/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæk - Fabrikationsår
Fra : bigfool
Vist : 2485 gange
100 point
Dato : 28-06-07 18:16

Hvordan kan man se på et dæk - i dette tilfælde til en Camp-let - hvor gammelt dækket er/fabrikationsåret?

Jeg spørger ifm. evt. syn af påhængsvognen til godkendelse af kørsel med 100 km/t i Tyskland, hvor dækket højst må være 6 år gammelt og selvfølgelig godkendt til hastigheden.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-06-07 18:39

Er du sikker på det må så gammelt?
Jeg mener noget med 1 eller 2 år. Et dæk der er 6 år gammelt skal man da ikke køre med. det er jo næsten ulovligt.

hawaii7

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 28-06-07 18:51

Skriv alle de data, som der findes på dit dæk og tag hen til et dækcenter, og få dem til at
fortælle dig alt om det pågældende dæk. De har både år, fabrikationtionsdato m v

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 28-06-07 18:52

Er ikke helt sikker, men det mener jeg....

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 28-06-07 18:55

@ibea

Jo, men det bør vel ikke være rimeligt - Man må da selv - på én eller anden måde - kunne se/aflæse alderen, uden at skulle henvende sig til de "større autoriteter"...

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 100 point
Dato : 28-06-07 21:04

Der er et lille ovalt felt der er glat på siden af dækket. Der står eks. 2201 eller 229 med en lille trekant efter. Det første betyder ugen 22 i år 01 Det andet betyder uge 22 i 99.
Hvis mærkningen er uden trekant så er dækket fra 2000 og frem.
Se helt i bunde af dette link http://www.tenere.dk/Artikler/daek/daekguide.htm

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 29-06-07 06:18

Tak for svaret geu - Perfekt