/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kalk+lim=?
Fra : Dynedronning
Vist : 1421 gange
200 point
Dato : 10-07-07 20:31

Vi skal have kalket hus+værksted - ialt temmelig store overflader - kan man mon iblande kalken lim, for at det bliver mere holdbart, og i så fald i hvilket forhold?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-07 20:40

Det vil jeg ikke anbefale, tror du lukker helt for muren,
ingen udluftning vil ske og muren samle mere og mere fugt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-07 20:44

Her finder du masser af råd og vejledning.
http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&q=kalke+hus&meta=

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-07 20:50

Mener at huske at man traditionelt, har tilsat skummetmælk som "lim".

Der må findes masser af den slags bindemidler , som er så diffusionsåbne, at det ikke giver fugtproblemer, men klæber så godt at kalken ikke regner så hurtigt af.

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 10-07-07 20:56

Hvis du blander lim i kalken ændrer den for det første karakter, hvad diffusionsåbenhed angår. Men kalk er ætsende og derfor kan man ikke blande noget andet i. Hvis i vil have noget mere holdbart, skal i rense alt kalken af - her mener jeg HELT af - og grunde med mikordisperser og derefter en olieemulsionsmaling på. Det holder i flere år og er langt nemmere at vedligeholde. Man kan ikke male på kalk direkte, derfor er afresning meget vigtig og hvis i gør det nu mens kalken er slidt, så er der det mindre at skulle rense af.

Hilsen Pipsen

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 200 point
Dato : 10-07-07 22:02

et godt gammelt råd der også virker er at komme lidt betonbinder i ca 1 dl pr 10 L
nogle af de gamle bønder bruger også en håndfuld cement , det virker også godt , men betonbinderen har jeg bedste erfaringer med

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 10-07-07 23:02

Lim bruges inde da det er vandopløslig. Også kaldet Limfarve.

Prøv kigge denne tråd, den er helt sikker brugbar for dig.

http://www.kandu.dk/spg43425.aspx

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-07-07 23:19

Hvis man kalker rigtigt, så gør man som altid er gjort.. Kalker hvert år og maler derefter med sort. Det har jeg lært af et par bønder, som altid har gjort sådan. Og ja, deres gårde ser pæne ud

Jep, den ene nævnte også rådet med en håndfuld cement i kalken, holder sig pænt længere, men der skal stadig kalkes hvert år.

- Anden

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-07-07 04:48

som taunusanden nævner skal der kalkes hevert år , så skal det nok også lige nævnes hvorfor det er hvert år
som mange tror er det ikke fordi det skal se pænt ud , men pga. at kalk efter en frostperiode ikke længere er vansskyende ( som feks sempexo og maling er ) og dermed vil muren suge vand til sig

nu siger du det er store overflader , men når først du kommer i gang er det ikke så galt , det går hurtigt med kalkning , er det bare et alm paraselhus med garage kan du klare det på en dag , bare husk altid at slutte med at stryge det vanret , ellers ser det todset ud

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-07-07 08:52

Brug rigtig kulekalk og ikke den billige stampede fra trælasten. Forvand væggen med limvand (kalkvand). Bland kulekalk og kalkvand. Giv huset to gange. Stryg en gang med ren kalkvand. Så får du et flot og holdbart resultat.

Kulekalk og kalkvand kan blandt andet købes hos Horsens Kulekalk. Der ydes ligeledes gode råd og fif om korrekt kalkning.

Godkendelse af svar
Fra : Dynedronning

Dato : 11-07-07 18:26

Tak for svaret bredker, og til alle jer andre! Så er det vel bare at gå på med krum hals... Huset et 177 m2 i grundplan - fordelt på tre etager, så der er lidt at se til. Værkstedet er "kun" på 84 m2..

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-07-07 18:29

Uhhh mange timers arbejde. Rigtig god fornøjelse og må vejret være med dig.