/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olieskift på Mercedes CDI
Fra : merced
Vist : 2687 gange
200 point
Dato : 21-07-07 20:31

Hej Kandu-bruger
Hvordan udskiftes motorolie + oliefilter på en Mercedes E 220 CDI, årgang 2004.
Hvor suger jeg den brugte olie op? der er ikke en oliepind jeg kan fjerne og så suge ad denne vej.
Og så er det lige det med og resætte serviseintervallet, hvordan gøres det på en smart måde uden diagnose-tester?
Er der iøvrigt hjemmesider der kan være behjælpelig med almenlig servise på overstående bil?
Venlig hilsen merced

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 21-07-07 21:35

med den kenskab du lyder til at du har til motor , er det nok bedst du får en til at VISE dig hvordan det gøres
du skal ikke suge det op , men skrue bundproppen af

Kommentar
Fra : Kennethholmer

Dato : 23-07-07 16:25

Hej merced....

Vi skal alle gøre det vi er gode til... Lad vær med at rode dig ud i et olieskift med den kendskab du har til det. Ved godt at man kan købe et sæt hvor du skal suge olien op, ved T Hansen..Med sådan en fin bil har man vel råd til at køre til mekaniker... God tur

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-08-07 10:09

Find aftapningsbolten i bundkarret (Sidder givetvis på det laveste sted ) og tag den løs.
Anbring en beholder / kar der kan opsamle al olien under skruen / bolten, og skru så resten med fingrene. PAS PÅ! Med varm motor er olien ligeså varm. - og det er usmart, at gøre det på fliser etc. medmindre du har lagt f.eks. en gammel presenning eller lignende først.
Lad olien dryppe af i 5 - 10 minutter inden du aftørrer bolten og genmonterer den.
Påfyld korrekt oliemængde, og start så "dyret" op. Alt efter slid og så videre kan der gå et par sekunder inden olielampen fortæller, at der igen er tryk. Hvis ikke den slukker indenfor fem sekunder skal du stoppe motoren. Vent fem minutter og prøv igen.
NB: Glem alt om, at suge gammel olie op. Du får ikke bundslammet med op, og det er en dårlig tankstations løsning.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-08-07 10:22

UPS! Jeg glemte det med oliefilteret. Når olien er aftappet, fatter du en oliefiltertang og drejer det gamle filter løs. (Modsat urets omløbsretning )
Vær opmærksom på, at der alt efter placering kan rende spildolie ud under denne proces.
Det nye filter smørres med en finger dyppet i frisk olie på gummipakningen, og spændes med fingrene.
(Hvis lodret placering kan filteret fyldes med olie inden montering. )
Efterspænd med hånden / evt. med en klud og slutteligt - hvis du har en gammel kilerem - kan du benytte den. Anvendelsen giver sig selv. Eller en let efterspænding med oliefiltertangen. IKKE noget med voldsom tilspænding , kun så det sidder fast.
Hvis filteret er tomt, skal oliepumpen fylde det, inden der kommer tryk på systemet og olielampen slukker.
God fornøjelse