/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken maling til asbesttag.
Fra : e.c
Vist : 4292 gange
200 point
Dato : 27-06-07 14:23

Jeg har et gammelt asbesttag fra 1964.
Jeg har skrabet al mos af og sprøjtet algerens på. Og så skrubbet /skyllet det rent.
Altså ren muskelkraft og spulevand fra en vandslange.
(i flg. reglerne for tagrensning)
Taget er også blevet flot og hvidt med få pletter på.

Nu kommer så mit problem.
Via http://eternit.baseshop.dk/?pageID=99&lang=da&template=/templates/DE_print.aspx
Kan jeg se at Dansk Eternit kun omtaler tagpladerne B6 og B7 og ringer derfor til en tekniker på Dansk Eternit, for at forhøre mig om de gamle B5 tagplader med asbest i.
...............det kan ikke lade sig gøre, og vi anbefaler det slet ikke ( En Hr. Stig Larsen)
På mit spørgsmål om hvorfor adskillige tagfirmaer rensede og malede disse tage - svarede SL at det var deres ansvar at gøre det.
Nu er spørgsmålet så hvilken grunder/maling skal man bruge til at male gamle asbesttagplder.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 27-06-07 18:40

Kender ikke ret meget til det, men måske det her kan hjælp dig.

http://maling.morsmaling.dk/maling/003555/000001/014477.asp

http://shop.morsmaling.dk/group.asp?group=5&sub=5

Håber det er noget du kan bruge.

VH. Laika_pigen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-07 18:47

(i flg. reglerne for tagrensning)

Har du certifikat til at gøre dette? det skal man nemlig have. Maling øhhhhh sort til udendørs brug eller hvidt

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 27-06-07 18:49

Hvad snakker du om og hvem taler du til dr_dem??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 18:53

Jo tak - men Mors-maling skriver ikke om malingen er diffusionåben som den bør være.
Ellers mange tak.
Jeg venter lige og ser om der andre bud/råd.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-07 18:54

Fjernelse og rengøring af asbest skal man have certifikat til at fjerne dette. Men det ved du måske alt om ????

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-07 18:57

e.c undskyl men har du asbest certifikat jeg har fået det for 15 år siden

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 19:00

dr_dem - iflg. reglerne skal der ikke søges om alm. rengøring af asbesttage.
Alm. rengøring er knofedt og spulevand fra slange.

Ingen metalskrabere (jeg har lavet en træskraber med plaskant fra en kabelliste)
Ingen højtryksrenser (med en alm. vandslange bliver taget næsten rent)

Jeg har ikke løsnet nogen fibre ved denne rengøring.
Jeg hælder i øvrigt vandet fra tagnedløb gennem et stoffilter.

Så........................................ja i flg. reglerne.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 27-06-07 19:06

Den rigtigte tagmaling og facademaling ER altid diffusionsåben!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-07 19:07

I mine bøger står der blød vand stråle og blød børste men:

Citat
Jeg har skrabet al mos af og sprøjtet algerens på. Og så skrubbet /skyllet det rent.

men sig til en uge før så vil jeg godt sende en krands

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 27-06-07 19:09

Måske denne her side så kan hjælpe dig?

http://maling.malersiden.dk/maling/003224/000001/014003.asp

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-07 19:12

Og e.c hvor har du så gjort af det du skyllede ned fra taget ???? Det skal jo samles op som ikke god affald og deponeres det rigtige sted.

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 19:16

Tak det er betænktsomt.
I gamle dage skar vi asbestplader med en vinkelsliber og til tider havde vi maske på.
Ved rep af de gamle rørinstallationer, sad der asbest i bøjningerne...............puh hvor vi hostede.

Kig bla.a. på mit link øverst oppe.
Der står lidt om rengøring, andre steder på nettet står der mere udførlige anvisninger og regler.
Dem har jeg fulgt.................

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 19:18

god affald og deponeres....................................asbestbeholderen på genbrugspladsen.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-07 19:32

http://www.at.dk/sw5546.asp

Tag

Renovering af asbesttage

Afrensning af asbesttage skal foretages nænsomt for at undgå frigørelse af asbestfibre fra taget. Det er forbudt at foreskrive højtryksspuling med fri stråle til afrensning af tagbeklædning, der indeholder asbest.

Afrensningen kan foretages med vand ved almindeligt tryk og en blød børste, eller ved at benytte en anden metode, hvor afrensningen kan foretages uden støvafgivelse, og hvor spildevandet bliver opsamlet og filtreret.

Affald der indeholder asbest: Se fjernelse af asbest under afsnittet om nedrivning.

Læs også:
Bekendtgørelse nr. 1502 af 21. december 2004 om asbest.
At-vejledning C.2.2 om asbest, juli 2005.

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 19:37

Fint så er vi enige.

Tilbage til spørgsmålet om den rigtige grunding / maling.

Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 200 point
Dato : 27-06-07 19:38
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-07 19:41

Sådan som du skriver og snakker er du af gammel dato så en god gang tjærer ville måske være godt

dr.dem

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 19:43

Yes - det er noget jeg kan bruge.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-07 19:46

Det var godt

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 27-06-07 19:47

Det var godt. Skulle der evt være andet fra malerfaget jeg måske kunne hjælpe med så bare skriv.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 19:56

Jo da - vel er jeg gammel. (det bliver du også )
Der var for en del år siden en masse mennesker som så stort på alle os som arbejdede med og i nærheden af asbest.
Nu er der en masse mennesker som ikke aner hvad ben de skal stå på med hensyn til asbest.
Dog ser jeg de fine og godkendte firmaer højtrykssprøjte ud over det hele med 400 Bar på dyssen.
Jo jo - fint skal det være.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-06-07 19:58

Citat
Dog ser jeg de fine og godkendte firmaer højtrykssprøjte ud over det hele med 400 Bar på dyssen.
Jo jo - fint skal det være.

Det er nok Polakker

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 20:50

Danske firmaer og Danske folk. Ja - men det er jo ikke alle der sprøjter ud til siderne og de gjorde det også kun der hvor det var vanskeligt.