/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Kan ikke udskrive "ø" og "Ø"
Fra : Kirstineka
Vist : 2756 gange
200 point
Dato : 02-08-07 15:53

Vores gamle Epson FX-1000 matrixprinter er netop ”død”.
Vi har købt en brugt HP Laserjet 2300L som jeg er ved at få til at fungere sammen med PC Plus (regn-skabsprogram). Programmet køres i DOS.
Det eneste problem jeg har tilbage er at jeg ikke kan få HP’eren til at printe ø og Ø, men æ og å printes fint.
Jeg har brugt disse koder : æ=145, Æ=146, å=134, Å=143 (samme som Epson’en brugte), men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal bruge til ø og Ø (Epson’ens koder 155 og 157 virker ikke).
Jeg kan jo bare forsøge mig frem, men hvis der er nogen der kan koderne, er det jo det nemmeste for mig. Jeg har indtil videre forsøgt mig med 92, 124, 140, 141, 142, 147, 148, 149, 151 og 153, men det bliver bare underlige tegn.
Hvis jeg bruger de koder som PC-Plus-programmet automatisk vælger for HP bliver ALLE underlige tegn. Kan nogen hjælpe?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 16:53

ø = Alt+155 Ø = Alt+156, det lyder meget besværlig, kan du ikke få en dansk driver til bæstet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 17:00

Ser først nu at du printer fra Dos det er selvfølgelig regnskabs programmet (og dig) som trænger til opdatering

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 02-08-07 17:24

Er det den nyeste udgave af PC Plus? eller er det den helt gamle fra 80érne?
Er det det, - er jeg helt overbevist om, - at problemet ligger i PC-plus.
Ammitz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 17:45

Her er hele tegnsættet....

Og nej - det har ikke noget med driver at gøre

http://www.asb.dk/studinfo/ikt/itvaerktoejer/ascii_tabel.aspx

Den helt gamle PCPlus skal ganske rigtigt have koderne tastet ind på en matrixprinter....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 17:45

Hvor taster du koderne ind ??????

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 03-08-07 07:44

Go’morgen.
Jeg er meget flov over at jeg ikke var i stand til at følge op på mit eget spørgsmål, men min søster havde brug for min assistance, så jeg blev nødt til at køre.
Her kommer jeg med div. svar.
o.v.n. : Jeg har forsøgt med ø=155 og Ø=157 og 156 + mange flere. Når du spørger om jeg kan få en dansk driver, er det så til printeren eller programmet du mener? Og ja jeg trænger nok til en opdatering
Ammitz : Det er det gamle program fra 80’erne.
Refi : Tak for tegnsættet. Det er også dem jeg har forsøgt mig med - jeg har bare siddet og ændret koder og printet og ændret koder og printet og ændret koder og printet … men ø’erne vil altså ikke skrives ud.
I PC-plusprogrammet går jeg i menuen ”generelt” derefter ”oplysninger” og så i ”printkoder” og her er det så jeg forsøger mig frem.

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 03-08-07 08:55

Tak til o.v.n. Ammitz & Refi.
Jeg har fundet ud af problemet. Det var selve printeren der ikke stod til det rigtigt symbolsæt. PC-Plus udskriver i et skriftsprog som hedder PCL5. Det var i selve printerens menu at jeg skulle indstille den til at udskrive fra symbolsæt : PC-850.
Hvis andre skulle støde på samme problem som jeg, giver jeg lige opskriften:
I menuen på front af HP LaserJet 2300L kan vælges forskellige indstillinger.
Tryk på menu og vælg ”udskrivning” rul videre til du kommer til ”PCL” og vælg ”symbolsæt” rul op/ned til du kan vælge ”PC-850”. Så virker det.
Jeg undrer mig dog stadig over, at den kunne skrive æ’er og å’er inden jeg ændrede indstillingen på printeren.
Nu skal I ikke går og tro, at jeg bare er ”skide dygtig”, det var først da jeg begyndte at undersøge prin-terens menu, at jeg kom i tanke om at jeg havde læst noget om PCL i en anden tråd her på Kandu, men nu kan jeg ikke finde tråden igen, så jeg kan jo ikke takke dér.
Hvem af Jer 3 jeg skal give points ved jeg faktisk ikke - så jeg tager lige en ”ond” beslutning. Den der ligger svar først får de 200.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 03-08-07 11:14

Glad for at du fik printeren til at virke, du skal ikke takke mig, jeg havde ikke læst spørgsmålet rigtig, som jeg så skriver i mit andet indlæg, så er det noget jeg ikke har ne sk¤¤ forstand på, god weekend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-07 11:22

Hovedsagen er så det lykkedes.....

Jeg havde læst dit spørgsmål lidt forkert.....

Mente du brugte en matrixprinter NU - derfor spørgsmålet om hvor du tastede koderne ind.....

Er det dette spørgsmål du mener ?

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=10830

Godkendelse af svar
Fra : Kirstineka

Dato : 03-08-07 11:59

Tak for svaret o.v.n.. - selvom du mener at jeg skal opdateres Belønningen tilfalder dig - jeg besluttede jo, at den af Jer der meldte sig først, fik dem - Tak for hjælpen alle 3

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-07 12:39

Tak men der var jo ikke nogen hjælp

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 03-08-07 13:19

Ups jeg glemte at svare refi : det var ikke i den tråd du henviser til, men i en eller anden tråd løste spørgeren selv problemet ved at anvende PC-850 i stedet for PC-8.
Inden jeg stillede mit sprøgsmål var rundt i mange tråde vedr. printproblemer, for at se om jeg kunne finde løsningen umiddelbart. Da det ikke lykkedes, valgte jeg at skrive et spørgsmål.
Det var da jeg forsøgte at rette menuindstillingerne på selve printeren, jeg mødte et menupunkt vedr. PCL-menuen, at jeg pludselig kom i tanke om, at jeg havde læst noget om det i min søgen, og så prøvede jeg det bare.
Generelt synes jeg det er svært at søge i tidligere spørgsmål på Kandu - i hvert fald at finde en gammel tråd igen.
Nu skal du ikke sætte sådan et fjæs op Jeg fik jo løst problemet og er meget STOLT. Alle de mange dejlige point du fik, er jo bare nogle jeg får automatisk hver dag (20 stk) når jeg logger ind.
Go' weekend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-07 13:44

Jamen jamen jeg sagde da også TAK Go`weekend/tak i lige måde