/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
mavesår og tarmforsnævnævring
Fra : risskov
Vist : 2228 gange
50 point
Dato : 11-07-07 20:51

Jeg har haft mavesår og spiserørskartar siden oktober. Det vil ikke helt hele - selvom det er blevet meget bedre. Jeg får 2 x 40 mg nexium om dagen.

I morgen skal jeg til en funktionsundersøgelse af mavesækken.

Er der nogle af jer, der har erfaringer med længervarende mavesår - spiserørskartar og ikke mindst tarmforsnævringer.

Har I prøvet at få synsforstyrelser af medicinen

Kryds fingre for mig

hilsen

Lone

Kommentar
Fra : schrecker

Dato : 11-07-07 20:53

Har du prøvet Netdoktor? http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/mavesaarbeh.htm

God bedring

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 11-07-07 22:07

jeg føler med dig - har selv spiserørsproblemer. får også nexium.
er spændt på dit resultat.
held og lykke
aase

Kommentar
Fra : risskov

Dato : 11-07-07 22:18

Jeg har prøvet netdoktoren - og læst alt, hvad der er at læse der. Jeg søger erfaringer fra andre.

tak for dit gode ønske for mig aase.

Jeg skal nok berette hvordan det går

hilsen

lone

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 12-07-07 10:34

Hej Lone.
Jeg føler med dig, det er et sandt helvede at have mavesårsproblemer.
Jeg fik selv mavesår (sår på 12fingertarmen) for 3 år siden, men på trods af blodprøver,gastroskopi og megen eksperimenteren med Nexium (fra lægernes side), kunne de bare ikke finde ud af, hvad jeg fejlede. Jeg blev ved med at insistere på, at jeg var syg og at de MÅTTE kunne finde noget. Så fandt de omsider ud af, at jeg havde sår på 12fingertarmen og fik den berømte 3-komponent-kur med 2 slags penicilin + syreblokker. Denne kur skulle jeg igennem hele 4 gange med måneders mellemrum. Og alligevel syntes jeg stadig at jeg døjede med mange mavesmerter.
Nu kan jeg jo ikke udtale mig om dine tarmproblemer, for det har jeg ingen erfaring med.....

Men noget, der hjalp mig, i forhold til mavesårsprobmelerne og de evindelige smerter i mavesækken/mellemgulvet var følgende:

2 stk bukkehorn/hørfrø kapsler på fastende hjerte hver morgen. De fås hos helsekosten og koster under 70 kr for 90 stk. Bukkehornsfrø smager modbydeligt, men når de indtages i kapsler, kan man ikke smage dem. De virker antibakterielle og de danner en beskytttende slimhinde i mave og dernæst tarm, som virker lindrende. Det var iøvrigt min læge, der anbefalede dem.

Dernæst har jeg oplevet, at akupunktur har hjulpet mig meget. Jeg begyndte for 1½ år siden at gå til akupunktur af andre årsager, og det var tydeligt, at bl.a. mine mavesårsproblemer blev meget formindskede, eftersom jeg generelt fik større velvære i kroppen. Kroppen fik hjælp til at komme i balance igen.

Og det sidste, som har hjulpet mig meget, er at jeg for 4 måneder siden holdt op med at ryge. Jeg har aldrig røget særligt meget, et sted mellem 0 og 5 cigaretter daglig, ofte flere dage uden en cigaret. Derfor mente hverken lægen eller jeg selv, at det kunne gøre den store forskel at holde op.
Men jeg holdt op af helt andre årsager, eftersom min mor blev syg og døde i foråret, og jeg og mine søskende plejede hende til det sidste. Jeg vil ikke udsætte hende for bare antydningen af lugten fra en cigaret, så derfor stoppede jeg. Og til min store overraskelse har det haft en stor positiv effekt på mine tidligere nærmest kroniske mavesårsproblemer.
Nu ved jeg jo ikke noget somhelst om, hvorvidt du ryger eller ej, men HVIS du gør, ville jeg ikke undlade at fortælle ovenstående.

Desuden sagde én af de mavelæger, som jeg har konsulteret, at mange mennesker fejlagtigt tror, at de kan blive raske sådan vupti, når de har maveproblemer. Han sagde, at jeg nok skulle indstille mig på, at der godt kunne gå længere tid, førend kroppen fandt sit nye sunde leje. Ofte går der et par år, sagde han.

Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke og god bedring!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-07-07 13:43

Kan kun sige, bliver det IKKE behandlet, går der hul på såret,
og du ryger lige på operationsbordet.
Du mærker ikke at er går hul, men men DET kan lyde som en punkteret slange.
Og derefter går det rimeligt stærkt, koldsved og temmelig store smerter.

Har døjet med det, og det er IKKE ligefrem behageligt.
Men i mit tilfælde, gik der hul på maven.
Men jeg KUNNE JO BARE HAVE LYTTET TIL LÆGERNE.
Og stoppet med det - der gjorde udslaget.

Nexium tager det værste gener, ved at de nedsætter mavesyren,
får det selv. Dog andet navn = billigere.
Og du kan godt få synsforstyrrelser, men syntes også du får en temmelig stor dose.
20 mg skulle være nok.

MEN, tager du andet medicin, F.eks Treo eller lignende, forværrrer det dine smerter + såret.
Ligeledes kan stærk mad og tobak gøre det værre.
Det er vigtigt, at du også får det rigtige at spise, masser af fibre.

Det kunne ''være ondartet'' kræft.
Men tvivler.

Men forstsætter det, kan du helt sikkert regne med at de skal have åbnet din mave.
''Jeg ved ikke, om de er blevet så kloge, at de kan gøre det med kikkert.''

Men det er ikke særligt ubehageligt, bortset fra alle de tuber og slanger
du skal rende rundt med.
Du er oppe samme dag, og hjemme efter 4-6 dage.

Men PØJ med det...

Kommentar
Fra : risskov

Dato : 12-07-07 17:15

Hejsa og tak for jeres gode råd.

Jeg havde oprindelig blødende mavesår - så jeg ikke kunne gå op af trapperne til min 1. sals lejlighed. Men det blev heldigvis stoppet i oktober.

Nu døjer jeg primært med forsnævrede tarme pga. mavesår. Undersøgelsen i dag viste, hvad jeg godt var klar over. Nemlig at mine tarme er forsnævrede, og at der skal gøres noget ved det.

Heldigvis kaster jeg ikke op mere - og jeg har fået at vide at det ikke er ondartet.

Jeg skal til samtale den 23. august, så må vi se hvad der sker.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-07-07 17:39

PØJ med skidtet.

Døjer selv med at synke, men det er anden sag,
polypper i spiserøret.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-07-07 17:40

Citat
Heldigvis kaster jeg ikke op mere - og jeg har fået at vide at det ikke er ondartet.

Tegn på GOD fremgang...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-07-07 17:48

Syntes lige jeg vil nævne, at når jeg fik ''anfald''
kunne jeg ikke andet, end rende på wc ''hvis man nåede så langt'
og ligge på langs i 3 - 5 døgn.

Og tabletterne jeg får nu, kun er forebyggende.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-07-07 09:51

Hej Lone.
Det er en slem omgang, du er igennem. Men godt at lægerne har lokaliseret problemerne og kan gøre noget ved det.
Held og lykke med det hele og RIGTIG god bedring

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-09-07 22:42

Denne tråd er fuld af fejlagtige betragtninger, så nu tillader jeg mig at være bedrevidende...

For det første har du fået dobbelt dosis i forhold til det anbefalede. Jeg vil sige du har fået forgiftning - 40mg er den korrekte dosis i dit tilfælde.

Synsforstyrrelser er en kendt bivirkning.

Mavesår opereres ikke, men behandles med Nexium intravenøst (og det skulle du havde været imens du kastede op).
Citat
Kan kun sige, bliver det IKKE behandlet, går der hul på såret,
og du ryger lige på operationsbordet.
Du mærker ikke at er går hul, men men DET kan lyde som en punkteret slange.
Og derefter går det rimeligt stærkt, koldsved og temmelig store smerter.
sludder!

20mg bruges kun til forebyggelse
Citat
20 mg skulle være nok
endnu engang sl....

Kombinationsbehandlingen anvendes ved konstatering af en særlig bakterie der så kan behandles. Hvis man ikke har bakterien bliver man ikke behandlet med penicillin for mavesår!

Alle typer af misbrug kan udløse mavesår (nok derfor man ofte bliver betegnet som nervøs hvis man har det), men i mit eget tilfælde var det alt for stor mængde lægeordineret ipren.

Vær meget opmærksom på smertestillende midler som brufen typerne og kodimagnyl - dem kan man slet ikke bruge når man har bare let forhøjet mavesyre.

Mit bedste råd er at spise banan hver dag, brug LINK eller lignende håndkøbsmedicin hvis du føler det virker (personligt kaster jeg op af det).

Alkohol, kaffe, røg og sukker, samt chilli og hvidløg er noget der skal omgås med største forsigtighed. Citrusfrugter, æbler og andre syrlige frugter skal man faktisk også passe lidt på med - særligt som juice.

Vand, hvor enkelt det end lyder, kan hjælpe helt utroligt hvis man har fået for meget mavesyre en dag.

Bukkerhorn/hørfrø er et meget gammelt middel, mener det er A. O. Hansen 103, men det kan ikke erstatte medicinsk behandling.