/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ATA133 controller på ATA100/66 disk
Fra : harddrive
Vist : 595 gange
50 point
Dato : 26-01-03 11:31

Er det muligt at sætte to harddiske (en ATA66 5400 og en ATA100 7200) til en ATA133 controller og samtidig køre fuld hastighed på ATA100 disken?

Kan man i øvrigt installere en ny controller uden at skulle geninstallere OS?

Kommentar
Fra : gunnarzap

Dato : 26-01-03 13:25

Hvis de sidder på hver sin kanal(kabel) skulle det altså være muligt, men det er den langsomste enhed der giver overgrænsen for hastigheden, desværre. En pci-controller kan du jo bare installere uden at sætte disken på den, når så driverne er installeret, lukker du maskinen og sætter disken over på kablet fra pci-controlleren, ved opstarten burde maskinen så i bios sættes til at boote fra andre enheder/scsi, hvis ikke den gør det i forvejen(er tit standardindstilling i bios) og voila, det kører....

mvh Gunnar

Accepteret svar
Fra : NolleDK2002

Modtaget 50 point
Dato : 26-01-03 13:28

Du vil aldrig komme til at køre andet end ATA 66 på de 5400,lige meget hvad du gøre.Det siger sig selv.Og ja du kan godt installere en ATA-controller uden at du skal installere OS.Jeg ved at det er ingen problemer med at installere en nye ATA-controller på windows fra 98 og op til XP.Og du vil komme til at køre ATA100 på din 7200.Jeg ved ude fra min Promise ATA-controller fortælle den dig i opstarte i hvad den køre i for de forskellig HDD.

MVH

C.Sørensen

Godkendelse af svar
Fra : harddrive

Dato : 26-01-03 13:44

Tak alle for svar.
Min overvejelse, at den langsomste ATA66 5400 harddisk skulle gøre den hurtigere harddisk langsommere pga. controlleren er hermed forsvundet.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 26-01-03 14:21

Det svar du får er kun den halve sandhed....

Du vil ALDRIG komme til at kunne overføre med mere end 66 Mhz på bussen, imellem de 2 harddiske...

Og hver gang de skal kommunikere sammen sker det med den langsomste harddisk's hastighed.....

Og hvorfor så det ? Jov fordi selvom den på ATA 100 kan levere for fuld speed, kan den ikke aflevere med mere end ATA 66 og dermed har du flaskehalsproblemet, som det kendes....

Og ATA66 kan ikke levere hurtigere end ATA 66, dermed vil ATA 100 stå og vente på data, og du oplever også en flaskehals den vej....

Og det Nolle påstår med hastugheden i BIOS'en er rigtigt nok, men det betyder ikke at du faktisk overfører med den hastighed, som der står i BIOS....Du overfører udfra de betingelser jeg lige har beskrevet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-01-03 19:49

Zonker har delvist ret. Skal ATA 100 disken køre med fuld hasighed kan den ikke sidde på samme kabel som den ATA 66 disken sidder. Og der må heller ikke sidde nogen anden enhed på det kabel som kører langsommere end ATA 100. Men sidder de på hvert sit kabel som igen sidder på hvert sit stik på din HD controler/motherboard, så kan det lade sig gøre. Og en ekstra HD controler er forøvrigt heller ikke noget problem. Man skal blot instalere den driver som følger med, så har man mulighed for at instalere endnu flere drev i sin maskine.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : harddrive

Dato : 26-01-03 20:26

Tak igen for de mange svar. Med hensyn til bussen, (er det frontside bussen, FSB'en?), så kører den jo ikke nødvendigvis 66 mhz (kan køre 160 mhz på MB) og skulle ikke begrænse hastigheden på ATA100 harddisken? Eller Hvad?