/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Måling af antennesignal.
Fra : Kanduikke
Vist : 5143 gange
100 point
Dato : 24-06-07 17:53

Kan man selv måle hvormeget antennesignal der kommer ud af væggen, og hvor meget skal det min. være.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 18:27

Ja da....

Bare du har udstyret....

http://www.elma.dk/pdf/feltstyrkemaalere.pdf

Kommentar
Fra : Kanduikke

Dato : 24-06-07 18:38

Det var ikke helt lige det jeg havde tænkt mig , det var nærmere noget med et multimeter eller lign. jeg ville ikke strart som antennemontør

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 18:44

Tja....

Så har du ikke de store muligheder...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 18:44

Udover at kigge på billedet

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-06-07 19:26

svaret må være nej : det kraver special måleudstyr så skal det helst ikke ligge under 60db og over 72 db det skal ligge i mellem ca det område

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-06-07 19:44

Som amatør kan du bruge en radio, eller et fjernsyn, afhængig af hvad slags antennestik det er.
Så kan du vurdere styrken af de forskellige frekvenser rent subjektivt. Enkelte gode apparater har dog en viser for signalstyrken.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-06-07 08:17

Du kan godt bruge dit multimeter, hvis det kan måle mikrovolt eller milivolt.
Du skal købe eller lave en HF (højfrekvensprobe) til dit multimeter. Jeg vil tror en sådan kan købes ellers kan du lave den af en diode, modstand og en kondensator. Her selv lave en før i tiden da jeg var aktiv radioamatør og skulle justerer noget til max. Du kan så låne en felstyrkemåler hos et radioværksted og sammenligne med dit multimeter. På den måde hved du hvor mange milivolt der skal være for at få et ordentlig billed.

Med venlig hilsen
hawaii7