/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ledninger i fodpaneler af træ
Fra : MartinFr
Vist : 6867 gange
20 point
Dato : 01-07-07 18:59

Hej,

jeg vil gerne have trukket mine el ledninger (mm.) så pænt som muligt.
Derfor overvejer jeg at tage fodpanelerne af og fræse en rille hvor jeg kan ligge alle kablerne i.

Men må jeg det ?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-07-07 19:07

Ja hvis der kun er tale om ledninger så er der ikke noget i vejen for det.

VH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-07 19:08

Mon ikke. Du kan få paneler af plast fra primo til formålet, så mon ikke man godt må.

Men kigger da med.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-07-07 19:19

Ja hvis laver noget så de ledninger forbliver i den rille.
Evt. kan du bruge et låg fra en klemliste til at fixere ledningerne.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-07-07 19:21

Alm. forlængerledninger må ikke skjules - så det skal være 1.5 kv

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-07-07 20:13

du må gerne skjule dine ledninger. men ikke bag en fast konstruktion. det skal være så man kan komme til dem uden at skulle pille hele huset fra hinanden. men hvis der er en fornuftig let adgang til dem, må de godt skjules.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 20 point
Dato : 02-07-07 16:49

Hej MartinFr,

Jeg må med beklagelse sige at der ikke er en eneste af ovenstående indlæg der er korrekte.

Du må gerne lægge kabler eller flexrør bag et fodpanel af træ, hvis du kan få plads til det.

Du må derimod ikke lægge løse ledninger bag et fodpanel, hverken som forlængerledninger eller 1,5 PVL eller 1,5 PVT.

Med venlig hilsen
Michael Holm-Christensen
Aut. El-instalaltør

PS. Jeg mener ikke at folk, som ikke ved bedre, skal råde andre til, hvordan de skal udføre deres el instalaltioner..........
Der er temmelig mange elbrande om året og vi har ikke brug for flere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 17:22

OK michaelholm - jeg skal prøve at huske det.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-07-07 17:29

>ec<
det var nu ikke for at skulle spille bagklog, men det er bare tit man udtaler sig uden egentlig at have viden om det man udtaler sig om.
Lidt lige som når jeg udtaler mig om mad og heste uden at vide en sk.. om det.

MVH
Michael

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-07-07 18:23

som holm skriver kabler er tilladt ledniger er ikke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 18:48

Nej nej det ved jeg godt - og det er da heller ikke godt, at råde med noget man tror i stedet for at vide.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 02-07-07 20:00

Man fræser IKKE vandret i en væg...
Du svækker jo konstruktionen betydeligt på denne måde...
Du ser aldrig en elektriker med respekt for sit arbejde, der fræser vandret i en væg...
Køb de paneler der er lavet til formålet istedet for...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 20:07

Citat
Du ser aldrig en elektriker med respekt for sit arbejde, der fræser vandret i en væg...

Men da jeg byggede om i mit hus fra 1964, var der fræset en 3 meter lang rille på hver side af en medbærende gasbeton skillerumsvæg - endda i samme højde..........

Ps. det er der ikke mere - kun lodrette rør.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 02-07-07 20:19

Det viser jo bare, at man er blevet klogere siden 64.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 20:39

Ja næsten klogere - for nu er det jo tilladt at mure kabler ind i væggen.
Det gør det svært at udskifte/ændre installationen.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 02-07-07 21:33

Ja, det skal jo være billigt, men derfor kan man jo godt have en anden mening/ løsning selv...
Rør og PVL, det ved man sgu hva`er...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 21:34

Yes - sådan.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 03-07-07 01:31

Jeg ønsker heller ikke at ligge dem ind i muren men derimod blot at fræse en rille i fodpanelerne af træ.

Godkendelse af svar
Fra : MartinFr

Dato : 03-07-07 01:32

Tak for svaret michaelholm.