/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Billigt børnegitter?
Fra : josephine22
Vist : 10975 gange
50 point
Dato : 18-07-07 20:26

Er der nogen der ved hvor man kan købe et billigt børnegitter til brændeovn? Har kigget rundt på nettet og syns de er noget "peberet".

Accepteret svar
Fra : me67

Modtaget 60 point
Dato : 18-07-07 20:38

Den forhandler vi købte vores brændeovn ved mente at det stort set var
en værdiløs investering da ovnen bliver så varm at barnet nok skal lade
være med at komme så meget som i nærheden af vores brændeovn.

Når så brændeovnen er et fast inventar i huset vænner barnet sig til
at den ligesom bare er der og en ting man skal holde fingre fra.

I vores tilfælde var ovenstående den rigtige holdning - dog med det lille
men og det var at det selvfølgelig i starten er "ret" så spændende med
sådan en ovn der er ild i for en lille fyr som lige har lært at gå - men vi
fjernede ham blot han kom i nærheden nogle gange og derefter gik det
hele af sig selv.

Vi overvejede dog at købe et gitter hvis det var svært at holde barnet fra
den varme ovn - men er endnu ikke blevet købt

Men ja - de er lidt pebrede selv dem som er enkle udformet - mente at
den vi kiggede på dengang det kunne blive aktuelt kostede omkring kr. 1.000,-

Held og lykke med barnet og ovnen

Venligst ME67

Kommentar
Fra : me67

Dato : 18-07-07 20:40

Hej igen.

Ellers prøv at se om ikke der er en brugt i http://www.dba.dk

Venligst ME67

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 18-07-07 20:56

Hej og tak for dit svar.
Det har vi nemlig prøvet, men vores lille pilfinger på 9 mdr. syns bare det bliver mere og mere sjovt og spændende for hver gang vi siger nej og fjerner hende fra ovnen. Samme problem har vi med komfuret og hundens kurv. Så selv om jeg helst bare vil lære hende, at det må man ikke, tror jeg desværre det blir nødvendigt med et gitter foran brændeovnen.
Hun er så småt begyndt at lære og gå selv og så er hun jo just ikke nemmere at holde styr på... Hehe.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 18-07-07 20:59

Næhh sådan er det heldigvis med de små guldklumper - de er jo frygtelig nysgerrige.

Men så vil jeg da klart anbefale dig at kigge lidt på Den Blå Avis om ikke der skulle
være enbrugt gitter til salg.

Venligst ME67 og god sommer...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-07 21:31

Jeg mener som flere andre har nævnt, at børn nok skal lade være med at komme for tæt på en brændeovn .....

Og statistisk set er der ikke særlig stor risiko for at børn kommer til skade med brændeovne, og hvis de gør, er det som regel større børn (+ 6-7 år) i forbindelse med "vild leg" hvor de løber og snubler og derfor falder ind mod brændeovnen.
Komfuret er betydeligt farligere for børn, men det er vel at mærke når der står noget varmt som er anbragt så de kan trække det ned over sig.

Jeg havde ikke problemer med mine to børn da de var små, med to brændeovne i huset, de kunne sagtens finde ud af at holde sig væk når de mærkede strålevarmen fra ovnene.

mvh dova

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 19-07-07 11:22

Hej

Jeg tilmelder mig koret af: " de lærer det meget hurtigt"
Med to børn, nu 5 og 8 år, har vi altid haft brændeovn. Da de kom i pillealderen tog vi konsekvensen, satte os sammen tæt på ovnen, tændte op og lod barnet mærke strålevarmen stige. På et vist tidspunkt vil barnet ikke være der længere fordi det er for varmt, og derefter havde vi ingen problemer. Heller ikke med den lidt for nysgerrige yngste. Dog dur dette kun vis barnet kan løbe forbi med sikker afstand til ovnen. Hvis man af pladsmangel er nødt til at møblere tæt ville jeg også anskaffe et gitter.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 19-07-07 21:04

Vi havde en god gammeldags træ-kravlegård, som vi byggede om. Men ellers har folk ret i at "det lærer de hurtigt"

Godkendelse af svar
Fra : josephine22

Dato : 19-07-07 21:41

Tak for svaret allesammen.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 20-07-07 21:05

Selv tak og god sommer..

Venligst ME67

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 03-03-08 10:16

Nu er det nok for sent, men vi har købt et pænt sort jerngitter til 400 kroner i jem og fix. Det kan godt være de hurtigt lærer det, men jeg ville ikke risikere at man i et uopmærksomt øjeblik, ikke havde forhindret at barnet kunne få forbrændinger. Så jeg synes det har været alle tiders investering og barnet lærer fint på afstand bag et beskyttende gitter, at ovnen er varm.

Kommentar
Fra : lise78

Dato : 18-10-08 13:29

Hej
Jeg skulle hilse at sige at selvom brændeovnen står og buldre og er hammer varm så er sådan nogle små nogle MEGET nysgerrige.
Min datter på 1 år holdt ikke fingrene væk og så kunne vi bruge 5 timer på skadestuen og det var bestemt ikke sjovt for nogen af os. Jeg skulle også hilse at sige at sådan nogle små pilfingre ikke må komme afsted i 14 dage efter en 2. grads forbænding. Måske ville det alligevel være billigere at købe et gitter til 3-400 kr.
Hvis chef vil gerne have en 14 dags sygemelding, et barn som ikke kan udfolde sig fuldt ud pga. forbindinger og så skal der skiftes forbindinger 2 gange dagligt...
Vi måtte lære på den hårde måde og har nu købt et gitter for vores datter er stadig vildt betaget af flammerne...

Hilsen Lise

Kommentar
Fra : LadyKildare

Dato : 14-11-08 15:42

Hej
Jeg er ikke i tvivl om at min søn på næsten 3 år godt er klar over at vores brændeovn er MEGET varm. Vi har dog alligevel valgt at sætte gitter op, da vores sundhedsplejerske fortalte en historie om en uheldig 2-årig som snublede og satte hånden på en varm glasplade på brændeovnen. Det er foriøvrigt det varmeste sted på ovnen.
Det skulle jo nødigt ske for mit barn og så skulle man jo så føle sig sikker med et sådant gitter.
I dag var min søn så afsted med børnehaven i en hytte i skolen. Her snubler han indendørs og griber ud efter det nærmeste som jo så var hyttens brændeovn.
Så nu sidder jeg her men en lille ulykkelig fyr, som græder af smerte ligeså snart hans fingre ikke er i koldt vand.
Det bliver en lang nat...