/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
fosfersyre
Fra : DioXin
Vist : 566 gange
300 point
Dato : 30-07-07 23:56

hej. jeg ville gerne høre om i ved hvordan man kan neutralisere fosforsyre (med en base selvfølgelig) så rest produktet (det salt der er bagefter) IKKE bliver giftigt, farligt eller skadeligt at indtage. det er til et forsøg med coca cola, som jeg kiggede lidt på for et par år siden. dem jeg fandt der var bare meget giftige men kan ikke huske hvad det var. håber nogle kan hjælpe. bare fyr løs...

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 31-07-07 00:16

at lave kemi i køkkenet og så drikke/spise det, det er simpelthen så dumt!!
lad være med det
og i bedste fald sig hvad du vil med det!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 07:13

Beckski... Ser du spøgelser.

Kan jeg ikke læse, eller står der noget sted i sp,. at der eksperimenteres i et køkken og eller at man drikker / spiser af eksperimentet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 07:20

Eller er det en standardbesked, du som fagmand giver til alle, der har suspekte spørgsmål ang. kemiske eksperimenter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-07 09:16

Du kan neutralisere med soda - natriumkarbonat . Fosforsyren vil drive kulsyren ud . Det giver mere brus, som kan dunste af, og tilbage får du Natriumfosfat.
Da kemikalierne ikke er rene skal du ikke drikke det. Det smager heller ikke godt. Det er ikke tilfældigt at man kommer syre i det søde stads, for at balancere det smagsmæssigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-07 08:38

Der blir til daglig i millionvis af køkkener foretaget masser af farlige kemiske eksperimenter - og resultatet blir serveret for den sagesløse familie! Dit eksperiment blir næppe specielt farligt, hvis du som base bruger et madlavningskemikalium som natriumBIkarbonat (købes i alle fødevarebutikker som tvekulsurt natron). Så behøver man ikke lege med vaske- og blødgøringsmidler.
mvh
pbp