|
| Skoda Fabia 1,2 eller 1,4? Fra : kommen | Vist : 1023 gange 100 point Dato : 26-07-07 00:48 |
|
Hej.
Leder nu efter en "lettere" brugt Fabia, men har svært ved at gennemskue alle modellerne (Comfort, Comfort 64, Comfort 75, Ambiente osv. (nogle udgået, så kan ikke se det på Skodas hjemmeside)) og er i tvivl om det skal være 1,2 16V eller 1,4 16V.
Den skal fortrinsvis bruges til bykørsel, men må godt kunne overhale på motorvejen, hvis det er nødvendigt.
Er der nogen forskel i omdrejninger/slitage?
Spørger sikkert helt dumt, men har absolut ingen forstand på motorer... som det her så tydeligt fremgår..
Håber på lidt hjælp, pls.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-07-07 09:33 |
|
Det er et fedt i den størrelse.....
1.2 slides lidt hurtigere end 1.4 men det er meget lidt....
Til primær bykørsel ville jeg vælge 1.2 da den vil være billigere i brug....
Og de klarer begge 130 km/t
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 26-07-07 10:34 |
|
Citat Og de klarer begge 130 km/t |
Det kræver en formiddag at nå den hastighed.
Samtidigt kan man ryste nogle bøtter maling til
maleren. Så kan det gi lidt til bensinen.
| |
| Kommentar Fra : kommen |
Dato : 26-07-07 17:18 |
|
Tak for svar - lidt forskelligt, så kan jeg spørge dumt igen:
Har slitage/hastighed noget med antal ventiler at gøre??
Altså f.eks. 1,2 16V eller 1,4 4V (hvgis der ellers er noget, der hedder det?)
Refi: billigere i brug - mener du benzin eller forsikring, ejerafgift eller hvordan?
Mange tak.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-07-07 17:31 |
|
Billigere i brug - generelt.....
Antal ventiler er jo lidt underordnet hvis begge har 16.....
Du skal nok lede længe for at finde en 4 ventilet bil (så har den da max 2 cylindre.....)
Der er nok ikke den helt store forskel ejerafgiftmæssigt, men nok lidt forskel forsikringsmæssigt....
| |
| Kommentar Fra : kommen |
Dato : 26-07-07 22:05 |
|
Tak Refi.
Hvis de begge har 16 ventiler: ja, men har set på, hvilken bil skal købes (suzuki eller Toyota) og ikke alle modeller har 16V, så det var ment mere generelt.
HER KOMMER JUBEL-IDIOT SPØRGSMÅLET:
Hvordan hænger HK, ventiler og cylindre sammen. Er det sådan at forstå, at hvis man f.eks. har en 1,2 med 16V, "trækker" den ligeså godt som en 1,4 med færre ventiler?? - og hvad laver cylindre og ventiler??
Sry, men unødvendigt at sige, HVOR lidt forstand, der er gået til studiet af biler (undrer mig engang imellem over, at jeg overhovedet har bestået motorgennemgangen til køreprøven!)
Ville enormt gerne have "mysteriet" med HK, ventiler og cylindre opklaret (hvis her skulle være en Mr. Holmes!!)
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-07-07 22:19 |
| | |
| Kommentar Fra : kommen |
Dato : 26-07-07 23:42 |
|
Mange tak, Refi.
Du får pointene og takker for et super link - det er da et sprog, jeg kan forstå...
| |
| Kommentar Fra : IBM760 |
Dato : 22-10-07 19:33 |
|
Hvis du vil give Refi pointene, skal du acceptere hans svar - ellers går det som dine mange annullerede.
PS: Hvorfor har du d. 22-10-07 oprettet 3 ens spørgsmål?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|