/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pasning af stedmoderblomster
Fra : Ysseven
Vist : 9548 gange
100 point
Dato : 27-06-07 08:49

Hej alle!

Jeg synes at jeg har meget svært ved at finde informationer på nettet om pasning og pleje af stedmoderblomster...

I foråret købte jeg 30 planter i forskellige farver (og vist nok 2 slags) til altankasser og krukker til en 3. sals sydvendt terrasse. Og jeg var himmelhenrykt for en kort tid.

Men det gik hurtigt den forkerte vej - og idag er allerfleste døden nær: De har gule blade og er uden blomster. De fik vand i de perioder, hvor der var tørt, og de har ikke fået gødning.

Jeg fik på planteskolen at vide, hvor mange der skulle til en kasse - selvom jeg synes, at de står lid tæt. Og jeg troede, at de ville holde sommeren over.

Nogen erfaringer? Jeg vil gerne forsøge at genoplive resterne, for de er så skønne, når de på deres bedste!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-06-07 09:23

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=3&id=4465

jeg synes de faktisk passer sig selv rimelig godt - men for meget vand kan gøre skade .

http://www.google.dk/search?hl=da&q=stedmoderblomst+pasning&meta=cr%3DcountryDK lidt at kigge igennem

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-06-07 09:30

Der har jeg faktisk været - mere end én gang! Det er min indledende sætning i spørgsmålet...
Jeg spørger jo ikke her som det første sted, uden at have prøvet at finde svarene selv først, vel...!?

Men der må være mere viden og/eller erfaringer. Og dem venter jeg spændt på at læse!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-06-07 09:38

ok jeg holder bøtte - blot med den lille bemærkning at netop pga for meget vand (igen) - regnvejrer for eks - kan de midlertidigt se ud som om de er helt kaput men blomstre op igen hvis man er heldig

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-07 10:15

Prøv at klip dem ned i en højde af ca. 5-7 cm - ja, blomsterne klipper du jo nok af, - men hvis ikke rødderne er halvdøde, - så kommer de de hurtigt til at blomstre med nye blomster.
Undersøg om der er små snegle i jorden de er plantet i, - sneglene æder de fugtige roddele.

(Der er iøvrigt noget jeg altid undersøger grundigt, - når jeg køber udplantningsplanter, - om der er snegle i potterne, - jeg har været ude for det, - og er der æg, varerer det ikke længe før planterne går døden i møde.)

Sørg for at vande stedmoder moderat, - ikke ovenpå blomsterne, - men ned ved jorden, - jorden skal være godt fugtig, - men ikke svømme, - og ½-1 dags udtørring imellem vandingerne foretrækker jeg, afhængigt om solen brænder hårdt på dem. Til gengæld har jeg ofte problemet med at de bliver langstilkede og ranglede, - men så klipper jeg dem, - og de kommer så med nye blomster.

Ammits

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-07 10:42

Stedmoderblomster er nogen af dem der hurtigt ser kedelige ud i år.

Jeg har en teori om, at det tidlige gode vejr og så det at blomsterne blev plantet ud tidligere i år, har gjort at stedmoderblomsterne er vokset så hurtigt, at de snart er ved at have "vokset sig ihjel"

Men ellers m.h.t. pasning:

Stedmoderblomster kan absolut ikke tåle at tørre ud...men heller ikke at stå og soppe.
De trives bedst hvor solen ikke brænder direkte på dem (altså halvskygge)
Og man skal hele tiden fjerne de visne/afblomstrerede blomster.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-07 11:56

Mine stedmoder står så fint som aldrig før: De stå nu også direkte i haven - ikke i potter og kasser. Det får mig til at tænke på, er der ordentlig dræn i de altankasser? Hvis ikke det overskydende vand kan komme væk så går det galt! Stedmoder kan ikke li en kalkrig jord, det er nok ikke det der er problemet, hvis der er idt spagnun i jorden, så skulle det være i orden.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 27-06-07 16:14

Jeg betragter stedmoder som forårsblomster og udskifter dem med sommerblomster når de er færdige. Men de kommer igen hvis de bliver klippet ned men det gider jeg ikke at vente på. Jeg udskifter også sommerblometerne med crysantemum og lyng om efteråret og igen med stedsegrønt til jul. Bortset fra det så går det ikke uden gødning. God arbejdslyst. Mvh. Annette

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 22-07-07 08:23

Tak for svaret Ammitz. Det genskabte min tro på at forsøge...

Så nu har jeg klippet ned og plantet dem om, som ikke er rådnet væk. Og den første er begyndt at ligne en ægte "frisk" blomst. Og de andre ser ud til at ville komme efter - hvis ikke regnen idag drukner dem igen!