/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Harry Potter og Fønixordenen??
Fra : Lori
Vist : 872 gange
50 point
Dato : 15-07-07 23:12

Hej

Er der andre end mig der bare er vildt skuffet over film nr. 5
Jeg har lige været inde og se den og gik derfra mega skuffet.
Synes slet ikke de er "true to the story", der er blevet ændret for meget
og undladt endnu mere....Så nu er jeg her for at få afløb for min frustration over
at hollywood kan ødelægge en helt fantastisk bog.

Mvh L

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 16-07-07 06:08

Tja .. har også lige været inde og se den, og synes egentlig den var ok. Den indeholder da de største dele fra bogen, og det er vel altid svært at koge så lang og detaljeret bog ned til en film på omkring 2 timer. Skulle det have været optimalt, så skulle de have filmet den i to dele .. Det er ved at være lang tid siden jeg har læst bogen, men synes ikke umiddelbart, at jeg manglede noget. Der er scener, som meget gerne måtte have være gjort mere ud af - især hen omkring slutningen, men heldigvis kommer der snart en ny bog. Tror filmene tilsvarende vil være samme kvalitet jo længere hen vi kommer. Men bøger kan da heldigvis læses igen og igen.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-07 10:05

Det skal jeg fortælle dig på fredag

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-07-07 14:08

Jeg er også MEGA skuffet. De harikke atget meget fra bogen, og så har de ændret en del af det de har taget med.

Bogen er 10 gange bedre end filmen, og jeg synes det er en skam at de ikke har lavet en bedre film.
jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg synes de har sprunget over hvor gærdet er lavest angående mange ting.

Jeg synes de 4 andre film var noget bedre, hvad synes i andre om dem?

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 16-07-07 14:24

Hvad er det helt præcist I mangler fra bogen?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-07-07 14:27

Jeg gider godt nok ikke til at remse at alt op hehe

Der er så meget, men det er jo smag og behag. Atlså selve handlingen er rimelig efter bogen, men de ting der sker på vejen synes jeg er helt hen i vejret. De har ændret en del, og så gør de ting på deres måde. Jeg ved da godt at hvis de skulle have lavet den 100% efter bogen ville det tage flere år, men jeg synes at de lige har skåret det voldsomt nok

Accepteret svar
Fra : ME.alexander

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-07 22:50

For at opsummere hvad JEG synes ! nemmerlig, nu vil jeg også på banen efter jeg li har været inde for at se den

magen til elendig potter film behøver de sq ikk lave!
For hver evig eneste harry potter film de har lavet har de ændret landskabet, det i sig selv er rigeligt til at gøre mig rigtig pissed off, i 3'eren og 4'eren synes jeg de har klaret sig godt nok med dette, men at de så endnu en gang ændre på det, det er forkert :/

I harry potter 3, laver Harry en perfekt patronus, den er stabil, og robust, i 5'eren er en patronus et lille dyr med en masse sølv effekter omkring den, hvilket jeg synes er vildt skuffende at de skal ændre på da den i 3'eren var meget bedre, da den ikk var helt så forvirrende. Da Harry underviser dem i at lave patronus'er kunne jeg ikke engang genkende nogen af de dyr der blev skabt...!!!!!

til gengæld noget som jeg er lidt uenig i, er at de har taget FOR MEGET med fra bogen
De har simpelthen taget så meget og kogt det hele så langt ned som de kunne, for at få så meget med fra bogen som overhovedet muligt, en stooor bummert. Ved godt at sidste film, blev jeg skuffet over at de for eksempel havde droppet Hermione's "passion" for husalfer, det er til at gå med til, til gengæld synes jeg at resten af filmen var rigtig god.
De har simpelthen kogt det hele så langt ned at det er skide svært at følge med hvis ikke man har læst bogen selv, i følge hvad jeg mener !
De uddyber ikk særlig meget det der sker i filmene, man har ingen anelse om hvorfor Harry pludselig ikk længere snakker med Cho, og hvor er Cho's forræder veninde? Er det nu Cho der tager skylden for noget her eller hvad er det li' der sker her?
Da de er til mødet for at stifte DA, er der ikk rigtig nogen diskussion om hvad gruppen skal hedde, der er heller ikk nogen som VIRKELIG er der KUN for at høre Harrys historie.
Blev også meget trist over at Fornødenhedsrummet's dør er lavet som den er, al den larm den laver osv. Jeg er igang med at genopfriske bog nummer 6 for tiden, og er nået lidt længere end der til hvor harry prøver at komme ind til Malfoy inde i rummet, i filmen larmer døren som en i helvede, i bogen nummer 6, siger den ikke en lyd, den popper bare frem helt uden en lyd. Og nu jeg er ved den dør, i filmen går NEVILLE forbi døren 1 gang (ved et tilfælde?), i bogen er det harry der finder rummet, ikke ved et tilfælde, blot ved nogle tips, hist og her.
Kampen til sidst i ministeriet, og forhøringen, ja hvor skal man begynde?
Entreen, der er ikk gjort noget stort nummer ud af Troldmanden, Heksen, kentauren og den lille husalf. Da Harry er til sin forhøring, fremtryller Dumbledor ingen lækre stole, som han gør i bogen.
Man fornemmer heller ikke nogen virkning af at forhøringen er ændret, både tidsmæssigt og lokalemæssigt. Der er heller ikke noget med i telefonboksen om at de skal have navneskilte på, heller ikke at Harry skal aflevere sin tryllestav da han er gæst.
Kampen synes jeg er for hurtigt overstået, De leder ikk' ligefrem (i vores øjne) i lang tid efter lokalet med profetierne, de finder det lige så hurtigt som jeg kunne finde mit hus hvis jeg stod 20 meter fra det!!!!!
Da de så endelig er i kampen, går der alt for hurtigt mellem at de er i profeti rummet, til at de kommer ind i lokalet med "dødninge-buen", hvor de får deres opbakning.
En stor stor fejl jeg lagde mærke til, var at gentagne gange brugte harry og hans hold, den "spell" kaldet Levicorpus, i bog nummer 5, har de aldrig hørt om den, undtagen harry, han så sin far bruge den EN gang i mindekarret. I bog nummer 6, er det først at han finder ud af hvad det var for en, han fandt den i sin "potion book", fra halv-blods prinsen. Hvor der både stod den var "non-vbl" altså den skulle ikk siges højt. I følge bog nummer 5 OG 6, gør denne, at folk bliver hængt op ved anklen. I FILMEN til bog nummer 6, er det bare endnu en af de formularer der skyder modstanderen op i luften og rundt. Nu hvor jeg sagde mindekarret, kom jeg til at huske endnu en ting:
Da Fred og George Weasley, har deres afgang fra skolen af, har man ikk rigtig et indtryk af at fyrværkeriet faktisk BURDE fortsætte flere timer efter at de har begyndt det, faktisk helt ud til natten, i filmen derimod har jeg kun den fornemmelse af at det fyrværkeri de bruger, er kortvarrigt, og noget som Fred og George selv antænder og smider om sig.
Endnu en ting der er fejl ved dette, er man får ingen indblik i hvor svært det var for "tudsen" og Filch at gøre "kål" på fyrværkerriet, dertil manglede der jo også den sump som skulle siges at være placeret i en af koridorerne.
Når jeg tænker på sumpen, kom jeg også til at tænke på, at harry ved at lærerne godt kan fjerne sumpen (i bogen) utrolig nemt, men de vil bare ikk fordi de ikk ved om de må, da den frue Storinkvisitor, jo havde så mange regeler, måske de overtrådte nogen? Det leder mig ind på, det eneste indtryk man har af at Nidkjær er virkelig hadet af ALLE lærerne, er da professor Flitwick (under fyrværkeriet) jubler et lille sekund, hvor fred og george flyver væk.
At de flyver væk er også en af de dele der er fejl i filmen i forhold til bogen, for de flyver væk på deres egne koste uden besvær. Dvs, deres koste er ikk låst inde på Nidkjærs kontor som de er på daværende tidspunkt i bogen.
Grunden til de er låst inde, er pga. at de slog Malfoy lige efter afslutningen af en QUIDDITCH KAMP! Det så man intet til, hvilket er ret skuffende da jeg elsker at se den sport på filmene ! Det er det samme som med film nummer 4, ingen quidditch, blot et mesterskab som bliver sat igang hvilket er det eneste man ser til det.

tror jeg stopper her, meget mod min vilje, resten af det jeg KUNNE skrive som jeg synes er for dårligt / mangler osv, må jeg selv sidde og skumle med, synes jeg har ladet jer høre for nok af mit nørderri

puha, hvorfor hulan kan man dog ikk få om harry potter som et stiloplæg i skolen -.-? så slap man for de kedelige essays og billedeanalyser !!!!

Im out, forresten, hvis i vil ha flere detaljer som jeg synes der mangler, så skriv bare herinde til mig så !!!

ME.alexander

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-07-07 23:13

Jeg giver dig helt ret. Men det jeg mente med at de har ikke tog nok fra bogen var at de har ændret det for meget

Jeg var nemlig også skuffet over det med fornødningsrummet. Det var da helt hen i vejret.
Nu ved jeg ikke om det var filmen eller den biograf jeg var inde i, men billedet var hammer uskarpt i starten. Det blev lidt bedre, men ikke helt skarpt som i andre film.

Bare for at nævne en anden film, så synes jeg transformers er skide godt lavet. God grafik og knivskarpe billede. Men hvad synes i om den hvis i har set den

Ikke for at stjæle dit indlæg Lori

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-07-07 23:18

hehe, så transformers i går ! skiiide fed bil alligevel at købe for 4k$ !
Hvor stiller man sig i kø?
Det eneste jeg synes at kunne sige der var negativt om det, var at når de var store, lignede deres panser, liiiidt for meget plastic
Og så når der var kampe havde man svært ved at følge med i hvem var hvem, det lignede bare en stor klump af blik og eksplotioner

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-07-07 23:20

Ja ok lige det i kampene gir jeg dig ret hehe

Det er svært når de tumler rundt, for så bliver man nødt til at gøre sit bedste for at følge med.
Men alligevel godt lavet.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-07-07 23:28

tror det har taget rigtig godt og grundig lang tid at animere XD

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-07-07 23:31

ja det er vi nogle venner der har diskuteret.

Det er vildt flot lavet, og gode effeker.

Kommentar
Fra : Lori

Dato : 17-07-07 13:48

Okay transformer diskussionen bør flytte til sin egen tråd!!!

Til ME.alexander
Jeg kunne fortsætte hvor du slap med at nævne ting de har lavet om eller undladt.

Hvor er Sirius's skrigende mor i maleriet. Hende havde jeg set frem til *G*
Hvorfor ser vi ikke mere til deres tid på Grumstedplads 12 - oprydningne af huset og lidt mere om hvorfor Harry er så sur og forurettet. Hvorfor har de ikke taget det med hvor de besøger Arthur på hospitalet, de møder Neville og hans forældre - eller deres møde med Smørhår. En ting jeg også havde set frem til var kampen i mysteriedepartementet - men hvor var de andre rum - rummet med hjerner som angriber Ron - rummet med ure hvor en af dødsgardisterne får fanget sit hoved i en klokke hvor hovedet ændre sig til baby til gammel altså tidens gang. Det kunne sgu have været sjovt. Og i filmen ser det ud til at de unge ikke kan klare sig at de bare løber fra dem - i bogen klare de sig meget med bedre og er i en meget hårdere kamp og bliver faktik såret. Tjah og hvor kommer det fra at de svæver rundt som røgskyer og dukker op i luften foran dem - Der ud over så bliver Sirius ikke dræbt af Aveda Kadavra - en forbandelse for ham til at falde ind i buen. aghh bliver så irriteret når jeg tænker over de ting de kunne have taget med for at gøre historien mere sammenhængende og givet den et lidt mere magisk skær - lidt mere humoristisk og ikke så dyster. For bogen er slet ikke så mørk. Suk!!!

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 19-07-07 12:11

Jeg glæder mig over at jeg ikke gav efter for sønnens ønske om at se den i biografen. Jeg ender nok med at købe den på DVD alligevel. I mellemtiden fornøjer min 8-årige søn og jeg os med at høre og genhøre de 6 hidtil udkomne på CD. Dvs. Halvblodsprinsen har han stadig tilgode.

KH Mette

Godkendelse af svar
Fra : Lori

Dato : 02-08-07 13:48

Tak for svaret ME.alexander.