/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Falsk anmeldelse af voldtægt
Fra : Dennis85
Vist : 967 gange
500 point
Dato : 04-08-07 00:44

Hejsa

Jeg har en veninde der har været så uheldig at blive voldtaget. Hun ville dog ikke selv anmelde manden, men en veninde tilkaldte politiet, og de ville ikke gå før de havde fået en anmeldelse. Hun kom så på sygehuset om natten (efter at have været i bad, som vi alle ville gøre efter sådan noget skidt), hvorfor de ikke fandt nogle tegn på voldtægt. Der gentog hun for den advokat hun havde fået, at hun ikke ville anmelde det.
Der kom nu nogle nye politifolk, og så skulle hun ellers forklare det hele igen, det gjorde hun så men sagde også at hun ikke ville anmelde manden. De ville dog ikke høre på hende og tog det som en anmeldelse.
Et stykke tid efter ringer min venindes mor til politiet, og siger hun ikke ville anmelde det. De valgte så at tolke det som at hun trak anmeldelsen tilbage (desuden påstår politiet at de aldrig har talt med hendes mor).
Politiet siger nu at manden ikke har sovet, spist osv i de ca 2 dage han har siddet inde (må man ikke kun varetægtsfængsles i 24 timer?), og sigter nu min veninde for falsk anklage af voldtægt.

Mine spørgsmål er nu, udover det med 24 timer, om:
.. Hvilke(n) paragraf(fer) er hun sigtet for?
.. Hvad risikerer hun af straf?
.. Kan straffen, forudsat det er fængsel, laves om til samfundstjeneste?
.. Har hun en ærlig chance for at vinde den sag?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe min veninde.
På forhånd mange tak.

Hilsen Dennis

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-08-07 00:53

Din veninde skal skynde sig at få talt med en erfaren advokat, der har godt kendskab til strafferet,
Man kan hurtigt rode sig ud i selvmodsigende forklaringer - det kan man allerede læse ud af det, su skriver -- og så må man have en advokat at støtte sig til. Ring på mandag og få en aftale, der findes en retshjælpsordning, så udgiften delvis betales af staten. Man kan sprøge på det lokale dommerkontor, hvilke advokater i din venindes område, der tilbyder retshjælp.

En anden mulighed er at ringe til Joans Søstrene eller Grevinde Danner-Stiftelsen. Joan Søstrene har hjulpet i tusindvis af sager om voldtægt, og de kan hjælpe med til, at din veninde gør det, der er rigtigst og klogest for hende i en svær situation, så hun undgår at blive offer to gange, først som offer for en forbrydelse og så som offer for misforståelser bagefter. Find Joan Søstrene og Grevinde Dannerstiftelsen på nettet.

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 04-08-07 01:14

Hej Dennis.
Din veninde burde både anmelde manden, og fasrholde sin anmeldelse. Det går ud over andre kvinder der bliver voldtaget, at man ikke seriøst anmelder det.
Det din veninde gør lige nu er; at hun danner præcedens, sådan politiet næste gang og næste gang anvender meget svære forhørsmetoder på de næste kvinder der anmelder en voldtægt.
Voldtægt er efter hånden en rå ting, normalt er alle uskyldige, indtil det modsatte er bevist, men en pige/kvinde der er belvet fornedret på denne måde er næsten skyldig selv, indtil hun kan bevise det modatte, det er der efterhånden utallige eksempler på.
Til alle - der måtte blive udsatte for dette, gå ikke i bad, skift ikke tøj, anmeld det på stedet. Tag en bisidder med, søg hjælp hos Joansøstrene,
Kode
http://www.voldtaegt.dk/

http://www.rigshospitalet.dk/rh.nsf/Content/nyhederfrarigshospitalet1~sprgrigetlssvarenefrarigetseksperter~hjlptilvoldtgtsofre

http://www.feministiskselvforsvar.dk/pages/universe.html?lnk=artikel&la=da&aID=11&fs_admin=b14dc048c2472d492632732bce1eec7f

http://www.thoracenter.dk/

er nogle gode steder at søge hjælp hos.
MvH B&S

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-07 01:39

Der er noget der ikke rigtigt stemmer i den historie der

Citat
og de ville ikke gå før de havde fået en anmeldelse

Citat
Der kom nu nogle nye politifolk, og så skulle hun ellers forklare det hele igen, det gjorde hun så men sagde også at hun ikke ville anmelde manden. De ville dog ikke høre på hende og tog det som en anmeldelse.

Sådan fungerer tingene altså ikke, at politiet på den måde fremtvinger en anmeldelse af en sag, men de har sikkert talt med hende og overbevist hende om, at det var det rigtigste at gøre, selvfølgelig ud fra den betragtning at de har troet på at voldtægten fandt sted.

Og at hun bagefter trækker anmeldelsen tilbage er altså ikke det samme som at have indgivet falsk anmeldelse , så måske der alligevel er faktorer du ikke helt har styr på i den historie.

Jeg ved det selvfølgelig ikke....men der har jo været et par meget grimme eksempler i den seneste måneds tid med et par falske anklager om voldtægter.

Men bortset fra det, så kan en falsk anmeldelse for voldtægt gi' op til 6 måneders fængsel...som dog i reglen bliver gjort betinget.

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 04-08-07 01:56

Nemlig.Dova som altid seriøs.-Mvh B&S

Kommentar
Fra : pve

Dato : 04-08-07 06:05

Citat
Hvilke(n) paragraf(fer) er hun sigtet for?
- lyve for polititet ( falsk anmeldelse )

Citat
Hvad risikerer hun af straf?
- 6 måneder

Citat
Kan straffen, forudsat det er fængsel, laves om til samfundstjeneste?
- aner det ikke, antager det vurderes fra sa g til sag

Citat
Har hun en ærlig chance for at vinde den sag?
- ja hvis hun fortæller sandheden - jeg vil dog give Dova ret i, at der nogle ting der ikke helt hænger sammen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-07 07:29

En uoverensstemmelse:

Citat
Hun kom så på sygehuset om natten (efter at have været i bad, som vi alle ville gøre efter sådan noget skidt), hvorfor de ikke fandt nogle tegn på voldtægt.

Det er ikke ale tegn på voldtægt der forsvinder efter et bad.

Første del af ordet voldtægt antyder at der er tale om en fysisk og voldelig handling, og sidst je ggik i bad gjorde det altså intet mod skrammer og blå mærker

Citat
(må man ikke kun varetægtsfængsles i 24 timer

Man må for såvidt siddde fængslet i flere år såfremt en dommer finder det nødvendigt for en sags efterforskning, reglen er at man skal fremstilles for en dommer senest 24 timer efter en anholdelse, for netop at få taget stilling til fortsat tilbageholdelse.

Om manden så har spoist eller ej i de par dage kan ingen andre end han selv og politiet jo så stilles til ansvar for.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 11:51

Citat
Politiet siger nu at manden ikke har sovet, spist osv i de ca 2 dage han har siddet

Det vil politiet da aldrig udtale sig om når vedkommende ikke engang har været for en dommer

Hvor skulle betjentene også vide det fra ???????

Citat
De ville dog ikke høre på hende og tog det som en anmeldelse.

Der er et eller andet du har fået HELT GALT i halsen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-07 14:33

jeg læser den rodede forklaring som at den barnloige dame ikke er blevet voldtaget, men har fortalt om det fordi det er så moderne og interessant.
Hun har ikke ville anmelde noge, or der var jo ikke nogen at anmelde, men derfor kan hun jo godt have haft en partner, eller omtalt en til veninden.

som med andre løgnehistorier kan det gå galt, når andre tror på dem, og man selv bliver fanget af den.
Politiet skal forfølge forbrydelser, de kommer under vejr med også uden anmeldelse. De skal opklare voldtægten, hvis de tror der var en, også selv om offeret ikke ønsker det.

Din venindes fejl var at hun til politiet skulle have sagt at der ingen voldtægt var, i stedet for våset om athun ikke ville anmelde manden.

Hun skal ikke vinde nogen sag . hun skal fortælle sandheden, selv om det måske er svært.

Det er tvivlsomt om man vil føre sag mod hende. Det afhænger af alder og andre omstændigheder.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 04-08-07 16:40

Hør engang, jeg ved min veninde ikke lyver. Men hun har ikke ville anmelde det fra starten. Hun kender manden, og det er derfor.
Det er ikke noget skuespil eller noget, og jeg synes det er temmelig groft at i straks anklager hende.
Ja der er nogle underlige huller, men nu har i heller ikke fået alle de klamme detaljer jo.

Til jer der siger at sådan er politiet ikke, så kan jeg ikke sige andet end at JO det gjorde de. Hun har hele tiden sagt hun ikke ville anmelde det.

Transor > Der VAR en voldtægt, men hun ville ikke anmelde den. Hvis hun skal fortælle sandheden skal hun vel også sige at hun fra start af ikke ville anmelde det? Desuden vil de køre sag mod hende, det har hun fået brev om. Hun skal også til møde med en advokat som flere foreslår.

pve > Mange tak for de korte men gode svar.

Apropos det med advokat. Så har hun fået beskikket en advokat af det offentlige. En boligadvokat? Hvad sker der for det offentlige der, det må da være en fejl, eller er det rigtigt nok af dem at give hende sådan en? Men altså, vinder hun sagen, så betaler det offentlige, men taber hun skal hun selv betale. Da det er ret dyrt (1350kr/timen +moms), ved nogen så om hun kan få hjælp til at betale det hvis det er?

Til alle, vil i ikke være søde at skrive om hun lyver eller ej, og bare svare på spørgsmålene. Jeg tror på min veninde, om i gør eller ej er sagen uvedkommende. Jeg søger bare svar . Mange tak på forhånd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 16:50

Citat
Så har hun fået beskikket en advokat af det offentlige. En boligadvokat?

Det står hende frit for at vælge en anden....

Citat
Men altså, vinder hun sagen, så betaler det offentlige, men taber hun skal hun selv betale.

Det er da ikke mere end rimeligt.....

Politiet kører IKKE en sag medmindre de mener de HAR en - sååååååå

Citat
Til alle, vil i ikke være søde at skrive om hun lyver eller ej, og bare svare på spørgsmålene

Der mangler vist et "ikke" så det lader jeg være at kommentere....

Citat
Mine spørgsmål er nu, udover det med 24 timer, om:
.. Hvilke(n) paragraf(fer) er hun sigtet for?
.. Hvad risikerer hun af straf?
.. Kan straffen, forudsat det er fængsel, laves om til samfundstjeneste?
.. Har hun en ærlig chance for at vinde den sag?

1. står i anklageskriftet
2. kommer an på anklagen
3. Bestemmer dommeren
4. Kan KUN besvares når man kender alle facts

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 04-08-07 17:05

Refi > Du har helt ret, der mangler et "ikke"

Hun har ikke fået noget anklageskrift, blot et brev fra advokaten om at hun bør komme til samtale inden retssagen.
Men tak for svarene alligevel.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-07 17:20

Hun er vel blevet formelt sigtet for en lovovertrædelse, ellers beskikkes ikke en advokat.. Mon ikke din veninde har glemt at fortælle dig om nogle detaljer i sagen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 17:37

Hvis hun har fået et brev fra denne såkaldte boligadvokat er hun også blevet sigtet....

Er hun blevet sigtet ved hun også efter HVILKE paragraffer

Så enten er hun fuld af løgn eller også er der noget hun ikke fortæller.....

Tror du skal tage din bemærkning om hvor meget du "tror" på hende op til overvejelse.....

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 04-08-07 18:00

refi > Jeg bor sammen med hende pt., så jeg ved hvilke breve hun har fået. Jeg har endda læst dem sammen med hende. Det er kun et brev fra advokaten, der har kaldt hende til en samtale, det er det eneste brev hun har fået.
Spørgsmålet er ikke om hun er sigtet, det er hun jo når hun skal i retten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 18:03

Så ved hun også for HVAD....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 18:05

Citat
Jeg bor sammen med hende pt

Og for at redde sin eskapade lørdag aften - historien om voldtægten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-07 19:42

Citat
Jeg har endda læst dem sammen med hende. Det er kun et brev fra advokaten, der har kaldt hende til en samtale, det er det eneste brev hun har fået.
Spørgsmålet er ikke om hun er sigtet, det er hun jo når hun skal i retten.

Hvis din veninde har fået brev fra en beskikket forsvarer, så har hun altså først fået en sigtelse hvoraf det fremgår hvilke paragraffer hun er sigtet for at have overtrådt.

Og sådan en kommer ikke med posten.....tilsigelser til retten for overtrædelse af straffeloven, afleveres personligt, og af den tilsigelse fremgår hvornår retsmødet finder sted OG hvilke paragraffer personen har overtrådt.

Og formålet med samtalen med advokaten, går netop ud på at drøfte hvordan forsvaret skal udformes, og advokaten har sikkert fundet lignende sager og domme frem for at oplyse hende om hvad hun kan forvente af straf.....

Citat
Da det er ret dyrt (1350kr/timen +moms), ved nogen så om hun kan få hjælp til at betale det hvis det er?
.

Nej, men hun kan sikkert som alle andre få en lempelig afdragsordning (og den er rentefri når det er til det offentlige)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-07 20:03

Citat
Jeg bor sammen med hende pt., så jeg ved hvilke breve hun har fået. Jeg har endda læst dem sammen med hende. Det er kun et brev fra advokaten, der har kaldt hende til en samtale, det er det eneste brev hun har fået.

Du skriver om hvilke breve du har læst sammen med hende i flertal, men pludselig har hun kun fået et????????

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 05-08-07 00:29

Dova > Hun har ikke fået noget personligt, jeg har trods alt boet sammen med hende længe. Det eneste hun har fået er som sagt fra advokaten hvor der står han gerne vil have et møde inden retssagen den og den dato. Hun har ikke fået direkte at vide hvilken paragraf hun er sigtet efter, dog har politiet da sagt at de ville sigte hende for falsk anmeldelse (pga manden havde siddet 2 dage uden mad og uden at sove og sådan). De sagde hun ville få et brev omkring hvornår hun skulle i retten, men der er kun kommet det her med advokaten.
En afdragsordning er da at håbe på..

refi > Hvis det var en vits med lørdag aften var den ikke sjov! Angående sigtet for hvad: Ja hun ved hun er sigtet for falsk anmeldelse som lige nævnt, men desværre ikke hvilken paragraf. Det er derfor jeg spørger her på siden om nogen ved hvilken.

Kortoververden > Ja hun har fået mange breve, bare kun et ang. alt det her. Alt andet fra bank og skole osv har jo intet med det at gøre.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 05-08-07 10:22

Straffeloven §165

Citat
§ 165. Den, der til offentlig myndighed anmelder en strafbar handling, der ikke er begået, såvel som den, der til sådan myndighed indgiver falske klagemål, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

§ 165 er ændret fra d. 01.07.2001 ved lov nr. 433 af 31.05.2000 (Hæfte erstattet med fængsel indtil 4 måneder)
§ 165 er ændret fra d. 01.04.2004 ved lov nr. 218 af 31.03.2004 § 1.35. (»bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 1 år« ændret til: »bøde eller fængsel indtil 6 måneder«)

Men falsk anmeldelse kan ændres/skærpes til falsk ANKLAGE:

Citat
Falsk anmeldelse straffes efter straffelovens paragraf 165 og kan gi fængsel i op til 6 måneders fængsel - falsk anklage er en skærpelse og kan gi op til 6 års fængsel - den bliver kun brugt i tilfælde, hvor der er blevet udpeget en bestemt gerningsmand eller mænd

Citatet her er taget fra nedenstående link:

http://station2.tv2.dk/udsendelser/article.php?id=3145312

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 10:28

Citat
Hun har ikke fået direkte at vide hvilken paragraf hun er sigtet efter

Det passer simpelthen IKKE....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-08-07 10:52

Der er noget hun ikke har fortalt dig, eller også er det noget du finder på det hele

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 10:57

Selv en parkeringsbøde får du ikke uden henvisning til en §......

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 05-08-07 12:37

refi > Hun har ikke fået direkte at vide hvilken paragraf, kun at det var falsk anmeldelse eller hvad det kalder det. Hvorfor skulle jeg dog lyve?

Kortoververden > Jeg synes ikke det her er tidspunktet til at lave sjov på. Det er ret latterligt at gøre grin med det i mine øjne.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-08-07 12:39

Det er skam ikke sjov, men det forløb du beskriver holder simpelthen ikke vand.

Godkendelse af svar
Fra : Dennis85

Dato : 05-08-07 12:40

I skal alle ha' tak, især pve og dova for deres pbjektive facts.
Dova løber med points'ne for det sidste svar.

Til jer der også bare mener hun lyver, synes jeg ikke i kan være bekendt at blande jer i sagen da i ingen indsigt har heri. Jeg ville meget gerne have holdt det hele objektivt, men jeg ville vel selv have gjort det samme. Tak alligevel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 12:55

Citat
synes jeg ikke i kan være bekendt at blande jer i sagen da i ingen indsigt har heri

Det er tilsyneladende DIG der mangler indsigt.....

Historien KAN IKKE været foregået på den måde......

Eller søgte du bare bekræftelse på noget ???????

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 05-08-07 20:04

refi > Jo det kan den, jeg har fulgt sagen fra ende til anden. Jeg synes det er groft at påstå den ikke kan det. Jeg ved godt den ikke burde kunne, men det er nu en gang som det er.