/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Dåsemad
Fra : NuZer001
Vist : 1019 gange
20 point
Dato : 22-06-07 17:08

Hej

Jeg har 2 main Coon katte på henholdsvis et ½ og 2 år.
Til daglig får de Royal Canin Fler forskellige slags blandet.
Men jeg kunne godt tænke mig at suplere med lidt dåse mad en gang i mellem med når jeg går ud i forretningerne og kikker på hvilke ingrediencer der er i står der (4% kød/Fisk) men det er jo intet hvad er de sidste 96% så benrester?
Er der nogen der kender nogle produkter hvor der er mere i, og hvor køber i det.

Med venlig hilsen

Susanne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-07 17:17

Jeg kender ikke de forskellige produkter, men hvorfor tror du ikke at de er ligeså gode/dårlige som det du bruger nu ? Mine katte foretrækker dåsemad fremfor tørfoder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-07 17:19

Hej NuZer001 og velkommen på Kandu, hæng på, der kommer sikkert bedre besvarelser end mit ovenstående

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 22-06-07 17:20

De kan lig det hele men du syntes jo heller ikke om hver dag til hvert måltid at få Leverposdej.
og det syntes mine katte heller ikke om men de tilsætningstoffer er ikke sunde for nogen hverken mennesker eller dyr

Kommentar
Fra : mumle01

Dato : 22-06-07 17:23

Hej
Det kan være alt lige fra ,huder og skind, hove og horn, svinebørster og fjer fra dyr osv.
MEN DU VED DA DER ER 4% KYLLING I ) og nok også en masse vand .
Der kommer en masse ud af den anden ende ved brug af dåsemad.
Men vi køber det nok alle alligevel, men jeg vil nu mene tørfoder er bedre, og så en skål frisk vand.

Hilsen mumle01

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-07 17:29

Nej jeg kan lide afveksling og det kan katte også, køb du kun nogle forskellige dåser, indholdet er hverken værre eller bedre end indholdet i tørfoder, mine får tørfoder til daglig og dåsemad hvis der skal kræses ekstra, det vil sige, at lige for tiden er det omvendt, har 3 killinger og de er simpelhen for små til at få tørkost til hovedret

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-07 17:29

En smule kød, kød- og benmel......og en masse vand og nogen tilsætningsstoffer består dåsemad af.

Og jeg tror ikke umiddelbart der er den store forskel på kvalitet......kun på prisen.

Kattene har i hvert fald ikke godt af, fortrinsvis at spise dåsefoder.......de får dårlige tænder, tandsten og dårligt tandkød, fordi der ikke er behov for at tygge ordentligt.

Men på den anden side er for meget tørfoder heller ikke godt, da det hos en del katte ender med dannelser af krystaller og sten i blære og nyrer, hvilket er meget smertefuldt for katten.

En anbefaling er ca ½ tørfoder og halvt "vådfoder", altså dåsemad...men endnu bedre noget man selv laver....fisk, kylling, kød.....og det er slet ikke væsentligt dyrere, fordi "rene" varer mætter bedre, da det ikke indeholder nær så meget vand og tomt indhold som dåsefoder....og katten får brugt tænder og tyggemuskler på en naturlig måde.

mvh dova

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 22-06-07 17:33

tusin tak for svaret dova
det var også min tanke inden jeg skrev men skulle nok konfronteres med den.
Har du en opskrift på hjemmelavet vådmad

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 19:00

Alle former for '' dåse-kattemad'' indeholder
stort set det samme, og er hverken mere eller
mindre sundt/ usundt for katten.

Find et produkt som din/ e katte kan lide,
kræver sikkert MANGE forsøg.
Da katte er særdeles kræsen.

Min kat får/ vil IKKE have andet end Whiska´s
tørpiller, og til tider en af disse såkaldte 10 pack's fra KitteKat's
Men det er IKKE meget, hun æder af det.

Er det udekatte, så kan der være forskel på
energi-behovet, eller ??? spiser de UDE.

Ellers tror jeg !! at du bare skal give dem,
hvad DE kan lide, pris og kvalitet hænger IKKE altid sammen.

Og giv dem en GODBID__engang imellem.
F.eks en dåse tun /// i vand.
Men pas PÅ, de BLIVER AFHÆNGIGE,
så hvis der pludseligt, bliver åbnet en
dåse, kan det være dine katte tror, der er MAD...
Og indvadere dit køkken...

Men håber du finder noget, DE kan lide.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 19:02

Citat
er de sidste 96% så benrester?

Som regel ''bare'' væske...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 19:05

Citat
Kattene har i hvert fald ikke godt af, fortrinsvis at spise dåsefoder.......de får dårlige tænder, tandsten og dårligt tandkød, fordi der ikke er behov for at tygge ordentligt.

Men på den anden side er for meget tørfoder heller ikke godt, da det hos en del katte ender med dannelser af krystaller og sten i blære og nyrer, hvilket er meget smertefuldt for katten.

En anbefaling er ca ½ tørfoder og halvt "vådfoder", altså dåsemad...men endnu bedre noget man selv laver....fisk, kylling, kød.....og det er slet ikke væsentligt dyrere, fordi "rene" varer mætter bedre, da det ikke indeholder nær så meget vand og tomt indhold som dåsefoder....og katten får brugt tænder og tyggemuskler på en naturlig måde.

KAN KUN GIVE DIG RET.
Gælder BTW også mennesker___

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 19:32

Og HUSK__ altid frisk vand.
Min kat, får forresten også Whiska´s kattemælk,
hvilket den går til med største glæde.
Men det er altså ren luksus.

Men du kan købe Laktose-fri mælk i flere super-markeder,
ligesågodt, hvis DE skal have mælk.
Men min kat har vænnet sig til smagen af ÆGTE,
så alle forsøg på at ? afvænne den, har slået fejl...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 19:38
Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 22-06-07 19:41

En dåse kattemad indeholder - udover 4% kød - vitaminer, mineraler, benmel og indvolde. Ifølge min dyrlæge er der ikke den store forskel i sammensætningen som er perfekt velegnet til fuldfoder til katte sammen med en skål tørfoder som katten kan vælge imellem.

Mine katte har en besynderlig mani med at spise en mundfuld tørfoder (6,5% kød, calcium, fosfor og vitaminer) og en en mundfuld dåsemad (mest Kitekat) ligesom en tilskuer til en tenniskamp. sammensætningen er perfekt til en kat.

Whiskas indeholder udover ovennævnte Baldrian som gør den mere atraktiv i vore øjne, menprøv at komme et par baldriandråber i den billige og den er lige så interesant.

Jeg tror ikke at man kan sammensætte en kattemåltid der indeholder samme nødvendige sammensætning, men vi tror at det er bedre fordi vi sammenligner med vor egen smag og krav til veltillavethed.

Mine udekatte supplerer desuden kosten (uden at nogen har fortalt dem om det) med musvitter, egern, mus som består atf 95% kød, lidt ben og en masse fjer/pels og resulterer i en ormekur aarrg..når det behøves

Ziggy99

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 20:05

ziggy___
Min kat om IGEN.

baldriandråber___skal du have de ORIGINALE,
kan de vistnok KUN købes på Apoteket.
OG DET VIRKER, med en dråbe i maden.

Og er katten ikke til at får en ormekur i,
plejer jeg at købe en pakke rejer, og opløse en ormepille
med vand, og bruge en sprøjte og vaksinere
rejerne med opløsningen, tilsat en dråbe Baldrian,
da ormepillerne ikke SMAGER godt for en kat/// MIN KAT.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 20:06

Bare lige husk på__________

DER ER ALKOHOL I DE DRÅBER_ PÅ APOTEKET.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-06-07 21:32

Dåsemad, uanset hvilket mærke, består % mæssigt mest af vand.
Giv dine Main Coon katte rigtig kød eller fisk. Lad dem få en luns hver, inden du tilbereder maden til jer selv. Katte elsker råt kød og har godt af at bruge deres tænder. Nogle katte kan også lide rå fisk. Kogt kylling og kalkunkød er også lækkert. Summa summarum, så er den slags mad meget billigere og bedre end dåsemad. Hvis det absolut skal være dåsemad, så er mine erfaringer; LUX kattemad med kylling eller kalkun (de andre smagsvarianter duer ikke, siger mine katte), købes ved Aldi.
God appetit!
MVH Akle

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 21:46

Citat
(de andre smagsvarianter duer ikke, siger mine katte),

Møgkatte´r

Kommentar
Fra : Frank322

Dato : 22-06-07 22:20

Hej,

Vi er de lykkelige ejere af en ganske almindelig dansk huskat af tvivlsom oprindelse. Den foretrækker Kitekat eller Whiskas kattemad, vi køber flere forskellige smagsvarianter, men det gør nu ikke den store forskel, hovedsagen er, at det skal være boller i SOVS. Køber vi dem i Gele, kan der godt gå temmelig længe og kræve en temmelig sulten kat, før den spiser det. Jeg tror dog på, at hvis vi købte den samme smag hele tiden ville det også være for "kedeligt".

Katten får bollerne morgen og aften, og så har vi en skål, der altid er fyldt op med tørfoder til indimellem. Lidt qva ovenstående indlæg er det en god ide med lidt af hvert, både for tænder og mave. Naturligvis er der altid rent vand til rådighed.

Cirka en gang om måneden får den derudover et pisket æg - det giver en flot pels, og katten eeelsker det.

Vil du prøve at gøre katten helt vild, så prøv med et stykke råt svine-lever eller -hjerte fra slagteren. Vi gjorde med vores første kat, som iøvrigt blev flotte 14 år inden den måtte herfra, måtte dog stoppe med det, den ville simpelthen ikke have andet - så virkelig KUN EN GANG IMELLEM...

Fortsat god jagt.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-06-07 23:24

Citat
Fortsat god jagt.

Håber SGU den render efter ´´en puter.
Godt man ikke har blæsere, ÆDER POTER / negle
Andet ??
Der er både MUS og andre = legetøjer= haler.

PRØV det på katten, den vender RØVEN til,
og rydder op i ''det'' HVIS DET ER rigtig kat du har
OG SIGER_________
SMID noget der er VÆRD at æde = eller vi/ JEG flytter.
Over til naboéns DITTO::::::

Som sikkert ikke æder HOS dig___o.s.v

Snak om DELING___

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-06-07 00:20

For tiden, hvor der er rigeligt med dårligt flyvende fugleunger, behøver man ikke fodre katten andet end for vanens skyld.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-06-07 00:40

Citat
For tiden, hvor der er rigeligt med dårligt flyvende fugleunger, behøver man ikke fodre katten andet end for vanens skyld.

OG ANDRE former for TUDSER/ frøér..
der er fredet_________

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-06-07 00:41

LÆKKERT siger katten___

Kommentar
Fra : muser

Dato : 16-07-07 13:53

køb sadiner i gele fra bilka der kan du se at det er rigtig fisk Pris 4.50 kr det er best at fordele kosten på dåse mad og tørfodder