/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Max påhængsvægt på biler
Fra : renekure
Vist : 8987 gange
200 point
Dato : 27-07-07 12:03

Der findes så mange gode oversigter over alt muligt på nettet - men er der nogen der kender til en hjemmeside hvor man kan få et hurtigt overblik over, hvor meget de forskellige biler (mærker og modeller) må trække.

Jeg står nemlig for at skal skifte bil, og det er et must at bilen må trække 1350 kg - så jeg mangler lige et sted, hvor jeg kan pejle mig ind på, hvilke modeller jeg skal kigge efter.

Foreløbig er jeg rimelig lun på Citroen C5 - men det var bare lige en side bemærkning.

Fortsat god sommer, eller hvad vi nu skal kalde det

René

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-07-07 12:17
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 27-07-07 12:43

Her er en vognstrækstest

http://www.towcar.eu/dk/

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 27-07-07 12:51

Hej René

Reglerne er forholdsvis simple.

Med et kat. B kørekort gælder følgende:
Trailerens totalvægt (egenvægt + lasten) må ikke overskride bilens egenvægt + 50 kg, og det er vel og mærket når traileren er m/bremse. Overskrider totalvægten på traileren, bilens egenvægt + 50 kr kræver det et trailerkort. Husk blot at Kat. B gælder det, at vogntoget max må være på 3500kg.

Med denne formel, kan du regne på hvad bilens egenvægt min. skal være.

Der arbejdes på at gøre det lovpligtigt med et BE kørekort for overhovedet at køre med trailer, campingvogn osv. År 2009 kunne dette blive aktuelt. Så måske kunne det betale sig, at invisterer i et BE kørekort inden. For prisen vil uden tvivl blive skyhøj, når det bliver lovpligtigt.

Kilde: Kammerat indenfor rigspolitiet.

Alfabeta

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 27-07-07 12:58
Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-07 13:38

alfabeta

Det du skriver om, er reglerne for hvornår der kræves kørekort til påhængsvogn og ikke noget med grænser for hvor meget bilen må trække....men det er self. også noget der skal tages med i betragtningerne.

Men der er faktisk 5 punkter der alle skal være opfyldte:

Regler for synsfri sammenkobling:

Bilen må aldrig trække et påhæng som har en faktisk totalvægt der er større end den største tilladte totalvægt for påhængskøretøj. (det er det tal der er angivet på bilens registreringsattest)

Regler for påhængets største totalvægt:

1: Påhængets største totalvægt må aldrig overstige de vægtgrænser som bilfabrikanten og fabrikanten af træktøjet har fastsat (ses i bilens instruktionsbog eller oplyses i synshal ved at oplyse bilmærke og typegodkendelseskoden....koden findes på registreringsattesten)

2:

Vægten af et påhæng uden driftbremse må aldrig udgøre mere end 50 % af den trækkende bils tjenestevægt og maksimalt 750 kg)
(Hvis du eks. har en bil der vejer 900 kg...må den maks køre med et påhæng uden driftbremser der har en tilladt totalvægt på 450 kg)

3:

Vægten af et påhængskøretøj med driftbremse må aldrig overstige den trækkende bils tilladte totalvægt

(det punkt er ikke særlig aktuelt, da det er yderst sjældent, at en bil kan godkendes til at trække mere end dens egenvægt...undtagelsen er eks. 4hjulstrækkere)

Og så kommer punkterne om påhæng og hvornår der skal kørekort til samme:

1: Hvis påhængets TILLADTE totalvægt overstiger bilens egenvægt + 50 kg

2: Hvis bilens TILLADTE totalvægt og påhængets TILLADTE totalvægt tilsammen overstiger 3500 kg

(og her gælder ikke reglen om, at "hvis bare man ikke læsser for meget i en trailer" men det der ståpr på registreringsattesten.

mvh dova

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 27-07-07 18:48

Kære alle

Foreløbig tak for jeres indlæg. Men det med regler for BE kørekort mv. har jeg check på.

Det jeg efterlyser er noget af det jakjoe forslår med dette link http://www.campingferie.dk/h21_biler/s/hvad_maa_bilen_traekke.asp
Altså en oversigt over hvor meget de forskellige biler må trække.

Jeg syntes bare at det foreslåede link er rimeligt mangelfuld, så jeg håber på at finde noget lignende - bare med flere forskellige modeller.

René

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-07 20:25

Det link af jakjoes kan du ikke bruge til noget som helst....det er ud over at være mangelfuldt, hammerfyldt med fejl......

Jeg fandt i hvert fald to fejl...bare for de to bilmærker jeg lige kan kigge i reg. papirerne på her og nu:

VW Golf 1,6 den må ikke slæbe 1200, men kun 1000 kg

Og en Toyota Avensis 2,0 må ikke slæbe 1400, men derimod max 1200 kg

så jeg tror det mest sikre er at forhøre dig på rette sted (synshal eller forhandler) når du finder en bilmodel der har din interesse.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-07 23:13

Kan du ikke "sjusse" dig frem med mit link kl. 12.43??

Kommentar
Fra : bertelFar

Dato : 29-07-07 11:18

Halløjsa!

Vil lige gøre opmærksom på at det meste i Dova´s kommentar til Alfabeta er rimelig ligegyldig for køretøjsbrugeren, og noget af det der ikke er ligegyldigt er forkert!

mvh bertelFar

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 29-07-07 18:30

Tak for svaret Nordsted1.

Det er nok det nærmeste jeg kommer sådan en oversigt.
Men iøvrigt en rigtig god side, hvor man kan sammensætte sit vogntog og få en præcis vurdering af dets ydeevne.

Tak til alle jer andre for jeres bidrag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-07 18:34

Selv tak, ja jeg syntes også det er en rigtig god side. Det lyder som om du skal trække en campingvogn??

Tillykke med din (kommende) nye bil

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-07 01:37

Citat
Vil lige gøre opmærksom på at det meste i Dova´s kommentar til Alfabeta er rimelig ligegyldig for køretøjsbrugeren, og noget af det der ikke er ligegyldigt er forkert!

Du er sgu da dum at høre på....hvis du mener noget er forkert, må du jo klage til Rådet for større færdselssikkerhed, for det er direkte citeret fra deres pjece.......som i øvrigt udleveres på forespørgsel på landets motorkontorer