/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Guitar effekter
Fra : mesterfinans
Vist : 1018 gange
45 point
Dato : 21-07-07 20:38

Det her er egentlig flere spørgsmål i et:

Kan i nævne nogle kunstnere hvor der bliver brugt Chorus effekt i??

Hvilken giutar effekt bruger DAD i sleeping my day away?

Jeg står og ska ha købt nogle pedaler med effekter på til min elguitar. Indtil videre regner jeg med at købe en Wahwah pedal. Jeg har destrotion på min forstærker så det gider jeg ikke købe. Men hvad kan i ellers anbefale af pedaler? Hvad er de mest anvendte effekter?
Jeg gider ikke købe en pedal hvor det hele er samlet da jeg har hørt at det er bedre at købe pedalerne hver for sig.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-07-07 00:16

Toto bruge da chorus, så det kan høres - ellers er chorus rigtig godt i mængder, der kun ændrer klangen, og ikke decideret laver en lyd. F.eks. kan sang have godt af en lille smule chorus!

Effekter hver for sig eller samlet er ikke et spørgsmål om hvad, der er bedst, men mere et spørgsmål om, hvad du bedst kan lide, og hvordan du anvender dine effekter.
Jeg har haft en G-Major, som er en fantastisk god effektboks, men svær at programmere. En Boss pedal er også god, men der skal mange til af slagsen, og det bliver nemt til et bedre stepnummer mellem hver melodi
Du skal ikke regne med at kunne købe det bedste til dig første gang du køber. Det skal du erfare dig frem til. Jeg startede med en Zoom pedal, hvor alt var samlet til en lav pris (og lav kvalitet). Nu jagter jeg midi effektbokse til at sætte ind i et loop, og som er lette at programmere, men jeg har da også min Cry Baby som løs fodpedal. Altså der er kun dig selv og det at prøve sig frem, der tæller. Det der er godt for en er ikke nødvendigvis godt for en anden.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : Curtis66

Dato : 22-07-07 06:06

De herrer!..tillad mig at sende dette link: www.effektpedaler.dk ..en superb forretning med et kæmpe udvalg..på sittet kan man høre små lydklip med de fleste af pedalerne, endog med forskellige indstillinger.
Jeg har talt med ejeren et par gange i tlf...en flink & hjælpsom fyr..har selv købt en kombineret chorus & vibrato pedal(Roland) der var gået ud af produktion for længe siden...& ja hvis du skal ha en wah går du ikke galt i byen med en Cry baby, men prøv at lytte til de mange forskellige på sitet..God fornøjelse!
vh. Jan Curtis

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-07-07 11:51

Det var et fælt stort spørgsmål.

Compression, sustainer: Compressoren er som ordet siger komprimering af lyden. Fungerer faktisk som en slags automatisk volumenkontrol, forstået således at putter du meget eller lidt ind, kommer der det samme ud. Ret fed effekt sammen med rør-slæder. Ikke mindst hvis kompressoren kan fungere som preamp, således du f. eks. hæver niveauet lidt sådan du bedre kan overstyre din forstærker. Bruges meget groft af countryguitarister. Hør bare på Carpenters version af Jambalaya. Der får den ikke for lidt.

Gate, limiter: Bruges som noise gate og begrænsning af max output. Specielt noise gaten kan anvendes til undertrykkelse af støj fra f. eks mange pedaler, idet den lukker for gennemgang når der ikke er et minimum af signal. Ikke så dum hvis man spiller heavy med temmelig meget power i baggearet.

Chorus og flanger: Manipulation med tiden, der skaber en stereoeffekt idet selv små tidsforsinkelser narrer øret så det pludselig lyder af "to". En meget langsom chorus og videre til to amps, kan give illusion af to der spiller eksakt det samme. Hør bare på Queens plader. Ganske uundværlig synes jeg. Chorus på western guitar kan få den til at fylde som en tolvstrenget. På kor kan det blive lidt opstyltet og kunstigt at høre på.

Reverb: Rumklang. Også god til at skabe "stereo" med. Men for meget og man lyder som noget dansktop noget.

Ecko: Brugt rigtigt kan du skabe ret fede effekter der. Men øv dig på at få ecko'et til at rende i takt med det du spiller. Noget ecko maskiner kan tappes så de finder takten. Men igen - skal bruges med omhu ellers lyder det fælt. Ecko sammen med rum, kan laves så du bruger eckomaskinen til at skabe et pre-delay som så til gengæld er svinet til i rum. Det giver en ret fed effekt.

Oktaver: Kunstig oktav ovenpå eller under. Kun til soli. Lyder fælt efter min mening.

Wah: Kender du allerede. Hendrix + diverse heavy guitarister.

...derforuden findes en lang række varianter af ovenfor nævnte + en række overtone generatorer.

Du køber dig fatiig i pedaler og ender så tilbage ved en god gammel rørslæde + kompressor. Så kan man lade lydmanden lave al rum, ecko og chorus i PA'et.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-07-07 12:00

Bruger selv en aldrende Korg Multi-ting.

Langsom chorus, så du kun laver bredde virkningen, du fornemmer ikke det roterende. Sustain/kompressor efter behov. Mestendels tube-scream overstyring i forskellige varianter. Noise gate for støjundertrykkelse.

I pulten anvender jeg digitaldelay for predelay, og rum.

Ellers har jeg anvendt Rockman multieffekt (Boston) og før det Fender Twin Reverb + forforstærker + compressor. Rum ecko mv har jeg altid foretrukket at have i PA'et for så at køre scenelyden så tør som muligt.

Kommentar
Fra : Curtis66

Dato : 22-07-07 13:52

Fine detaljer 3773 but no cigar......tror spørger er ude efter relevans(en chorus,indbygget fuzz & lidt wah) men kig endelig forbi Vangede & gør mig klogere...
vh Jan Curtis

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-07-07 14:07

En helt anden ting er, at den måde, du sætter enkelte pedaler sammen på, er ret afgørende for, hvordan lyden bliver.
Sætter du dem efter hinandan i signalvejen, så er der stor forskel på, om du sætter chorus på en anden effekt (chorus sidst) eller en anden effekt på en chorus-lyd (choruspedalen først). Her taber du også nemt en del lydkvalitet (fylde) ved at sætte mange pedaler ind. Bedre synes jeg er det, at sætte nogle af dem ind i et effekt-loop. Her virker de mindst lige så godt og påvirker ikke lydkvaliteten nævneværdigt, men igen rækkefølgen ....

Se det er en verden, man ikke lige overskuer på én gang

Du skal prøve dig frem og vælge det, du synes lyder bedst, og ikke det andre fortæller er det bedste!

Kommentar
Fra : Curtis66

Dato : 22-07-07 14:21

Absolut korrekt Myg ...men vor ven spiller næppe Orange scenen næste år & dét er fintat experimentere

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-07-07 16:43

Netop 66'er og derfor skal han prøve det der falder ham ind og drage sine egne erfaringer herudaf.

Mit råd vil være: Køb (eller lån) noget billigt (selvfølgelig er der grænser) og find så ud af, om det er en effekt, som du vil bruge fremover. Så kan du anskaffe en i en bedre kvalitet senere. Mange har forkøbt sig i effekter, som de nemt kunne undvære.

Nogle spiller efter devisen: "Less is more" på effektsiden, og det er ikke helt dumt - selv om jeg personligt gerne vil have effekter i nogle numre.

Kommentar
Fra : mesterfinans

Dato : 22-07-07 22:25

Mange tak til jer alle sammen.. Det er i hvert fald svar man kan bruge til noget. Ved dog ikke hvem jeg lige skal give pointne.. Jeg har spillet guitar i mange år men det har været på akustik. Først nu for et halvt år siden jeg kom med i et band på elguitar. Problemet er bare at vi snart skal ud og optræde og har stadig ikke fået købt pedaler. Har kun destrotion på min forstærker. Men en Wah wah pedal ved jeg da hvad er så må jeg jo håbe jeg for købt noget udover der nogenlunde dur og så må jeg jo ellers prøve mig frem..

Kommentar
Fra : mesterfinans

Dato : 22-07-07 22:27

Det gik lige lidt hurtig med at skrive den kommentar at der lige smuttede nogle ord.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-07-07 04:55

Nu er det jo ikke sådan at et vist antal pedaler er et must. Hvis du i dag kan klare dig uden, kan du også spille live imorgen uden. Som du andre er lidt inde på, pedaler og effekter er noget man langsomt eksperimenterer sig frem med - altså en udvikling. Desuden kan man nemt løbe sur i nogle af effekterne, forstået således at måske synes du flanging lyder overordenligt fedt idag, men synes det bliver for klamt og poppet imorgen.

Hvilken stilart snakker vi om??

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-07-07 16:25

Rækkefølgen på effekterne er bestemt ikke uvæsentlige. Nu ved jeg ikke hvilken forstærker du har, men for det meste synes jeg indbyggede effekter sjældent lyder godt.Undtagelsesvis er Chorus'en i Rolands anlæg slet ikke dårlig. Hvis du har en Amp, ville jeg sige en god distortion/tubescreamer indkoblet FØR wah wah pedal var et must, hvis du er mest til heavy. Har du to amps kunne chorus/flanger være fed mellem wah wah og forstærkere. Så kan du lave meget bred og fed lyd. Men smag og behag er temmelig forskellig.

Kommentar
Fra : Curtis66

Dato : 24-07-07 20:18

krøller eller ejj...kør the shiit

Kommentar
Fra : doubletrouble

Dato : 14-10-07 20:50

rækkefølge af pedaler erikke ligegodt, som ovenstående også siger.Der kan også sker lydtab. Jeg ville dog ikke umiddelbart placere overdrive før wah som bliver foreslået, men det er en smagssag. Det er en god ideat starte og slutte med en bufferisin pedalkæde. En del

Kommentar
Fra : doubletrouble

Dato : 14-10-07 20:51

pedaler har indbygget buffer, dogf som regel af tvivlsomme karakter. Man kan købe en egentlig bufferpedal. Wah bliver cry babyén ofte udskældt for at være for tynd i lyden. Det kan afhjælpes ved at få den Modificeret eller "moddet".