/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Slitage på CD/DVD-brænder?
Fra : carlole
Vist : 435 gange
100 point
Dato : 25-07-07 00:43

Kan en CD/DVD-brænder slides op?

Jeg har oplevet at der kommer flimmer og udfald på film, der er brændt på en DVD på computeren.
Kan en brænder slides op?? Eller er skiven ikke hel fejlfri?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-07 00:55

Der kan være fejl i en brænder, men der er større sandsynlighed for at den trænger til rengøring, kan du ikke komme ind med en vatpind og rense læsehovedet, der kan også være fedtede fingre på CDen, endelig kan du måske trænge til ny firmware, hvor gammel er din brænder ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-07-07 08:35

Laserstrålens effekt aftager med tiden og så opstår
problemer med "huller" i lyd og billeder.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-07 10:36

Den billigste løsning er nok at anskaffe sig en rense CD/DVD, og at du bruger den med jævne mellemrum; gerne før du skal til at brænde en ny skive.
Det kan ikke anbefales at du piller for meget ved brænderhovedet/laserhovedet på brænderen, da det er ophængt i en speciel konstruktion, som du let kan beskadige, hvis du er lidt for usikker på hånden.
En sådan renseskive kan du bruge mange gange, og på mange forskellige CD og DVD maskiner, så den vil du have stor glæde af i mange år.
Hvis det er en DVD brænder i din PC, så kan de i dag købes for et sted mellem 3 og 400 kr, så den også kan brænde Dual skiver.
Grunden til de er så billige, er at de gerne vil nedbringe deres lager, nu hvor Blueray er på fremmarch. Så er det at de hellere vil tjene lidt frem for at smide dem ud.

Hvor gammel er den brænder du har i maskinen???

Godkendelse af svar
Fra : carlole

Dato : 25-07-07 20:23

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-07 20:40

God ide med en sådan rense cd, jeg vil også købe en