/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kopi af egen musik cd ??
Fra : join
Vist : 689 gange
110 point
Dato : 30-06-07 12:13

Måske skulle jeg have spurgt under JURA, MUSIK etc???
Det kan jeg ikke lige finde ud af !!

Men her er spørgsmålet...

Kort og kontant:
Er det tilladt/ lovligt, at lave en kopi af sin egen musik cd skive f.eks. til brug i bilen ?? Eller er det helt forbudt at lave /brænde /eje kopier af sine CD'er ??

Håber at I kan hjælpe

På forhånd tak

Venligst
join

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-06-07 12:16

Det er tilladt, at lave en copy til eget brug, du må ikke sælge/forære dem bort.

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 30-06-07 12:16

JA det må an godt gøre, os med film osv. Bar du har originalen

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 30-06-07 12:17

Citat
Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg selv har købt?

Du må gerne kopiere en original musik-cd eller film, som du selv har købt, men du må alene bruge kopien inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus

Taget fra www.antipirat.dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-06-07 12:29

Enig med de andre, for ikke så længe siden var et spørgsmål, hvor emnet også var oppe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-06-07 12:34

Kort og godt....

Du må kopiere ALT - sålænge det er til eget brug og du selv besidder originalen....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-06-07 13:57

Kan ikke bevares mere præcist end de ovenfor nævnte svar.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-06-07 14:15

Hvis du ikke spørger om lov, så får du heller ikke et NEJ !!

Kommentar
Fra : join

Dato : 30-06-07 21:24

Nu har jeg læst på: www.antipirat.dk følgende...
Citat
Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?

Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.

Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.

Hvordan opdager jeg om 'kopispærring' på musik-cd'en er tilstede eller ej ??

Jeg ved, at visse brænde-programmer (dog ikke hvilke) brænder ret og kravl - er der nogle programmer man ikke 'må' brænde med ?? Er der programmer, der 'brænder' uden at man bliver opmærksom /gjort opmærksom på, at der var 'kopispærring' ?? Nægter brændeprogrammet bare så at gøre det ?? Står det på cd'erne, hvis der er kopispærring ??

Jeg har Nero 7 (eller er det 6?? øøøhh! ) og Ashampoo Burning Studio 6.

Hvis jeg spørger for bøvlet, så må jeg jo bare prøve mig frem !! (??)

severino>>> Du har så ret, men for-klogskab er nogle gange billigere end bagklogskab..

Foreløbig tak for alle svar.

Venligst
join

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-06-07 21:42

Hvis brænderen ikke vil brænde dit musik, er det enten en fejl i brændersoftwaren eller kopibeskyttelse, hvis du bruger Ashampoo er det sikkert det sidste, så mit forslag: Prøv om du kan brænde en CD
Og du til hver en tid brænde en sikkerheds kopi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-06-07 21:43

Der skal lige sættes et "må" ind, du finder sikkert hullet hvor det mangler

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-06-07 22:01

Citat
Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.

Som o.v.n. så rigtigt skriver - Den holder IKKE.....

Der er INGEN der forbyder dig at lave en kopi af materiale du EJER i forvejen.....

Det er primært sony der er problemer med i den retning.....

Er det kopisikret materiale du skal lave kopi af bruger du any.dvd http://www.slysoft.com/da/anydvd.html

Den kører bare i baggrunden når den er startet og fjerner kopisikring på 99% af det der er kopisikret...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-06-07 22:03

I princippet er det underordnet hvilket brænderprogram du bruger.....

Bare det kan "copy"

Kommentar
Fra : join

Dato : 10-07-07 07:30

>>tak for mange gode svar

men jeg ville godt vide,
hvilken lovgivning læner det sig op ad ??

f.eks. navn; link
så jeg kan læse lidt på retsinformation...
http://www.retsinfo.dk/

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 10-07-07 07:43
Kommentar
Fra : join

Dato : 10-07-07 07:59

tak pallebhansen

---her var den jo----

lov om OPHAVSRET...
http://www.infokiosk.dk/sw42700.asp

OG selveste lovteksten... på retsinformation....
http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/A20060076329

Godkendelse af svar
Fra : join

Dato : 10-07-07 07:59

Tak for svaret pallebhansen.