket er der xp pro på, men jeg vil gerne have både 98 og xp pro på, da nogle af mine gode gamle spil ikke kan køre på xp) og så uden videre problemer overføre filerne til min interne igen?

Og var det overhovedet til at fatte noget af?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-08-07 12:31

Hejsa
Du kan instaleret din PC med de grund programmer du ønsker og derefter lave et Norton Symatech "Ghost" image og lægge det på en en extern Harddisk.
Næste gang din PC skal lægges ned kan du genindstlere dit Image og du er klar igen som den var på det tidspunkt hvor du lavede dit Image.
Jeg har lavet mine i flere niveauer med så jeg har fære eller flere programmer på dette image.
Jeg gør det hver gang jeg laver PC for folk, så kan di få den retur som de fik den fra mig. Når det er noget der er gået helt galt for dem...
Det virker perfekt.
vh
Benjamin

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 05-08-07 12:41

Men risikerer jeg så ikke at de problemer jeg har med min pc nu så bare følger med? Du skal nok også skære det lidt mere ud i pap for mig da jeg ikke kender noget til "ghost" images. Kan man få programmet i en trial-version eller koster det?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 15:23

Citat
er der i den forbindelse noget jeg skal være opmærksom på
ja du skal købe en som er stor nok til alle de data du vil gemme ellers er det at sætte hardisken til, formater den først og flyt så alle bevaringsværdige data over, flyt hele mapper det bevarer overskueligheden, visse mapper kan ikke flyttes, der kan du vælge at kopire i stedet, du kan efter formateringen sagtens få både XP og 98 på igen, jeg har en sådan gemme harddisk og bruger Ghost eller andet, hver gang jeg har større mængder data som skal gemmes, bliver der gemt en kopi på den disk, hvis du kun har en computer, kan der være fordele ved at købe en indbugget harddisk og bruge den som gemme disk, så kun Windows og programmer er på Drev C

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 15:25

Skrive fejl jeg bruger ikke Ghost eller andet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 17:56

Citat
og så uden videre problemer overføre filerne til min interne igen?

Hvis du laver et IMAGE følger "problemet" med....
Hvis du laver en backup får du kun EGNE ting med (ikke programmer)

Så helt uden problemer lader sig ikke gøre......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 17:58

Men hvad er problemerne....

Hvis det er i dine indstillinger hjælper jo INTET - det følger bare med......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 18:15

Citat
Hvis det er i dine indstillinger hjælper jo INTET - det følger bare med
spørgeren vil formatere, så er der da ingen indstillinger som følger med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 18:29

Jo - hvis du laver backup af dem

Men da vi ikke kender problemet er det jo umuligt at råde......

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 05-08-07 20:11

Problemet spørger jeg om i en anden tråd, hér: http://kandu.dk/Spg103877.aspx Jeg annullerede da der ikke var nogen der havde en løsning på problemet og det er der stadig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 20:39

Det kan være godt at starte på en frisk, men jeg tror ikke det løser dine skærm problemer men det er umulig at vide, har du valgt harddisken, du vil bruge til sikkerheds kopiering jeg ville først forsøge med en anden driver til skærmen, men det er måske forsøgt ?
Hvis du vælger at starte forfra, fomatere og geninstalere Windows + diverse programmer, så husk du skal bruge CDen med drivere til dit bundkort

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 05-08-07 20:41

Det problem kan du IKKE løse ved en geninstallation......

Det er enten dit grafikkort eller din skærm.....

Så der hjælper en formatering ikke......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 20:49

Næh det tror jeg heller ikke Refi

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 05-08-07 20:50

Men det er jo opstået fuldstændig ud af den blå luft, det var derfor jeg havde en formodning om at det var et eller andet program jeg havde installeret, som havde lavet kuk i noget. Jeg har selvfølgelig prøvet både at geninstallere de drivere jeg oprindelig brugte, men også at installere nye, uden det hjalp. Jeg vil under alle omstændighede have en ekstra harddisk og så tænkte jeg jeg ligeså godt kunne se, om det afhjalp det andet problem samtidig med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 20:53

Prøv først med en anden skærm.......

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 05-08-07 20:58

Men hvor finder jeg lige en anden skærm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 21:04

Eller prøv skærmen på en anden computer, du kan måske bytte (skærm) med en af vennerne et par dage, bare for at se hvem af jeg der får problemerne er det stadig dig der får sort skærm, så ud at købe nyt grafik kort, den kan faktisk gå i stykker

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-08-07 20:58

Nu har jeg faktisk fået lånt en anden skærm og problemet er der stadig. Jeg har så prøvet at installere nVidia WDM TvTuner, men får at vide at "enheden kan ikke starte (kode 10)" - hvad betyder det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 21:16

Citat
nVidia

Det er dit grafikkort der laver problemet.

Tror du uden at vide det kører med 2 grafikkort...

Et onboard og et nVidia

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-08-07 21:19

Ikke så vidt jeg ved da

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 21:38

Nej - det er netop det jeg frygter....

Tror du uden at vide det kører med 2 grafikkort...

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-08-07 21:46

Ja det forstår jeg godt du mener, det tror jeg dog ikke jeg gør, burde jeg ikke kunne se det i enhedshåndtering?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 21:58

Du skal under alle omstændigheder disable dit onboard......

Jo det burde du kunne se i enhedshåndtering, om det er disablet.....

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-08-07 22:10

Det fremgår ikke at der er andre end mit NVidia GeForce, hvorfor skulle der også være det egentlig? Jeg bestilte det i sin tid med det kort i og så vil der vel ikke være 2?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 22:41

Korrekt, men det er tilsyneladende det der laver fejlene...

Så spørgsmålet er om det er defekt.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-07 01:45

Hvis det med skærmen er dit eneste problem, så tror jeg du får mere ud af et nyt grafikkort, end du får ud af at formatere computeren, det lyder som en hardware fejl, og skærmen kan nu udelukkes, men det er stadig en god ide med en ekstern harddisk til backup, på et eller andet tidspunkt skal du ud i en formatering, eller din interne harddisk bryder sammen.
Du nævner også Windows 98, den har du da ikke brug for, i XP er der en funktion, hvor du kan køre gamle spil som Windows 98 kompatibel

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 07-08-07 08:16

o.v.n. - Kender godt funktionen, men det gælder desværre ikke altid

Nå men nu har vi ligesom slået fast at det er mit grafikkort der er noget galt med, hvordan finder jeg så ud af, hvilket grafikkort jeg evt. skal have i stedet for, hvad der virker sammen med resten af mit "indmad" og, hvilket fabrikat der er bedst?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 10:36

Tja....

Du kunne jo starte med blot at FJERNE dit grafikkort......

Nu vides ikke hvilket bundkort du kører med, men det skulle undre mig meget om ikke der var et "onboard".....

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 07-08-07 11:27

Hvad skulle det hjælpe at fjerne grafikkortet? (du må gerne udpensle det for mig så det ikke bliver en hel gættekonkurrence )
Mit bundkort er dette: http://pcbuilder.democms.dk/default.asp?id=186&mode=showproduct&pid=716

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 11:50

Ved at fjerne det ville du istedet bruge det onboard der ligger i......

Virker det - er det jo dit grafikkort der er stået af (laver fejl)......

Klart du ikke får samme "billede" men det giver fingerpeget......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 11:52

Citat
Min skærm bliver nogengange sort et par sekunder, hvorefter billedet klommer igen

Så det tyder på kortet ikke kan følge med spillet (for det er det vel - spil)

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 07-08-07 11:53

jeg prøver det senere idag

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-07 02:43

Nu vi er ved gættekonkurrence, det havde været rart hvis du også havde fortalt os hvilken grafikkort du har, så vidste vi lidt om hvilke krav du har, til gengæld vil jeg vise dig mit grafikkort: http://computersalg.dk/produkt.html?varenummer=214919&SamleMenuID=&gruppe=1001&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=MicroStarInterna kortet vil jeg tro kan klare dine nuværende krav (du nævner gamle spil) det er slet ikke nok til nyere spil, men jeg spiller ikke, så jeg har ingen krav der, prisen er overkommelig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-07 02:44

Den passer i dit bundkort men det er der også mange andre (dyrere) der gør

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-08-07 08:46

Jeg har et nVidia GeForce FX 5600XT grafikkort og det må da klart gerne være bedre end det. Jeg bruger en ViewSonic VX922 monitor og dén er i hvert fald god

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-07 12:57

Jeg skal ikke købe grafikkort til dig, men prøv at se nærnere på denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=211444

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-08-07 13:08

Der kommer ikke noget frem, hvilket kort er det?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-08-07 01:10

Det er et GeForce 6200 256MB DDR2, PCI, TV-Out/DVI-I kort, kan du heller ikke se noget herfra:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=337523&cks=ASS&assoc=B2EE2DC9-79A9-4643-8E9B-BB3EEB25CF18

Godkendelse af svar
Fra : rosekamp

Dato : 06-09-07 11:01

Tak for svaret refi det var mit grafikkort (og jeg havde iøvrigt ikke et onboard også) det var galt med og jeg har nu bestilt en helt ny maskine. Hvis nogen skulle være interesseret kan jeg sige at det er denne: http://topdata.dk/product.asp?product=4251&sub=287&page=1 + tv-tuner, lightscribe + andet kabinet og en harddisk-skuffe til den hd jeg har nu (så kan ungerne bruge den til at have alle deres spil på). Tak for foreslagene allesammen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-09-07 11:18

Selv tak.....

Så var vores "gæt" ikke helt forgæves.....

Udelukkelsesmetoden virker endnu