/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Caravelle
Fra : Gandhu
Vist : 1755 gange
200 point
Dato : 12-07-07 16:55

Hej

Jeg overvejer lidt at købe en vw caravelle. Hvor meget må den tage på krogen og er der forskel fra den korte og lange model hvad det angår?

Og er det en bil der kan anbefales eller?!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-07 17:39

VW caravelle skriver du......går ud fra det er den forhjulstrukne model der kom i 91 og ikke den gamle VW Caravellebus på hvide plader fra firserne (den med motoren i bagenden).

Om den kan anbefales, ja dem med den store dieselmotorer (2,5 tdi)

Ellers ikke, medmindre du gider vente ½ dag på at få den slæbt op på 80 km/t

Nu kan jeg ikke nøjagtigt huske hvor meget den må slæbe, men det er omkring 1500 kg.

men så render du jo i problemet med, at du skal have hængerkort (ved jeg selvfølgelig heller ikke om du har)....du kan ikke komme over omkring 1000 kg på krogen før der skal hængerkort til den.

Der er ikke synderlig meget forskel fra den korte til den lange model, for der er ikke så stor forskel på egenvægten på dem.

Den gamle model må slæbe 1200 kg

De kører godt, med en temmelig god dieseløkonomi til så stor en bil, i hvert fald 2,5eren...og de andre er for døde i betrækket

Men de er lidt dyre at reparere på, især bremserne.

Vær obs på, at hvis det er varebil på gule plader og den er nyere end 1/6 98 og du skal have den som privatkøretøj...så koster den over 9000 om året i vægtafgift.

mvh dova

Kommentar
Fra : Gandhu

Dato : 12-07-07 17:49

Jo det er modellen efter 91´, havde hørt noget om at man må få dem op og trække 2800kg men det passer så ikke rigtig kan jeg forstå...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 12-07-07 18:18

Altså nogen terrængående varebiler ( 4x4) kan godt godkendes til, at måtte slæbe op til 1½ gange bilens tilladte totalvægt (dog maks 3500 kg)......men der stille visse krav til bilen, frihøjde over vejbanen, motorkræfter, bilens træktøj o.s.v.

Og der tror jeg ikke Caravellen hører ind under.......for det første har den slet ikke kræfterne til at trække så tungt læs og for det andet kræves der, at fabrikanten skal godkende det, såfremt bilen skal slæbe ret meget mere end ca sin egenvægt.......og nu ved jeg så, at den gamle VW transporter som vejer ca 1450 kg, fra fabrikken maks er godkendt til at måtte slæbe 1500 kg.

Og jeg tror ikke det er meget anderledes for Caravellen, for det er ikke en stærkere bygget bil.

Jeg sidder lige og kigger i Færdselstyrelsen folder om påhængskøretøjer, deres vægt, synsfri sammenkobling o.s.v. ....og der er kun nævnt firehjulstrækkere/terrængående biler som kan godkendes til at slæbe mere end bilens totalvægt....og igen totalvægten er ofte højere end den vægtgrænse bilfabrikanten har sat for påhængets vægt på den givne model

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Gandhu

Dato : 12-07-07 19:51

Tak for svaret dova.