/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Dobbelt dampspær ?
Fra : husar
Vist : 1999 gange
100 point
Dato : 29-06-07 19:08

Hej.

Hvis man har brunt papir med en sølv side ( måske alu kraft ) -> gips -> plastik -> listeloft på sine lofter er det så ikke dobbelt dampspær ?

Kan der ske noget ved at gips pladen er pakket ind mellem 2 lag da gips ikke kan rådne ?

vi er nogen der har snakket / diskuteret om det men ingen ved det med sikkerhed, kan i hjælpe.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 29-06-07 20:01

det kan der godt ske noget ved. der vil altid være fugt i luften, og det kan optages i gipsen så det bliver blødt. der kan så dannes svamp som kan brede sig til resten af huset, da en dampspærre ikke er 100% tæt. der er hul der hvor skruer og søm går igennem, så det spreder sig langsomt men sikkert.
rent faktisk er det ikke nødvendigt at have dampspærre i konstruktionen hvis man har gips som afsluttende lag. men det skader heller ikke at den er der.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-07 20:10

Kan ikke anbefales da gips vil suge fugt til sig og gå i opløsning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-07 20:15

Det bedste er isolering så tyk at varm og kold luft ikke mødes.
Dermed kan dampspærre sløjfes, og risiko for vandpytter i denne.
Hvilket er set.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 30-06-07 22:51

Lige omvendt Teil. Det bedste er så tynd isolering at dugpunktet ikke nås på vejen ud.

I det konkrete tilfælde, vil jeg mene at problemet er til at overskue: En gipsplade isolerer ikke spor, så hvor meget kondens kan der nå at dannes imellem de to dampspærrer? De er begge gennemhullede fra listeloftets søm.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-07-07 08:41

Dugpunktet er afgørende ja.
Men hvis det punkt ikke skal nås på vejen ud kræver
det ret stor lufthastighed, d.v.s. intet loft og tag.
Men så kommer næste problem, et andet dugpunkt
regn og tåge.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-07-07 08:55

Varmeregningen bliver ret fed med forslaget
om tynd isolering.

Kommentar
Fra : husar

Dato : 01-07-07 15:07

Tak for jeres svar...

Hvis man har dette problem hvad er så løsningen ? skal hele loftet pilles ned eller skal man bare lade det være og vil en ejerskifte forsikring dække det ?

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 01-07-07 15:51

Anmeld det til ejerskifteforsikringen, med skitser og fotodokumentation. Hvis du er heldig laver de det, hvis ikke hænger de vel på den, hvis det giver problemer.

Godkendelse af svar
Fra : husar

Dato : 23-07-07 22:59

Tak for svaret trimare46.