/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hækkeklipper Benzin eller EL?
Fra : zakdk
Vist : 11570 gange
150 point
Dato : 16-06-07 13:55

Hej overveje at skifte min hækkeklipper med ledning til en uden ledning bare at slipper for ledningen.
Er der nogen fordel eller ulemper med benzin hækkeklipper eller skulle jeg bar behold den med ledning ?
Har set en som hedder Hurricane Benzin Hækkeklipper BHS 22-24/55 60 cm sværlængde og skal kun bruges privat.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-06-07 14:01

En benzin hækkeklipper er tungere og har en lyd der kan genere dine naboer.

Jeg har ingen naboer så tæt på, at det vil genere og med en afstand på 50 m. til nærmeste stikkontakt har det også fristet mig, men imed mine ømmeryg og skuldre efter endt klipning i erindring og et løft af en benzinklipper ved forhandleren holder jeg mig til min Bosch klipper.
Det er ikke fordi vægten er ret meget større, men det føles kraftigt måske på grund af dårligere afbalancering.

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 160 point
Dato : 16-06-07 14:02

ja jeg skal helt sikkert også have med benzin motor når jeg kommer så langt..

de eneste ulemper jeg kan se er: Vægt og larmen. for de larmer meget.! og vægten giver nok lidt trætte arme hurtigere end el.. men man slipper til gengæld for at skulle trække i ledningen hele tiden.

og glem alt om en batteridreven. de er for svage, og rækker ikke ret langt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-06-07 14:07

Det der med ledningen er bare et spørgsmål om teknik og planlægning.

Er der naboer kan der stå mere end ømhed på spil!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-06-07 14:38

Citat
og glem alt om en batteridreven. de er for svage, og rækker ikke ret langt

Det passer ikke.. Jeg vil varmt anbefale Black&Deckers GTC610, har den selv, min mor har den, tre venner har den.. De virker rigtig godt, tager hele haven på en opladning.

Det skal lige siges at vi har service på Black&Decker på mit arbejde, så kender maskinen 100%

- Anden

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-06-07 14:54

Du bliver dødtræt af at gå med en benzin drevet, den er tungere den vibrerer meget mere (hvide fingre) den larmer og motoren skal vedligeholdes. En god stor elhækkeklipper og nogle ruller med kabel og et alm. til sidst er bedst. Det er kun et spørgsmål om at have ledningen lagt ordentligt ud ikke inde ved hækken så al affaldet falder ned på den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-07 14:56

Batteri kan lade sig gøre med små bløde hække. Men min store bøgehæk er det mange år siden at batteriklipperen måtte give op overfor.

benzinmotorklipperen støjer og ryster mere. Den er generelt også svagere fordi den sammenlignet med elmotoren taber kræfter, når den møder hård modstand. Sege smågrene bliver et problem.
Det kunne være klaret med et tungt svinghjul og er automatgear; men så er den hverken let eller billig.

Endelig er der meget mere vedligeholdelse ved en benzinmotor end en elmotor. Hvis du ikke har flair for vinterkonservering osv. Så hold dig fra dem, eller køb en ny hver andet år.

Få hellere et langt kabel , og et let til de sidste 5 m . så sker der hellerikke så meget, hvis du er så fjollet at klippe i det.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-06-07 15:48

Vægten på de benzindrevne er et minus et andet minus er at man faktisk skal ret højt op i pris før man får en ordentlig kvalitet.

Hvis du synes at ledning er et problem så vælg batteri. Nye batteridrevne klipper i alle typer hække også bøgehække men de vejer jo også lidt ekstra, dog ikke nær så meget som benzin.

Mit råd til dig er ved normal brug så brug en elektrisk med ledning, der får du mest for dine penge og køb så noget kvalitet.

At lære at klippe med ledning er bare et spørgsmål om øvelse, du kan eventuelt købe en holder til at sætte i bæltet hvis det volder dig problemer.

VH

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-06-07 16:28

Jeg holder stadig på GTC610

Min mors hæk er en bøgehæk..

- Anden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-07 16:53

Min batteriklipper kunne også med hækken da den var lille og ung. Men der kommer en tid, hvor man også må klippe i grene. I øvrigt må jeg bruge ørnenæb som assistance.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-06-07 18:30

Det er nemlig rigtigt, en hækkeklipper er ikke en grensaks, jeg har set nogen stykker (også andre mærker!!) hvor gearet er smadret fordi nogle folk nærmest tror de kan fælde træer med maskinen.
En hæk skal plejes, ikke kun klippes. Ørnenæb/grensaks er nødvendigt værktøj til dette.
Og den bøgehæk jeg snakker om at GTC610 fint kan klare er fra 1960

- Anden

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 17-06-07 00:15

Transor:

"benzinmotorklipperen støjer og ryster mere. Den er generelt også svagere fordi den sammenlignet med elmotoren taber kræfter, når den møder hård modstand. Sege smågrene bliver et problem.
Det kunne være klaret med et tungt svinghjul og er automatgear; men så er den hverken let eller billig. "

Jeg kunne da godt tænke mig at få oplyst, hvad det er for et stykke skrammel du har haft fat i.
Jeg har klippet hække proffesionelt i mange år, og har forlængst opgivet alt, der var drevet af el. De er simpelthen for svage.

Det er rigtigt, at en benzindrevet er tungere, dyrere (+3000kr for kvalitet) og til dels også, at de larmer mere, men den elektriske er sq heller ikke ligefrem lydløs. Og da arbejdet med en ordentlig benzinklipper er overstået på 1/4 af tiden i forhold til el-klipperne, kunne jeg ind i mellem godt ønske mig at naboerne brugte en benzin klipper, så vi kunne få larmen overstået i en fart - når nu han ikke gider klippe sin pjat hæk med hånden.

En ordentlig motorklipper er i stand til at gnave sig i gennem grene så tykke, at kun en sav kan tage over. Den kan klippe alt, bare det kan komme ind mellem tænderne på klingen (også kraftigt ståltråd), gearene holder en hel del længere end knivene, hvis man køber en ordentlig kvallitet. Og tro mig, jeg har efterhånden kørt med lidt af hvert - Under alle omstændigheder holder en god benzin klipper væsentligt længere, end nogen eldreven klipper, jeg har set til dato - uanset pris på el-klipperen
(der jo som regel er billig, fordi den har kortere sværd, gear af blødt letmetal, motorhus af plastic i tvivlsom kvalitet der ikke kan tåle stød og slag, osv.)

Derfor ZAKDK: køb du bare en benzindreven, men lad være at købe den for billig. Så vil den gavne dig i mange år, med kun en lille smule vedligehold efter hver sæson

God fornøjelse

Finn

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-06-07 02:35

http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4596&n=20100&KundeID=
Maskinen er her.. Kan varmt anbefale den. Og på dette produkt er der 30 dages returret, selvom den har været brugt!! Det er en fin service, for at finde ud af om du er tilfreds med den.

Ja, jeg kender også en der klipper hæk for andre. Han bruger to af de billige om året, han vil hellere skifte ud fordi de giver mindre bøvl end en dyr benzin klipper. Som han siger "de er nemt tjent ind, i forhold til reparationer og service på en dyr benzin-klipper".

- Anden

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 17-06-07 11:40

Har set en som hedder Hurricane Benzin Hækkeklipper BHS 22-24/55 60 cm sværlængde Kender i den???

Kommentar
Fra : kimose

Dato : 17-06-07 22:21

det er vigtigt at du husker en benzin drevet har udstødningen tæt på dig selv
vi har en del på benzin men folkene vil være fri for osen fra udstødningen så hovedparten vil bruge el

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 10:20

Om din nye hækklipper kun skal bruges privat betyder ikke så meget. Det kommer mere an på hvor meget hæk du har. Og:
Hvor høj / bred er din hæk
Er det langt fra huset / garagen så ledningen bliver besværlig at flytte?
Gider du høre på mere larm (støj) - husk også at få nogle høreværn med!
Tænk din om inden du stiller dig op på en stige med motor-værktøj

Hvormeget vil du klippe ad gangen - husk benzin koster - brug Aspen (olieblandet?) det kan holde sig.
Prøv at snakke med naboerne om hvilken maskine de bruger. Måske du kan få lov at hjælpe dem, så du kan få prøvet deres grej.
Jeg bruger en benzindrevet maskine fra Tanaka som jeg er glad for. Den er ikke for tung at gå med hele dagen.

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 12-08-07 02:28

Tak for svaret solgaard.