/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Indfarve gardiner ?
Fra : tararam
Vist : 4434 gange
50 point
Dato : 12-06-07 08:39

Jeg vil ændre farven på nogle lyse gardiner i børneværelset. Kan huske der engang var noget farvepulver man kunne hælde i vand og herefter lægge tøjet i. Kan ikke huske hvad det hed, og om det overhovedet findes mere.
Er der nogen der ved hvor det evt. kan købes.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-07 08:55

smut omkring din farvehandler - det mest almindelige er faktisk dylon farve der findes til forskellig slags stof (kan også fåes i visse supermarkeder)

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-06-07 09:17

Du kan også købe det i Matas, der kan du også få råd og vejledning, hvis du skulle være i tvivl om gardinerne overhovedet er velegnede til at blive farvet, ikke alt stof tager lige godt i mod

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-06-07 09:35

Det allervigtigste er at finde ud af hvad det er for stof, for det er ikke alt der kan farves, og ikke alt hvor indfarvningen bliver lysægte. Farvningen og farve er forskellige alt efter stoftype.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 12-06-07 09:37

Hvis du ikke er helt klar over sammensætningen i stoffet (bomuld, polyester osv), så ville jeg først gå i en stofforretning og rådføre mig med dem.

Bagefter er det enten Matas, en farve- eller hobbyforrretning.

Når det er gardiner ville jeg bruge farve til vaskemaskinen. Det er formodentlig store stykker stof, og de er sværere at får jævne i farven i et farvebad.

HUSK at koge maskinen igennem bagefter, så den næste maskine ikke får farve

Accepteret svar
Fra : join

Modtaget 50 point
Dato : 12-06-07 09:53

Hej tararam

Indfarvning kan være lidt bøvlet at have med at gøre. Som udgangspunkt kan det der går galt være at..: stoffet ikke tager imod farven; resultatet bliver skjoldet; at farven ikke fikseres til stoffet.

Er dit stof iblandet syntet eller ren syntet (akryl, poly.. etc) kan det normalt ikke tage imod farve. Er det 100% bommuld er det nemt! MEN, hvad er tråden gardinet er syet med lavet af ?? Hvis den er f.eks. hvid og syntet, vil dit færdige resultat - hvis stoffet er bommuld - fremstå med hvid syning !!

Dylon-farver er ikke så farveægte, som det svenske produkt NITOR farver, der forhandles i Kvickly. Nitor farver er fuldstændigt farve ægte og smitter ikke af.

Indfarvning kan med fordel gøres i vaskemaskine ved 60 grader, herved du undgår skjoldet resultat..

Er du til noget helt fancy,,, en ny hobby (??), kan du kikke på følgende links, der også omhandler indfarvning ..

http://www.spektrumtextil.dk/omspektruma.html

http://www.pink-in.dk/produkter/index.html

http://pink-in.dk/kurser2006-7/aabent-tekstilvaerksted.php#pigmentfarver

fortsat god dag
join

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 18-06-07 19:49

Tak for svaret join.

Kommentar
Fra : join

Dato : 18-06-07 21:00

selv tak...

Hvad valgte du at gøre ??

Kommentar
Fra : o0Cateye0o

Dato : 29-07-07 17:53

hej et lille tip ville være at gå i stof2000 der kan man få farven i nogle af deres butikker, samtidig kan du få vejledning i matrialet og om det overhovedet er egnet til at blive farvet. vi er jo uddannet til at svare på de spørgsmål i butikken.. hilsen Jeanette (fra stof2000)