/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
HJÆLP Chihuahua fødsel...
Fra : Laika_pigen
Vist : 3675 gange
156 point
Dato : 02-07-07 09:22

HJÆLP..

Min venindes hund er gravid, meget gravid. Den er på 61.dag nu og må VIST senest føde på 65.dag.

Hvordan kan vi se hun går i fødsel?
Kan man se når hun har/får veer?
Hvad farve har vandet når det går?

Hendes vægt før graviditet var 2000gram
Nu er hendes vægt 2865gram

Det er første gang vi begge prøver alt det her med hunde og graviditet. Har snakket med dyrelægen og søgt på nettet, men syntes ikke vi har fundet noget særligt.

Håber I Kandu'er kan hjælpe os lidt.

Venlig Hilsen Laika_Pigen med veninde.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 02-07-07 09:36

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=439/sprog=1/grp=3/menu=5/

Her på dette link, kan i få svar på spørgsmålene.

Det er totalt uforsvarligt, det i har gang i. I aner ikke en s... om hvad i har gang i.

jeg kan forstå, at det må være en meget lille tæve og med den vægt den har taget på, ender det højst sandsynligt med et kejsersnit.

En del små hunderacer er lavet så små, at de ikke kan føde normalt, jeg mener også det gælder for chihuahua, har i undersøgt det?????

Se hellere og få ringet til en dyrlæge i en fart og få en aftale med ham/hende om hvad i skal gøre.

Stakkels hund

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 02-07-07 10:32

Jeg vil også blot sige at så små hunde racer ofte får kejersnit, eller skal have dyrlæge hjælp ved fødslen.
Jeg ville med det samme få endnu en snak med dyrlægen om hvad der skal ske... Ellers kan det altså gå helt galt...

Held og lykke.

Mvh Ida.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-07-07 10:53

tag temperaturen de næste par døgn oplever i feberen stiger til ca. 38. 5 og dernæst falder til 37. 1 eller 37. 5 så er fødslen godt igang, i kan ikke se farve forskel i vandet, om den bare tisser eller vandet går, der vil være lidt mere mængde vand ind normalt, derefter vil der komme en vandblære når fødslen er gået igang, det er normalt og efter den vil der komme en hvalp, sørg for, at i kan komme i kontakt med en dyrlæge eller bedre tag til dyrlægen når tiden er inde.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 02-07-07 11:12

Jeg skulle desuden mene, at dyrlægen har fortalt om risikoen ved fødsler fra sådan en lille hund og og og jeg mener, der har været så mange dage. Hvorfor har din veninde så ikke sat sig ind i sagerne??????????

Har hun sat sig ind i fordring af den diende tæve, pleje af hvalp og mad til dem når den tid kommer????

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-07-07 13:21

d-y-r-l-æ-g-e NU!

...enig med de andre!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-07-07 13:49

Alle disse spørgsmål skulle have været på plads LANG tid før I overhovedet tænkte på hvalpe.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-07-07 14:10

HELT HELT enig med de andre kanduere:

Dyrlæge! Og det kan simpelthen ikke gå hurtigt nok!!!!
Det er ikke en vildhund eller en ulv, din veninde står med. Men et lillebitte kunstprodukt af en hund.

Jeg har også meget svært ved at forstå, at dyrlægen ikke har fortalt din veninde, at hunden sandsynligvis bør indlægges under fødslen?? ISÆR da I ingen erfaring har. OG fordi det er højsommer. I kan IKKE regne med, at der kan komme en dyrlæge farende når problemerne opstår. Man skal være lykkelig hvis bare man kan få kontakt med én over telefonen. --Jeg har prøvet at være med til en "sommerfødsel" for nogle år siden.. -Dyrlæger rejser også på ferie. Og vagtlægen har ikke altid tid til at tage på besøg.

Er hunden overhovedet blevet undersøgt under graviditeten??

Afsted til den nærmeste dyreklinik, og sørg så lige for også at holde os kanduere orienterede... Personligt er jeg temmelig bekymret for den lille hund.........

Jeg håber for jer, at det går godt, og at I finder en god dyrlæge...

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 02-07-07 14:51

Så så rolig nu i maler jo nærmest fanden på væggen. Vi har snakket med dyrelægen nu. Og han har tilmed tilset hende. Hun er helt fin og ok. Det kan gå op imod 2-3 endnu før der kommer nogle tegn men så skal det også ske. Men det med keisersnit ses tit ved småhunde.

knh15

Hun har sat sig ind i alt det andet med mad, pleje o.s.v.

Nu var det også bare lige som MIG som spurgte om nogle ting fordi jeg intet kender til det. Det er jo ikke mig som skal ha hvalpe på min hund!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 02-07-07 14:54

Det lød i den grad sådan, at i begge to var total uvidende.

Citat
Det er første gang vi begge prøver alt det her med hunde og graviditet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-07-07 15:18

hehehehe... Så kunne det være, du skulle spørge din veninde...

Men så har hun sikkert en aftale med dyrlægen om hvad hun skal gøre. Og dyrlægen har sikkert også anbefalet hende at tage temperatur hver dag den sidste uge, altså med start for et par dage siden.

Og så ved hun sikkert også, at hvalpene ligger i hver sin lille "pose" med fostervand, som der som regel går hul på i løbet af fødslen.

Det, jeg havde MEGET gavn af, da jeg "fik hvalpe" (førstegangsfødende) --det var en lille plasticflaske med en lang spids på proppen. Nærmest som en lille ketchup-flaske. Den kunne både bruges til at suge slim ud af hvalpens mund og til at give hvalpen et lille "pust" for at få den til at vågne lidt op. Og vi fik brug for aviser, så vi kunne skifte underlaget i løbet af fødslen. Og håndklæder til at nulre liv i lidt sløve hvalpe. Men moderen var en blanding i mellemstørrelse.

Når det er SÅ små hvalpe I venter, så er det måske bedre med nogle gamle viskestykker eller lignende. Og til at suge slim ud af munden skal I nærmest have en pipette eller lignende.. I skal nok gøre tingene klar. For der kan ske ting, så I står helt alene med fødslen... Men jeg håber for jer, at pigen bliver indlagt i god ro og orden..

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 02-07-07 15:25

Birgitta

Hvordan kan jeg så se når hun får veer?

Og tak for rådet ang. pipette. Det kendte hun så ikke lige til eller hvade hørt om.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 156 point
Dato : 02-07-07 15:39

Jeg ved det ikke... Jeg var usikker på, om min venindes hund VAR i fødsel..... Lige til der var en lillebitte pote, der strittede ud af numsen på hende.......

Når man ingen erfaring har, så ER det altså svært... Selv med en hund i "normal" størrelse.

Hvis I har en tynd gummislange, nærmest som gammeldags ventilgummi, men helst min. ½ m langt, så kan man også suge slim ud af munden med den..

Jeg ville ønske, at I havde nogen i nærheden -med erfaring-- at I kunne "invitere" med til fødslen...

Når en hvalp er født, så vil tæven for det meste selv æde fosterhinde og efterbyrd og navlestreng. Det skal hun endelig have lov til. For der er stoffer i de ting, som hun har brug for.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 02-07-07 15:43

Ok 1000tak. Jeg acceptere dit sidste svar.

Godkendelse af svar
Fra : Laika_pigen

Dato : 02-07-07 15:44

1000tak for dit svar.

Håber det hele kommer til at gå godt. Ellers har vi aftale med dyrelægen, og bor i meget kort afstand fra ham. Heldigvis.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-07-07 15:44

Du må ikke lukke!!
Fortæl hellere, de næste dage hvordan det går med den lille hund... PLEASE....

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 02-07-07 15:45

Jeg laver bare en ny tråd om et par dage.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 02-07-07 15:46

Og lover jeg nok skal fortælle hvordan det kommer til at gå og hvad der sker.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-07-07 15:46

suk... for sent...

Tak for accepten af mit svar..
Men jeg håber alligevel, at du vil fortælle hvordan det går...

Kommentar
Fra : Birgitta