/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Genopladelige batterier
Fra : food_life
Vist : 2445 gange
200 point
Dato : 02-07-07 19:56

Hej

jeg bruger en del genopladelige batterier til mine blitz; men jeg er træt af at de genopladelige batterier har tabt "strømmen" når de skal bruges. Efter relativ kort periode hvor de har ligget opladet, er de næsten flade når de skal anvendes - det er vel ikke rigtigt at for at være på den sikre side skal man oplade batterierne dagen før brug? Kan I anbefale en metode og gerne nogle genopladelige batterier der holder "længere"?

mvh

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-07-07 20:02

måske er dine batterier bare trætte og trænger til at blive skiftet ud. de holder jo ikke evigt.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 02-07-07 20:07

- nogen af dem måske; men synes nu heller ikke helt nye holder særligt længe! Kører dem altid sætvis så nye og gamle ikke blandes!

mvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-07 20:11

Større kapacitet, jeg har eks. vis tre størrelser
type AA på 700, 1300 2300 mAh

Du kan "tømme" dem for strøm og genoplade
Kan hjælpe i nogle tilfælde.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-07-07 20:11

Allerførst ville det jo være rart at vide hvilken type opladelige batterier, og størrelse, du har, men jeg gætter på at nok er NIkkel-Metal-Hybrid (fork. NIMH).

NIMH opbevares bedst, næsten tomme !!!!!
De taber kapacitet ved at blive afladet helt !!!

Det er en hel videnskab, at lade/aflade batterier, så inden jeg begynder at komme med en større forklaring, hører jeg gerne fra dig, MHT type & størrelser.
Hvad med kapaciteten, når de er opladet, holder de så fint strøm til blitzen??

MVH

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 02-07-07 20:16

2500 - nimh unirosss

De holder såmænd fint hvis de lige er opladet!

mvh

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-07 20:21

Det kan også være din oplader, der er slidt op.

Jeg har selv haft det samme problem, det var godt nok ikke batterier, der blev brugt til en blitz, men batterierne "døde" meget hurtigt. Jeg skiftede opladeren. Og ja jeg køber også nye batterier, når der er gået et par år.

Tal med en fotoforretning, der kan du få vejledning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-07 20:25

Batterierne aflader også selv om de ikke bliver brugt, så hvis du har dem liggende i længere tid, før du tager dem i brug, så er der ikke så meget "strøm" på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 20:26

Der har du svaret. Uniross'erne er relativt billige celler, og de holder ikke specielt godt. GP'erne holder væsentlig bedre. Det er ikke kun fis i reklamerne, de er rent faktisk bedre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 20:28

Blev fristet en dag og købte en bunke af de billige Unirhoss'er (inden jeg fandt ud af de ikke var specielt gode). Snakkede efterfølgende med en elektronikmand der vidste lidt om emnet. Han prakkede mig nogle GP'er. Og de holder vildt meget længere. I eltandbørsten snakker vi nok faktor 4 eller 5, hvis det endda kan gøre det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-07 20:43

Hej food_life!
Er det tilladt at være med på "en lytter".Jeg har faktisk samme problem,dog med et kamera.Jeg har en ældre "hp photosmart M415",der sådan set ta`r gode billeder,når der ellers er strøm på.Den bruger alm. AA 1,2V batterier.Hp fraråder godtnok brug af genopladelige,men jeg har prøvet en masse èngangs,og de virker næsten aldrig.Nu bruger jeg genopladelige 2200 mah,NIMH.Men bare de ligger en dag eller to,bliver de kasseret af apparatet.Men der er stadig masser af strøm på dem,for jeg har kontrolleret det i en alm.lommelygte,og der kan de lyse i timevis,bagefter.Det er som om den kun kan udnytte "toppen" af strøm kapaciteten.De eneste batterier,der virker nogenlunde er nogle "Top Craft Pila NiMH",købt i Aldi.1700 mah.Og de er jo mindre end de andre.
Forstå det hvem der kan.Meget mystisk.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 20:46

GP GP GP GP GP.

Duer upåklagelig i vores "arbejdskameraer" (og i min tandbørste). Tæskegode, men en anelse dyrere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 20:48

http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

Kæresten bruger dem og i hendes kamera - og de HOLDER

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 20:49

Tror i iøvrigt det er 2500 eller 2700 mA batt.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-07-07 20:51

Uanset mærke (har GP) taber nimh ret hurtig kapaciteten hvis de bare ligger.
Man opbevarer dem bedst i laderen, de tager ikke skade af at sidde i laderen al den tid de ikke bliver brugt.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-07-07 20:53

Hvad lader du dem med?? også en uniross, af den type med et låg, og så er der plads til 4 batterier af forskellige størrelser, samt til et 9V ???

Hvis det er den, du bruger, skal 2500 NIMH, oplades i ca. 34-36 timer !!!

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 20:54

Jeg ved bare de er væsentlig bedre end UniRhoss' erne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 20:58

Bruger en lader med låg derhjemme, og den skal ikke bruge så lang tid, men jeg lader selvfølgelig også kun to af gangen. Her har jeg en UniRhoss til at knokle i kontakten og den har noget automatik i hvor den bare vedligeholder tror jeg. Kæresten har en GP lader og der kan de også bare overnatte i.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-07 20:59

Nu har jeg jo "nasset" på food_life`s tråd,så hvis du vil svare mig,med et par uddybende kommentarer,3773,laver jeg lige et nyt indlæg.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 02-07-07 21:01

Nogen erfaring?

GP Batteries præsenterer et nyt genopladeligt NIMH batteri, GP ReCyko.

Batteriet har en revolutionerende teknologi, som kombinerer de bedste egenskaber fra et alkalisk batteri og et genopladeligt batteri.

mvh

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-07 21:02

Iøvrigt bruger jeg og kollegaerne også GP'er i vores Magnalight. Vi startede der med UniRhoss, det var vist noget med et tilbud fra Solar. Men UniRhoss'erne viste sig ubrugelige, idet spændingsfaldet ret hurtigt blev synligt med ringe lysudbytte til resultat. Efter vi gik over til GP'er er undertegnede og drengene igen glade for vores genopladelige. Ellers foretrak vi alm. batterier. Til gengæld dør GP'erne sådan lige bum, når der ikke er mere power. Det kan så være en ulempe i en lommelygte.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 21:04

Har ikke prøvet dem Food Life. Det er vist snart et par år siden Thorkild fra OK lokkede mig på GP vognen så det er ikke sidste nye model vi har. Så egentlig har de sgu været temmelig holdbare dem vi har.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-07 21:14

Jeg har lige set efter.

Min oplader og batterier, de sidste jeg købte, er GP, og de skal oplades i 24 timer, men det holder de til for de fungerer i lang tid.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 21:16

LOOOOL

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-07-07 08:19

3773:
Der er nok en grund til, at Mag-light fraråder at bruge opladelige batterier i deres lygter

Et problem vedr. opladelige batterier, som mange overser, er den belastning, de udsættes for.
Generelt er kapaciteten opgivet ved en afladningstid på 5 eller 10 timer.
Det vil sige, at et batteri, der er opgivet til 2500 mAh, kan feks. aflades med 500 mA i 5 timer. Hvis man aflader hurtigere, falder kapaciteten altid.Det er her man opdager, om et batteri er "godt" til opgaven. Der findes nogle, der taber over 50 % af kapaciteten, hvis de aflades hurtigere end 5 timer, hvor andre måske kun taber 10 %.

Man skal med andre ord, kende den belastning, batterierne udsættes for, før man kan udtale sig konkret, om batteriets kvalitet. ( og hvem kender den ???? )
Til visse opgaver, klarer et billigt batteri sig lige så godt, som et dyrt batteri.

Har lige siddet og testet et batteri på 2500 mAh, som holdt hvad det lovede, ved en afladningstid på 10 timer. ved en belastning på 625 mA, faldt kapaciteten til 72% (1820 mAh)

MVH

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 22-07-07 16:29

Tak for svaret 3773.