/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløs forb. til ny bærbar
Fra : S_pookie
Vist : 925 gange
449 point
Dato : 24-06-07 12:05

Kæreste Kandu-folk,

For ikke så længe siden hjalp I mig med at finde en ny laptop, som jeg er super glad for! MEN der er en slange i paradis: jeg kan ikke komme på det trådløse netværk! Jeg vender mig derfor - som altid - i min nød til jer.

Problemet og yderligere oplysninger (undskyld det uprof. lingo):
- Trådløs router (af mærket Zyxel) er tilsluttet min sambos bærbare.
- Når jeg er tilsluttet routeren via lan, kan jeg fint komme på nettet.
- Jeg kan sagtens "se" det trådløse netværk fra min computer, og jeg kan oprette forbindelse til det ved at skrive koden.
- Der er 100% dækning (jeg sidder lige ved siden af .
- MEN, når jeg åbner explorer, ja så sker der ingenting: der er ikke forbindelse.
- Netkortet er et Broadcom 802.11g.
- Jeg har prøvet at opdatere netkortets drivere uden succes.
- Jeg kan godt "komme ind på routeren" ved at skrive adressen i min browser.
- Jeg har Vista, hvis det kan have noget med det at gøre.

Hvis I skal bruge yderligere oplysninger for at kunne hjælpe mig, skal I bare bede om dem, og så skal jeg gøre mit allerbedste for at give jer dem. Jeg vil være utrolig taknemmelig, hvis nogen kan hjælpe mig med at løse mit problem, for en bærbar uden trådløst netværk er bare ikke toppen - især ikke, når den er helt ny. Håber ikke, jeg skal ind og aflevere den i butikken!

Anyway: enhver hjælp er velkommen og belønnes med virtuelle knus og naturligvis alle de point, jeg har samlet sammen.

De kærligste, men også lidt frustrerede hilsner,
Signe .

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 24-06-07 13:04

Du skal også tænde for trådløs på computeren. Den hedder noget med wireless. Nogen gange er det en knap der skal trykkes på. Andre gange kan man trykke på Fn tasten + et ikon med en antenne på oppe øverst ved funktionstasterne. Prøv det. Læs også i manualen hvordan du tænder på wireless på pc'en

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-06-07 13:26

Når du kan "se" det trådløse og du kan tilslutte til det med dkoden, lyder det meget underligt, at du ikke også kan komme videre "ud i verden".

Kommentar
Fra : S_pookie

Dato : 24-06-07 13:32

Selvfølgelig er det trådløse netkort slået til - jeg er ikke helt idiot . Og ja - det er netop meget, meget underligt! Håber meget, der er nogen, der kan hjælpe ...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-06-07 14:11

for lige og være sikker på du er online med wireless
så check om du kan lave nogle ping
>>start >>kør >>cmd >>ok

f.eks
ping kandu.dk (tryk enter)
får du svar eller time out ??

hvis du får time out eller anden fejl har du ikke hul igennem

hvis du får svar så åbn internet explorer >>funktioner >>internet indstillinger >>
forbindelser >>lan indstillinger >> fjern alle hak der evt. er der og klik dig ok hele vejen tilbage

Kommentar
Fra : S_pookie

Dato : 24-06-07 14:34

Når jeg er tilsluttet lan kan jeg "pinge" alt hvad jeg vil . Når jeg prøver at komme på det trådløse, duer det ikke - kan ikke finde værten ip, siger den.
Prøver jeg at pinge routeren 192.16.1.1. siger den "modtagervært ikke tilgængelig".
Men da jeg prøvede at skifte til trådløst denne gang kunne jeg heller ikke logge på. Den sagde, at den ikke kunne logge på, fordi den ikke fik svar fra netværket og at forbindelsen muligvis var for svag, på trods af at der står, at der er 100 % dækning...hmm...

HJÆLP !

KH,
Signe.

Kommentar
Fra : S_pookie

Dato : 24-06-07 14:35

Jeg mente 192.168.1.1.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-06-07 14:47

lyder som om det er forkert nøgle du har tastet, eller du har sat begrænsnig i Routeren
(max. antal forbindelser mv.)

går udfra du har tastet forkert her >> 192.16.1.1. <<
og du prøver at ping 192.168.1.1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-06-07 16:01

Har du krypteret forbindelsen ? Prøv med kabel at gå ind i routeren og deaktiver kryptering, bare indtil du får hul igennem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-06-07 16:17

Af en eller anden mystisk grund, har jeg alle data fra Zyxels ftp server (eller er det genveje ?) under Netværkssteder, fortæl lige hvilken Zyxel i har, så jeg kan læse lidt om den
Jeg har et familie medlem boede i øjeblikket, der var ingen problemer med at få hans bærbare på mit WEB krypterede trådløse net vi klikkede på netværks ikonen ved uret, og klikkede Vis alle tilgængelige netværk, klikkede på mit netværk og klikkede Angiv nøgle, skrev nøglen og klikkede OK, så var han på

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 24-06-07 16:33

Jeg havde lidt samme problem med min bærbar, jeg havde fin forbindelse og sådan, men den var begrænset= Jeg slet ikke kunne bruge den.

Prøv at slå krypteringen fra og se om det er det der blokere, det var det ved mig...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-06-07 17:06

Holder Kandu pause et par timer, jeg håber du får løst problemet inden jeg ser indenfor igen

Kommentar
Fra : S_pookie

Dato : 24-06-07 17:45

Jeg har nu tjekket, at der ikke er nogen kryptering på overhovedet. Eneste sikkerhed er kodeord. Jeg gjorde ligesom o.v.n.'s gæst: fandt netværket og loggede på med kodeord, men der sker altså ingenting, ligesom for Millister...det er meget mærkeligt!

Det er i øvrigt: ZyXEL Prestige 2602HW-61C version 1,0 .

Igen: tak for hjælpen til alle !!

Og god pause til o.v.n!

Kærlige hilsner,
Signe.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-06-07 19:37

Du skal slå dit Mac filter fra og deaktivere kryptering i routeren
Routeren skal også lige have et synligt navn i SSID
Start så med at søge forbindelsen, og tilslut.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-06-07 19:39

Det som her bliver foreslået, er noget som du måske allerede har checket, det ville være nemmere hvis det var mig som stod med problemet, har du set efter om computeren er sat til, automatisk at tildele en IP adresse, Kontrolpanel - Netværks forbindelser - højre klik på dit trådløse netkort og vælg Egenskaber - under Generelt markerer du linjen Internet protokol TCP/IP og klikker på Egenskaber, der skal være prik i Hent automatisk en IP adresse, ellers sæt prik der og klik OK.
Var det ikke problemet ? Næste forslag er at fjerne driveren til dit trådløse kort, har du en CD som fulgte med netkortet ? Er der driver til netkortet i Recovery drevet på din computer ? Ellers hent en på producentens hjemmeside, find CDen og hav den klar eller gem den fundne/hentede driver et sted hvor du kan finde den igen, gå til Enhedshåntering marker dit trådløse kort er der et lille + tegn, så klik på den først og derefter højreklik på netværks kortet, gå ned og vælg Fjern, luk alle vinduer og genstart computeren, den vil automatisk starte guiden Nyt hardware fundet (dit trådløse kort) følg den og sæt CDen i når du bliver bedt om det, eller sæt prik i Jeg vil selv bestemme hvilken placering og find den gemte driver.
Virker det heller ikke ? Så og kom bagefter igen ind med indlæg her

Accepteret svar
Fra : Millister

Modtaget 224 point
Dato : 24-06-07 20:15

Jeg genstartede routeren så krypteringen helt forsvandt... altså at man heller ikke skulle taste kodeord ind eller noget.. så den var som da man fik den.

Det gir' godt nok lidt arbejde med at gøre det hele igen, men det kan være du bliver nødt til det

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 24-06-07 20:29

Hvad med firewall´en

Kommentar
Fra : S_pookie

Dato : 24-06-07 21:09

Så vidt jeg kan se er alle indstillinger ok. Det eneste, jeg ikke har prøvet endnu er at af- og geninstallere driveren. Jeg vil lige prøve at se, om netkortet virker, når jeg tager computeren med på uni og logger på deres netværk. Hvis ikke, så ved jeg jo, at det er hos mig, problemet er.

Jeg kan desværre ikke reset'e routeren helt, for det er ikke min router, men min sambos. Hun fik sin kæreste - nu ekskæreste - til at sætte det hele op, og hun er frygtelig bange for, at jeg laver rav i den. Er helt oppe at køre over sikkerheden . Men hvis problemet er på netværket her, må jeg jo se, om jeg ikke kan overtale hende....

Som sagt: jeg tjekker lige om netværket virker andre steder (det bliver først tirsdag) og vender jeg tilbage med en melding. Jeg ved ikke, hvorfor jeg altid er så pokkers uheldig med netværk?!

Tak for alle de gode forslag! Jeg er virkelig taknemmelig for jeres hjælp, alle sammen .

Knus og forsat god aften,
Signe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-06-07 21:28

Da jeg købte min D-Link router, var der en CD med opsætning, jeg kørte den på begge mine computere, det var, som nævnt, ikke nødvendig med den sidst tilsluttede, har samboen en sådan CD ? Hvis ja så forsøg at køre den på din computer, måske kan det være i routeren at noget skal ændres, hvis det er, så tager vi det trin for trin, ikke noget at være urolig for, men forsøg nu det andet netværk du omtaler, vi venter og ser resultatet
Citat
Jeg har nu tjekket, at der ikke er nogen kryptering på overhovedet.

Citat
til at sætte det hele op, og hun er frygtelig bange for, at jeg laver rav i den. Er helt oppe at køre over sikkerheden
de 2 citater plukket ud af dine indlæg, hænger ikke sammen, oppe at køre over sikkerheden og ingen kryptering, bor i meget meget langt ude på landet ellers bør netværket være krypteret og med kode ord, så hackere ikke kan ændre indstillinger i routeren

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-06-07 23:15

Hvis der bruges MAC filter på routeren, så husk på at LAN porten har en MAC adresse og WLAN har en anden. Det kunne være her at hunden ligger begravet!

Kommentar
Fra : S_pookie

Dato : 27-06-07 17:02

Kære alle sammen,

Hurra! Det var IKKE computerens netkort, der var noget galt med! Jeg fik lov at nustille routeren og opsætte den selv igen med kryptering og sikkerhed i top, men nu kan jeg også komme på. Jeg er et styk glad laptop-bruger . Det eneste problemer er så, hvem jeg skal give pointene til? Det burde vel næsten være Millister, for Ms svar kommer tættest på det, der endte med at blive løsningen. Men o.v.n. gjorde også en stor indsats. Hmm... jeg deler point ud i morgen. Så kan I nå at melde jer, hvis I har en mening om fordelingen .

TAK til jer alle sammen under alle omstændiger! I har reddet mig fra IT-vanviddets rand endnu en gang!

Kærlige hilsner,
Signe.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-06-07 18:18

HURRA for dig!

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 27-06-07 19:05

Der er altid problemer med trådløs internet.. men det er jo så smart at man alligevel ikke kan undvære det

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-06-07 19:42

Rigtig Millister!
Men sådan er der jo så mange kunstige skabte behov'r!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-06-07 01:42

Citat
I har reddet mig fra IT-vanviddets rand
så er Kandu da godt for noget tillykke med den trådløse forbindelse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-06-07 02:01

Nu har i vel sat password på routeren ? http://www.kandu.dk/Tip15608.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-06-07 02:04

Hvad point angår, så er svaret lige her http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=106131#1185827

Kommentar
Fra : S_pookie

Dato : 28-06-07 09:54

Okay, så har jeg tænkt over det, og eftersom den gode o.v.n har så rigeligt med point og har besvaret masser af spørgsmål, synes jeg det er mest fair at give pointene til Millister. Der gør de mest nytte, tror jeg, og for en filosof som mig er det en vigtig overvejelse .

Så derfor: tillykke til Millister! Og TAK igen til jer alle! Jeg har sagt det før, men dem der siger, at verden er af lave har tydeligvis aldrig besøgt kandu.dk! Det er her alle de menneskekærlige, hjælpsomme og ordenlige mennesker gemmer sig!

Så tak for IT-hjælp, men mest tak for håb og fornyet tiltro til det gode i mennesket!

Kærlige hilsener til jer alle,
Signe.

Godkendelse af svar
Fra : S_pookie

Dato : 28-06-07 09:56

Tak for svaret Millister. Man kan ikke påstå, at det var en god løsning, men dog en løsning . Tusind tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 28-06-07 12:31

Hehe... tak

Med trådløs er der kun en vej frem.. den besværlige