/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oksefilet på webergrill.
Fra : ara
Vist : 7493 gange
100 point
Dato : 03-08-07 21:54

Hej.

Hvor lang tid skal en oksefilet på 2,6 kg (2 stk) have på en webergrill ?

Vi skal lave dem imorgen så hvis der er en der ved det, vil vi blive glade.

mvh

Allan

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 03-08-07 21:57

Brug et stegetermometer - det virker hver gang!

mvh

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-08-07 22:18

Joe tak, men hvad skal temp. være på når den er færdig?

Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 110 point
Dato : 03-08-07 22:25

Rosa 55 -60 grader
Let Rosa 60-65 grader
Gennemstegt 65- 68 grader

mvh

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 03-08-07 23:05

Tak for svaret food_life.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-07 23:53

Brug termometer, og husk at kødet skal hvile mindst 10 minutter udenfor grillen inden du beguynder at skære i det.
Det er rart at have et skøn over tiden, så man kan få det hele til at gå op i en højere enhed.
det er godt at have nogen flasker og snacks i baghånden hvis det trækker længere ud end man tror.

Hvis du fyrer godt klares det på ca, 1,5 timer afhængig af kødets tykkelse.

Brug gode kul med høj brændværdi og varedeklaration.

Enten trækul fra Netto eller de australske stenkul. Alt andet er noget bras, som ikke varmer nok.

Husk at varmen bliver ved med at trænge ind i kødet så kernetemperaturen kan godt stige 2 til 3 grader efter at du tager kødet ud ag grillen.

Hvis det går for stærkt, sker der ikke noget ved at tage kødet ud og holde pause undervejs. Det gør professionelle mesterkokkene , for at få en jævn temperatur hele vejen igennem . pænt lyse rødt fra yderst til inderst , og uden løbende blod.
Med den teknik og ikke for hård varme kan det godt vare 2 til 3 timer.

Læg det midt i på risten foroven så fedtet drypper net i alu-bakken.

Jeg har set nogen misforstå Jan Glæsels bog, fordi hans figurer ikke viser stegesituationen, og fordi han ikke udtrykker sig rigtigt klart. Så de lagde kødet nede ved alu-bakken . Det duer ikke, for der er ikke nok strålevarme, på undersiden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-07 23:58

Ubs du havde 2 stk af 2,6 kg ser jeg. Så skal der en stor gril til og fyres godt, især i starten.
Brug en grilstarter og tænd den med sammenkryllet avispapir i bunden. Ikke noget med kemi eller ildelugtende tændblokke..
Undervejs tænder du en frisk portion kul i grilstarteren og supplerer med dem, hvis dú bruger nettokul. De australske holder længere, så det er ikke sikkert at supplering undervejs er nødvendig.kan

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 04-08-07 11:16

Har efterhånden været igennem mange typer briketter, og synes at Quick Glow er klart de bedste. De giver god varme, er lette at tænde og holder længe. 1 rørfuld fordelt i de 2 kulholdere holder som regel ca. 4 timer.
Og ved optænding bruger jeg ALDRIG aviser. Det giver aske. Men de brune tændblokke der hedder light up oser ikke og brænder længe nok til at der kommer god gang i briketterne.