/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er mine rettigheder......
Fra : Traffic
Vist : 839 gange
100 point
Dato : 30-07-07 08:58

Har fået nye stikledninger til både vand og varme. I den forbindelse har der været en entrepenør, en smed, varmeværket og vandværket indblandet.
Der er aftalt en fast pris på projektet og nu er de efter 3 måneder næsten ved at være færdige !

MEN de har jo gravet min indkørsel op, knækket en del sten og smeden brugte også en del til understøttelse af rørene. Så de slår ikke længere til.
Det er entrepenøren der skal lav e det og han har givet mig et par forslag til mulige løsninger.
Det er naturligt nok de billigste for ham, da han ikke kan finde stenen nogen steder i DK.
Han foreslår at lægge fortovsfliser på en strækning der dækker de manglende sten, eller evt. en helt anden sten.
Hvordan står jeg, når jeg nu ikke er helt tilfreds med en sådan en lappeløsning ????

Kom gerne med personlige oplevelser eller faktisk "jura" !

Nazgul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-07 09:05

Da vi fik lagt nye vandrør igennem vores indkørsel, blev de på det længste stykke skudt under, så der ikke skete noget med fliserne.

Bagved huset, blev fliserne ødelagt, der blev lagt nye fliser uden vrøvl, for entreprenørfirmaet vidste jo godt det var deres fejl. De kunne jo bare have taget fliserne op, men det valgte de ikke at gøre

Ud fra det, vil jeg syntes det også var mest fair at du fik lagt nye fliser, så du ikke skal se på en lappeløsning

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 110 point
Dato : 30-07-07 09:26

Tjaee det er jo lidt svært. Hvordan så indkørslen ud inden de begyndte??? (det har du vel taget billeder af).
Noget kunne tyde på at det måske ikke var en helt ny belægning, der var der, hvis man ikke kan skaffe stenene mere.
Hvis indkørslen var lagt inden for de sidste 5 år, pæn ensartet, og ellers i orden, vil jeg mene, at du kan forlange at få ens fliser (nye) nedlagt.
Men var den 15-25 år gammel, skæv, hulninger efter bilhjul, knækket fliser osv. kan du ikke forlange meget mere end en brugbar indkørsel.

Har desværre set mange gange, at folk der får gravet deres gamle grimme indkørsel op, forlanger at få lagt en ny gratis.

Måske kan du lave en deal med ham, Feks. du betaler fliserne, og han lægger dem.

MVH

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-07-07 09:36

Ja indkørslen er ikke ny, og der var hulninger i bilsporet !!!!

Men den var pæn, og det bliver den ikke med en lappeløsning !!

Der er billeder, men er der ikke faste regler for noget sådan.

Som viskinge skriver, en aftale om en fordeling af udgifterne eller lignende ?

Jeg ville ikke selv have lagt indkørslen om, da den jo var fin nok. Så jeg bliver nu pålagt en ekstra udgift eller hvad ??

Nazgul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-07 09:41

Traffic, jeg tror ikke der er meget at komme efter.

Et andet eksempel. Vi havde en rørskade i vores gamle køkken, det blev hevet ud, og vi fik nye rør og gulv, men kun et tilskud til at sætte det gamle køkken op igen, tilskuddet dækkede kun til maling.

Da det hele køkkenet var revet ud og vi gerne ville have et nyt, lavede vi den aftale at vi fik beløbet der skulle dække malingen og vi selv betalte for elementerne. Vi fik dem til at sætte køkkenet op uden beregning

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 30-07-07 09:50

Hejsa
Det kommer meget an på hvad kontrakten lyder, hvad der aftalt i entreprisen. I de fleste tilfælde giver man tilskud til en ny indkørsel. Dvs et fair tilbud så det kan se pænt ud. Endvidere kan man sige at du kunne have tilbudt at tage stenene op hvis du havde viden om det skulle graves op, for så at du kunne genbruge dem. Jeg vil sige at hvis han vil give et pænt tilbud til nye fliser og noget til din arbejdsløn, hvis du selv kan lægge dem så vil jeg tage imod det, eller så aftal forlig (tilskud) og han kommer at lægge dem. Det er vidst den billigste løsning.. Har hørt om flere som faktisk har tjent lidt penge på den måde, man kan jo finde meget igennem gul og gratis.

MVH
Mulleni

Desværre ikke meget hjælp som du havde håbet på, men fornyelse kan jo sommetider også være godt, selvom man var glad for det gamle..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-07 10:58

Entreprenør m.m. har sådan set pligt til at aflevere i samme stand/udseende som det var før arbejdet begyndte......

Så begge har sådan set lavet fejl....firmaerne ved at ødelægge stenene eller bruge dem som understøtning og du selv, ved ikke at gøre indsigelse mod det.

Men hvordan I så lige løser det når stenene ikke kan skaffes mere......det må I bare prøve at blive enige om.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-07-07 12:18

Hvis du gerne vil kende din rettighed i. flg. loven, så skriv til retograad.dk der er en spørgeside og det er gratis.

Godkendelse af svar
Fra : Traffic

Dato : 30-07-07 13:42

Tak for svaret viskinge.

Jeg må jo se hvad vi kan blive enige om..
Der har endnu ikke været problemer med at få lavet de skader de har forvoldt, så vi må jo se !!!

Det var ikke lige meningen jeg skulle bruge 20-30.000 på indkørsel nu, men det kan jo blive enden på det

Nazgul