/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon tilbehør...analog/digita
Fra : Rampagemusic
Vist : 1142 gange
200 point
Dato : 08-07-07 16:14

Hej,

Jeg har et Canon EOS 400D Digital spejlrefleks kamera. Jeg har dog ikke en blitz, og kunne også godt tænke mig nogle flere optikker, og overvejer at købe noget brugt.

Mange folk sælger analoge canon spejlrefleks-kameraer incl. blitz og optik. Vil disse passe til mit nye digitalkamera?

Mvh Michael

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-07-07 16:25

Nej ikke alle optik fra analoge camera passer til digitale.
Måske nyere optik kan passe.................men du skal undersøge det for hver optik.

Kommentar
Fra : byp

Dato : 08-07-07 17:33

Du kan ikke bruge noget fra nalog kamara, der er nogle der sælger brugt til digital, men det meste der er til salg er for at man har fundet ud af at det ikke lige var det man vil have. Så mit råd er spar op til du har råd til at købe Canon optik og blitz. det kan bedst svare sig. Jeg har prøvet at købe andre mærker men de er solgt, så jeg har kun canon nu.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-07 18:00

De vil ikke nødvendigvis passe, da det afhænger af diameteren på objektivfatningen....altså der hvor den skrues på kamerahuset.

Nogen kan dog bruges v.h.a. adapterringe.......men det er en større videnskab at finde ud af, så enten skal du forsøge dig frem når du kigger på brugt om det kan skrues på, eller også kun købe noget du ved der passer lige til dit kamera.

ved ikke om du kender siden her, men der er også et teknikforum med en masse kloge mennesker, der ved noget om de ting.

www.fotokritik.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 08-07-07 18:40

Hvis du vil købe brugt analogudstyr så hold dig til Canon.

E.C har fuldstændig ret. Der er ikke andet at gøre end at undersøge for hvert enkelt objektiv, men i langt de fleste tilfælde vil alt skulle foregå manuelt. Alså indstilling af blænde, lukkertid, og lysmåling. Og autofokus kan du kigge langt efter.

Så alt i alt er det ikke anbefalelsesværdigt.

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-07 18:48

Citat
Og autofokus kan du kigge langt efter

Narh...det er så ikke helt rigtigt, jeg har da et objektiv til mit analoge EOS300...et billigt Sigma, hvór der er autofokus på

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-07-07 19:01

Dova - det var vist når det analoge bliver brugt til digital, at autofocus forsvandt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-07 19:15

Citat
Dova - det var vist når det analoge bliver brugt til digital, at autofocus forsvandt

Nåååå....jeg forstod sgu sådan, at han ikke mente der var AF på objektiver til de analoge SLR

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-07-07 19:22

Men jeg har læst et sted at nogle analoge objektiver passer til digitale og det var vist til Nikon.

Kommentar
Fra : Rampagemusic

Dato : 08-07-07 20:47

Hej,

Tak for de hurtige kommentarer.

Hvad med blitzen. Hvordan vil den passe? Bør det ikke være det samme?

Mvh Michael

Kommentar
Fra : byp

Dato : 08-07-07 21:48

Blitzen passer ikke de blitzer forsinket som jeg skrev før køb det der passer

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 09-07-07 10:34

Stort set alle nyere automatiske optikker og flash passer fra analog til digitalt. MEN blot ikke til canon. Spørg mig ikke hvorfor, sådan er det bare. Der hvor gammelt optik ikke passer til nye digitale kameraer, er de gamle manuelle optikker.
Bajonetfatningen er den samme om det er det ene eller andet slags kamera når det er nyere udstyr. Kameraet er bygget på samme måde, men hvor der i de analoge kameraer sidder en film, er der i de digitale bare en billedchip, som er en lysfølsom "plade", der optager billedet på samme måde - ved påvirkning af lys og farver. Men istedet for at det er en filmemulsion, der skal fremkaldes, får chippen en masse digitale informationer, som den omsætter til farver, der så danner et billede.
Man skal dog lige regne med at brændvidden ændrer sig, afhængig af hvor stor billedchippen er i det enkelte kamera.

Du skal nok beregne dig på at købe brugt DIGITALT udstyr....

MVH. Pipsen

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 30-07-07 20:12

Hej.
Der er allerede mange kommentarer, men jeg prøver at servere de vises sten. Generelt gælder at ALLE originale Canon AF objektiver passer. Mht. uoriginale ved jeg det ikke. Men et godt råd fra en gammel prof er: Hold dig til originale. De er dyrere, men er også bedre! (ja, ja nu starter religionskrigen, men GENERELT).
Med hensyn til flash, kan du bruge alle, men hvis du vil bruge automatik SKAL det være Canons EX serie, eller andre kompatible.

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 30-07-07 20:38

Jeg er i tidernes morgen uddannet fotohandler, men forlod scenen lige inden det digitale tog fat, derfor har jeg ikke 100 % styr på alt udstyr der findes idag. Men min svigerfar, som er...tja - pænt fototosset og god til at researche på produkter inden køb, har erfaret, at han ikke kan anvende sine gamle AF-optikker til det digitale Canon han ellers havde udset sig. I givet fald er han misinformeret - eller hvad fotowig?

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-07 21:31

Hej igen.

Og nu, efter flere dybdegående undersøgelser, må jeg krybe til korset og tilstå at jeg var for skråsikker.
Jeg skiftede selv religion fra Nikon til Canon da jeg gik digital, så derfor smuttede historiken. (Det var den dårlige undskyldning).
Canon skiftede serie på et tidspunkt. Til stor ærgelse for brugerne. De Canonobjektiver der kan bruges på digitalkameraer er fra EF-serien.
Og her er så en ekstra lille hage. En del af EF-serien hedder EF-S og er tilpasset konsumer og semipro-markedenerne, og kan kun bruges på kameraer med sensor i APS-C format.
ØHHHHH.
Det betyder at disse ikke kan bruges på 1D og 5D serierne (og heller ikke på de analoge).
Altså:
Hvis det analogkamera du vil købe har et EF objektiv er sagen i orden, ellers ikke.
Pyha.
Godt at der findes standarder

Godkendelse af svar
Fra : Rampagemusic

Dato : 31-07-07 11:38

Pyha...ja det blev pludselig et sværere spørgsmål end forventet. Fotowig gav mig dog et rigtig godt svar. Og tak til de mange som har skrevet

Mange tak!

Kommentar
Fra : Rampagemusic

Dato : 31-07-07 11:39

Ups. Ramte den forkerte stjerne. Skulle selvfølgelig have givet dig topkarakter. Sorry!