/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Sort hvid - radeon.
Fra : oleeliassen
Vist : 903 gange
500 point
Dato : 05-07-07 15:12

Når jeg kører tv-out er billedet kun sort hvid. Grafikkort er ati mobility radeon x1400. Jeg kører komposit med colorfix til scart på tv på den stationære med geoforce grafikkort og det virker upåklageligt, men på den bærbare med radeon går det altså galt. Jeg har forsøgt med svhs men stadig er det kun i sort hvid. Den er selfølgelig sat til Pal B i indstillingerne. Pcen er en Dell inspiron 6400.

Anyone?

-Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-07 20:45

Øv jeg skulle ellers lige blamere og sige at den ikke stod til Pal B

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-07 20:46

MOn alle kabler er ok eller et stik er defekt eller bøjet indeni

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 06-07-07 11:18

Alle kabler er i orden så vidt jeg kan se, og det virkede jo også fint på den stationære med de samme kabler....

-Ole

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 06-07-07 13:05

Det er fordi din tv out på den computer er til svhs, s-video eller hvad de nu kalder det.
Mange bærbare kan ikke andet.
Ved svhs er der en separate ledninger til henholdsvis luminansen ( sorthvidt billede) og crominansen (farveinformationen) . Den måde giver et bedre billede end når det hele er kogt sammen i et komposit signal. I hver fald i teorien, men i praksis kun hvis det optages på vhs videobånd. Ellers er forskellen i praksis minimal.

Når dit billede bliver sort hvidt er det fordi du kun får luminans signalet overført.

Dit fjensyn skal indstilles til en svhs (s-video) indgang, hvis det kan. Standarden for svhs indgang er et lille rundt stik med små ben og en bred tap. Nogle fjernsyn har kun sådan et på fronten, bag en klap.Der er også fjernsyn som kan svhs via et scart, men det er ikke så almindeligt.
Hvis dit kan det må du se i manualen hvordan du indstiller til det, og du må sikre dig at dit kabel til computeren virkelig er forbundet rigtigt til svhs.

Desværre er der mange , også sælgere af grejet , som ikke er klar over forskellen. Selv brugsanvisninger til fjersyn og andet videogrej roder godt idet.

Godkendelse af svar
Fra : oleeliassen

Dato : 04-09-07 22:06

Tak for svaret transor. jeg må hellere få det lukket.

-Ole