/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Affugter
Fra : DKJOL
Vist : 6408 gange
300 point
Dato : 01-08-07 13:59

Jeg har en kombineret affugter-fugter-luftrense, med navnet "Air Zone 3-in-1". Den har indtil for nyligt virket ganske upåklageligt. Nu er affugter delen desværre holdt op med at suge vand ud, når luften pumpes igennem.

Jeg har renset og vasket filtret, men det har ikke hjulpet.

På den lameller, der er bag filtet, sidder en lille printplade. Kan det evt. være denne, der har "fundet ud af" at filteret skulle renses, og derefter stoppet for affugter funktionen indtil den bliver reset, eller hvad kan egentligt stoppe en sådan affugter fra at virke ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-07 15:57

Muligt. Med en simpel termoføler kan du måle om skidtet suger sig for langt ned. Men jeg kan ikke lige finde en manual på den kineser, så jeg ved det ikke. Alternativt kan den have smidt fyldningen, og så er det ud (med mindre du har garanti på den)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-08-07 16:53

Ja men er luftfugtigheden for høj nu - med sol og blæst? Jeg gætter på at den kun går i gang når fugtigheden når et vist niveau?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-08-07 17:09

luftfugtigheden er altid høj om sommeren. det er sikkert kølefunktionen der er gået. prøv at få kontrolleret den for freon eller hvilket kølemiddel den nu bruger. det fordamper med tiden og skal efterfyldes ligesom klimaanlægget i en bil

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 01-08-07 17:16

Kan man efterfylde med freon ? Og hvis man kan, hvor køber man så dette ? Det kunne nemt være kølingen, der ikke virker, da der ikke kondenserer vand.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-08-07 19:29

Nej DU kan ikke efterfylde freon som er et forbudt stof.
Det kan ikke købes nogen steder undtagen kølefirmaer som har en sjat stående eller har tømt nogle gamle køleskabe.
Men er den af nyere dato så er der nok et andet og tilladt kølemiddel i.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-08-07 19:49

Har du et hygrometer (luftfugtighedsmåler) Hos mig er den relative luftfugtihed lavere i sol og blæst end i regn. Det viser sig jo også ved at vasketøjet tørrer hurtigere, også indendørs, - Det er da rugtig at varm luft indeholder mere vand en kold luft, det er vel selve principet i affugning; men det er den relative fugtighed der afgør om rummet bliver fugtigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 08:01

En affugter er en lukket kreds og skal ALRDRIG efterfyldes, hvis ellers apparatet er lavet ordentlig. Men den kan være blevet utæt, og det er en anden sag. Og jo den er påfyldt freon. Freon er et handelsnavn og lad os istedet korrekt kalde det et kølemiddel. Visse kølemidler er forbudt og må ikke bruges mere. Men den kal' der, er garanteret påfyld enten R134a eller R410a eller måske R407c. Står der R22 på den og du har købt den inden for de seneste par år, går du ned i butikken og returnerer den. Så har butikken lavet noget ulovligt. Der skal være et mærkeskilt hvor det står.

Hvad koster en ny? Hvor gammel er den?

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 02-08-07 08:32

Jeg skal altså ikke fylde kølemiddel på.

Modellen er omkring fire år gammel. Den har ikke (så vidt jeg kan se) lækket kølemiddel. En ny model er naturligvis en mulighed, men jeg vil foretrække at få denne til at virke. Mest fordi jeg mener, at der må være en løsning på at få den i gang igen....

Der er hygrometer indbygget, og da den virkede, holdt den en luftfugtighed på mellem 40 og 50 %. Nu står luftfugtigheden på ca. 60 %. Men den store forskel er, at der ikke kondenseres vand. Dvs. tanken er helt tør. Ikke så meget som en dråbe vand.

Umiddelbart hiver den luftenigennem filtret og lamellerne, og blæser den derefter ud igen. Spørgsmålet er, om man kan gøre "noget" for at få lamellerne til at virke igen. Og det vil formentligt være kølingen, der skal virke igen.

Den stand-by knap på panelet lyser konstant, selv om apparatet kører. Jeg kan ikke huske, om dette også var tilfældet, den gang den virkede, men det kunne måske indikere, at køleren var stand-by, hvilket igen kunne indikere, at det skal ske en eller anden form for reset efter filterskift. Men det er rent gætværk.

Som nævnt er mærket AirZone og modellen hedder 3-in-1. Jeg har søgt efter en manual (Da den oprindelige naturligvis er bortkommet sammen med emballagen), men uden succes.

Jeg håber, at nogle kan hjælpe mig til at finde ud af, hvad det er der driller.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 08:44

apparatet er kinessk og lavet af Appliance. Om den har smidt kølemidlet, kan du ikke se, undtaget hvis der er en smule olieudtræk. Kølemidlet koger ved minus meget koldt og er derfor på vej op i de øvre luftlag for at gnave i ozonlaget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 08:53

Fordi jeg spørger til alder og pris.

Hvis den er utæt og skal laves:

Lækagesøgning og lapning af hul 1 time

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 08:55

Lapning og påfyldning af kølemiddel 1 time
150 Gram kølemiddel

Pris gæt timeløn 800,-
Kølemiddel 200,-

Moms 250

Fakturabeløb 1250,-

Derfor, hvad koster en ny?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 08:56

Hvis styringen er tiltet er du helt lost. Dokumentation for den slags kan sjældent fremskaffes, men ellers så ring da til Appliance A/S i dk

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 02-08-07 09:19

Ja, jeg er da i hvert fald kommet nærmere......desværre er det måske nyanskaffelse, der er løsningen, men jeg vil forsøge mig lidt mere, før jeg skifter den ud med en ny.

Nu har jeg fundet modellen hos den kinesiske fabrikant: http://youlongtw.en.alibaba.com/product/50175833/50913329/Humidity_Regulator/3_in_1_Humidity_Regulator.html

Men endnu ikke en brugsanvisning, der evt. kunne give en forklaring.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 09:30

Små affugtere plejer man ikke at reparere. Det er ligesom Bilka Tv, ud tilhøjre - køb en ny. Beklager.

Men kender du en, der kender en og kan få det fusket....såehh.......... men ellers lad være!