/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gulpladebiler
Fra : Hausbaer
Vist : 690 gange
100 point
Dato : 23-07-07 09:54

Jeg har kigget på den gulpladebil..

http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=240000578&source=1

Men jeg er i tvivl om hvor meget afgift jeg skal betale...Den skal bruges til Privat kørsel.

Så der er den normale afgift samt en misundelsesafgift. Men hvad med den nye afgift skal jeg også betale den??

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-07-07 10:06

Du skal betale følgende afgift: 0 kr. af de første 15.900 kr. og 50% af resten.

Der ud over skal du betale moms 25%.

Så skal der betales vægtafgift, som vil være 5040,- pr år.
Til vægtafgiften skal du betale 50% for at bruge den privat, du kan delvist slippe for dette hvis du kan bevise at du bruger den til erhverv f.eks. kører du km for dit firma og modtager km-penge.

Du kan se mere her:
http://www.tax.dk/pjecer/biler_paa_gule_plader.htm

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 23-07-07 10:16

Du kan godt bruge en gulpladebil som privatbil når der er betalt moms på den, og der står ikke noget om her, at der skal betales moms, så det er sikkert indbetalt på den allerede...men der må jo så kun være to personer iden.

Vægtafgiften afhænger af bilens tilladte totalvægt.

Bilen her vejer 1300 kg, så jeg vil gætte på, at den har en tilladt totalvægt på under 2000 kg....og så koster den om året 2520 + "misundelsesafgift på 900 oveni.

men HVIS den tilladte toralvægt er på 2001 kg og opefter er prisen noget anderledes, nemlig 4030 + misundelsesafgift på 5040 , men det mener jeg så ikke den kan være da det ikke er så stor en bil.

men en væsentlig ting at undersøge inden man køber gulpladebil.

Du skal ikke betale den nye afgift, det gælder for nye biler indregistreret første gang efter den 25/4 2007.

mvh dova

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-07-07 10:35

Vi har lige købt en Altea på gule plader (var indreg) men skal betale 6495,- kr i vægt + misundelses afgift.

Hvis bilen har kørt som en firma bil (altså momsfri), så er der ikke betalt moms af den, men det skal du hvis du vil bruge den privat.

Du bliver nød til at ringe til forhandleren, for at få et endegyldigt svar.

Der er stadigvæk en del sparet ved at købe en gulpladet, hvis man kan undvære bagsæderne.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-07-07 10:37

Spørg: Autohuset Vestergaard A/S
Strandvejen 220
7000 Fredericia
Telefon 1: 7592 3611
Telefon 2: 4055 2292
Og du får alle spørgsmål besvaret.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 23-07-07 13:38

Han oplyser 4900 + misundelse på 5000

På FDM hjemmeside står der årlig 3220 men hvor meget den årlig "misundelsesafgift er står der ikke.

På skat står der at jeg skal betale en afgift 5040 fordi bilen bruges privat.

Så som jeg ser det skal jeg betale 3220 + 5040 er dette korrekt??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-07 13:48

http://www.fdm.dk/public/biler/okonomi/afgift/vagtafgift.htm

i den rubrik der hedder

"Varebiler og mindre lastbiler
(indreg. før 25. april 2007)"

Og der kan du se, at vægtafgiften betales efter bilens tilladte totalvægt, så når du kender den kan du finde prisen i skemaet.

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 25-07-07 20:06

Du havde ret--- forhandleren sagde noget andet da vi købte bilen.. men vi blev ringet op i dag at det var rigtigt.. så nu skal vi rigtig til at spare penge...

God Sommer... Vi har den ihvertfald nu

Tak for svaret dova.