/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Reklamationsret brugtbils køb
Fra : M4GIC
Vist : 1176 gange
500 point
Dato : 30-07-07 17:58

Jeg har for nyligt købt en brugt Opel Vectera og har nu fået problemer med den.
Det er ting som jeg ikke har kunne se ved købet.
Jeg ved ikke om sælger er autoriseret eller har det som lille hobby.
Men jeg vil gerne have afvide hvad reglerne er for hvis det er Forhandlersalg og hvis det er Privatsalg.
Har jeg nogen rettigheder som køber? Hvilke?

Helst ikke noget med hvad nogen tror, fakta tak.

Med Venlig Hilsen

m4gic

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-07-07 18:07

Guide til bilhandel
Med Guide til bilhandel kommer du rundt om de væsentlige aspekter ved køb og salg af brugt bil

Med Guide til bilhandel kommer du rundt om køb og salg af brugt bil

På denne side får du en række generelle råd, der gælder, uanset du handler privat eller gennem en forhandler:

Valg af bil
Undersøgelse af bilen
Få foretaget en brugtbiltest
Undersøg bilen for restgæld
Regler for syn
Underskriv slutsedlen
Forsikring på bilen
Registrering af bilen

Valg af bil
Der er mange forskellige forhold, du skal tage i betragtning, når du skal vælge, hvilken bil du skal have: Hvor stort er dit kørselsbehov? Hvad skal bilen bruges til? Hvad er dine ønsker mht. ekstraudstyr? Hvor meget vil bilen koste dig i faste udgifter?

Der findes ingen endegyldige svar på, hvilken bil der er den rigtige for dig. Er du i tvivl om, hvilken bil du skal vælge - eller om den bil, du har udset dig, er et godt valg - så kan du som medlem altid kontakte Teknisk rådgivning for råd og vejledning. Du kan også bruge hjemmesiden her:

Tjek FDMs bog "Brugte biler på godt og ondt"
Tjek om det skal være benzin- eller dieselbil
Tjek hvad bilen vil koste dig at have
Tjek tidligere test fra Motor

Til top

Undersøgelse af bilen
Når du har fundet en bil, du muligvis er interesseret i, så gennemgå den grundigt - først ved visuel inspektion dernæst ved prøvekørsel. FDM har lavet en tjekliste , som du kan gennemgå punkt for punkt.

Se FDMs tjekliste ved handel med brugtbil
Tjek også bilens registreringsattest

Til top

Få foretaget en brugtbiltest
Hvad enten du køber bil af privat eller forhandler, er det en rigtig god idé at få foretaget en brugtbiltest på et FDM Testcenter, inden du underskriver slutsedlen.

Brugtbiltesten er en gennemgribende test, der gennemgår alle væsentlige punkter på bilen og afsluttes med en prøvekørsel. Når du ved, om der er fejl på bilen, kan du og sælger blive enige om, hvem der betaler udbedringen - og prisen kan blive fastsat i forhold til bilens stand.

Læs mere om brugtbiltesten

Til top

Undersøg bilen for restgæld
Det er ikke nok, at slutsedlen lover, at bilen leveres fri og uden gældsforpligtelser. Uanset slutsedlens ordlyd vil en panthaver med et sikret krav i bilen nemlig stadig kunne gøre dig som køber ansvarlig.

Derfor er det altid vigtigt selv at undersøge, om der er restgæld i bilen - specielt hvis der er tale om en nyere brugt bil. For at undersøge dette kan man ringe til "Bilbogen" v/retten i Århus på tlf. 86 12 91 45 mellem kl. 9 og 12. Man skal kunne oplyse bilens stelnummer (står på registreringsattesten). Oplysningen er gratis.

FDM anbefaler at du altid foretager et opkald til "Bilbogen" v/retten i Århus, inden slutsedlen underskrives.

Til top

Regler for syn
Alle personbiler skal til periodisk syn hvert andet år, første gang på det tidspunkt, hvor de bliver fire år gamle. Det betyder, at de biler, der har været til periodisk syn, kan ejerskiftes uden syn mellem de periodiske syn, dog ikke hvis der af en eller anden grund er gået mere end 2 år siden sidste syn. Biler under fire år skal ikke synes ved ejerskifte.

Besøg FDM test og bilsyn

Til top

Underskriv slutsedlen
Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige regler om forbrugerkøb. Og hvis bilen ifølge slutsedlen købes som beset og uden reklamationsret, har du kun krav overfor sælger, hvis du kan bevise, at sælger har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved bilen.

Husk, at alle aftaler skal skrives ned, da det er svært at bevise mundtlige aftaler bagefter, når uenigheden er opstået. FDM har lavet en slutseddel som med fordel kan bruges i forbindelse med handel af brugt bil mellem private.

FDM slutseddel - handel med brugt bil mellem private

Hvis du køber bilen af en forhandler, er du beskyttet af købeloven, uanset slutsedlens ordlyd. Du kan bruge FDMs tillæg til forhandler-slutseddel, som udspecificerer forhold om bilen, hvilket kan være til gavn, hvis der skulle opstå problemer efter handlen.

Tillæg til forhandler-slutseddel
Hvad er forskellen mellem reklamationsret og garanti?

Til top

Forsikring på bilen
Inden du får omregistreret bilen til dit navn, skal du have tegnet en forsikring på bilen - i hvert fald den lovpligtige ansvarsforsikring. Kaskoforsikring er dit eget valg.

Tjek priserne hos forskellige forsikringsselskaber på Forsikringsluppen.dk , eller ring rundt til forsikringsselskaberne for at finde det rigtige tilbud. På hjemmesiden her, kan du også læse om Bilforsikringens ABC, og du kan selv beregne, om du kan spare penge på en forsikring gennem FDM forsikring.

Du skal have et forsikringsbevis fra forsikringsselskabet, som skal medbringes på motorkontoret ved omregistrering af bilen.

Adresser på forsikringsselskaber
Læs om Bilforsikringens ABC
Besøg FDM forsikring

Til top

Registrering af bilen
Omregistrering af bilen foregår på motorkontoret. Der er 66 motorkontorer, der sædvanligvis ligger i tilknytning til politiet (undtagen i Storkøbenhavn, hvor der er to selvstændige motorkontorer i Rødovre og Nærum). Find adresser på politiets hjemmeside. Du skal medbringe følgende:

Den originale registreringsattest
Forsikringsbeviset
Anmeldelsesblanket til syn og/eller registrering
Evt. synspapirer
Det kan være en god idé, at køber og sælger foretager omregistreringen i fællesskab. Gebyret er 380 kr. (2002)

Kilde: FDM

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-07-07 18:11

Du har både hvis sælger er forhandler eller privat 2 års reklamationsret. Det er dog noget nemmere at komme igennem med en mangelsindsigelse som forbruger over for en forhandler. Blandt andet gælder formodningsreglen om, at sælger de 6 måneder har bevisbyrden for at varen er mangelfri.

Det er klart, at det er svært at komme igennem med en mangelsindsigelse i begge tilfælde, for det kommer jo meget an på hvor gammel bilen er, hvilken fejl der er tale om, samt om den pris der er betalt for varen, når man skal vurdere hvad du måtte forvente, da du købte bilen.

I begge tilfælde har du, såfremt man kommer frem til, at der er foreligger en køberetlig mangel, valget mellem at kræve afslag i købesummen eller hæve købet. I forbrugerkøb, dvs. hvis sælger er erhvervsdrivende, har sælger dog en vidtgående ret til at reparere.

Det var lige reglerne i korte træk, men hvis der er mere du specifikt vil vide, så skriv

vh RyeJensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 18:20

Citat
Jeg har for nyligt købt en brugt Opel Vectera

Årgang og kmtal

Citat
Det er ting som jeg ikke har kunne se ved købet.

Hvad ????

Citat
Jeg ved ikke om sælger er autoriseret eller har det som lille hobby.

Hvis det var den eneste bil er det nok privat....

Citat
Helst ikke noget med hvad nogen tror, fakta tak.

Derfor er det også nødvændigt du kommer med ALLE oplysninger....

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 30-07-07 18:24

Så det vil sige at jeg kan godt ved brug af de vidner jeg havde med til købet som også hørte at han sagde at de ting jeg spurgte om ikke fejlet noget, at de så gjorde det alligevel, det kan jeg godt hænge ham op på?

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 30-07-07 18:32

den er fra 92' og har gået 275.000

Katalysatoren har været svejset i. Usandsynligt meget rust forskellige steder. +diverse(har ikke snakket direkte med mekanikeren endnu). Jeg spurgte sælger om der var mere rust end det der var synligt i kanterne og han sagde nej, hvilket der åbenbart er.

Der var flere biler. 5-6 stk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 18:34

Nej det vil det ikke sige......

Kom nu med nogle FAKTA i stedet......

Det kan sagtens have en bytydning, men det kommer helt an på HVAD det er for noget.....

Ligeledes - var bilen nysynet eller hvornår.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 18:38

Kør bilen til syn eller FDM og få en rapport på hvad der er af mangler....

Hvis det "kun" er rust der er tale om og bilen er nysynet - så er der ikke mange muligheder uanset vidner...

Det er jo ting du har kunnet se ved køb.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-07 19:06

Hvornår har bilen sidst været synet!?

Når man køber en brugt bil, så er der jo ingen, der kan hindre dig i selv at gå bilen igennem før du skriver under.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-07 19:36

Citat
Har jeg nogen rettigheder som køber? Hvilke?

Du har de rettigheder, at du kan klage til forhandleren i henhold til loven om reklamationsret...MEN, når det er sagt, så er der visse ting at tage i betragtning når der er tale om køb af noget brugt:

Der er ingen der kan forlange en bil uden slitage og rust når den er 15 år gammel og har kørt 275000 km....og at bilen måske var nysynet er ingen garanti for dens generelle "helbredstilstand", men kun at den er i lovlig stand til at måtte køre på vejene.

Så hvis forhandleren ikke er særlig samarbejdsvillig, er reklamationsretten selvsagt ikke meget værd, og det vil det kun være op til dig selv at forsøge at hive ham i retten for enten at få ham til at udbedre skaderne eller give et afslag i prisen.

Og hvis det er "privatsalg" har du ikke en chance, da en privat sælger til hver en tid kan dække sig ind under, at han ikke har fagligt kendskab til den vare han har solgt.

Hvis så det er hans erhverv at sælge biler er du lidt bedre stillet, men alligevel ikke mere, end at det slet ikke er sikkert du vil få medhold, og at der vil blive foretaget et syn og skøn af bilen, og hvis dens tilstand ikke skønnes værre end det kan forventes af en bil på den alder, har du heller ikke noget at komme efter.

Så forsøg i første omgang at tale med forhandleren og forlæg problemet, og hvis han er helt afvisende så gør op med dig selv, om det er værd at risikere at koste + 10000 på at hive manden i retten og muligvis ikke få noget ud af det.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 500 point
Dato : 30-07-07 19:52

Jeg er langt hen ad vejen enig med Dova.

Jeg mener dog ikke, at en sælger i et privat salg kan dække sig ind under ikke at være fagmand, men på den anden side er det et generelt princip i dansk ret, at den der giver sig i kast med at gøre noget, skal bedømmes som fagmand - så hvis man ikke mener, at man er god nok til et eller andet, skal man lade være, for man bliver bedømt som fagmand. Det kan selvfølgelig ikke føres helt igennem. Man stiller pr. automatik et mindre krav til en uprofessionel sælger.

For så vidt angår syn og skøn, så er det rigtigt, at udgangspunktet er, at man vurderer bilen på baggrund af dens alder, og det den har kørt, men skønsmanden skal i højere grad vurdere om bilen lever op til de tilsikringer, som jeg forstår, at sælger har givet - det vil sige: lever bilen op til den indgåede aftale? Du skal i øvrigt være opmærksom på, at syn og skøn er dyrt. Jeg vil skyde på, at det koster omkring 10.000 kr, og det skal som udgangspunkt betales af den, der ønsker det afholdt. I forbindelse med en retssag vil det være dig, da du skal bevise at bilen var mangelfuld. Hvis du får 100% medhold, så bliver det dækket af modparten, men det MEGET sjældent at nogen får 100% medhold, hvis der afholdes syn og skøn.

Det vil, som dova også skriver, været meget svært at spå om udfaldet af en sådan retssag, da det kommer helt an på hvad der helt konkret er gjort og sagt, samt hvad man kan bevise. Procesrisikoen er med andre ord meget stor - især når man henser til at det er forholdsvis gammel bil.

vh RyeJensen

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 30-07-07 20:35

Jeg har besluttet mig efter at have snakket med mekanikeren og fra hvad i har skrevet at jeg vil få lavet de nødvendige repartioner på bilen og bruge den så længe jeg kan også sælge den med det tab jeg nu vil få. Surt, men sådan er livet sq engang imellem. Tak for svarene. især til Dova og Ryejensen.

MVH

m4gic

Godkendelse af svar
Fra : M4GIC

Dato : 30-07-07 20:36

Jeg har besluttet mig efter at have snakket med mekanikeren og fra hvad i har skrevet at jeg vil få lavet de nødvendige repartioner på bilen og bruge den så længe jeg kan også sælge den med det tab jeg nu vil få. Surt, men sådan er livet sq engang imellem. Tak for svarene. især til Dova og Ryejensen.

MVH

m4gic